2016-05-12, 21:06
Medlem
Jag och min sambo är båda kunder via Swedbank på en liten ort var ifrån jag kommer.
Förra året flyttade vi till Solna och nu skulle vi vilja byta bank, eller iallafall Swedbank-kontor för att kunna ha närmre vid möten etc.
Vi sitter med ett Bolån på ungefär 2,6 miljoner för tillfället.
Vi har vårat lån uppdelat i 4 olika lån för tillfället med olika bindningstider:
__________________________________________________ _____________________

Lån 1
448.125:-, bindningstid till 25/9-17

Lån 2
716.375:-, bindningstid till 28/7-16

Lån 3
734.000:-, bindningstid till 20/6-18

Lån 4
734.000:-, bindningstid till 22/6-16

Jag har ett par frågor jag skulle vilja ha hjälp med ifall någon har varit i samma situation.

- Om jag hittar en annan bank som ger mig en lägre ränta på mina lån, måste jag då köpa ut mina bindningstider ur Swedbank innan jag byter, eller följer mina bindningstider med över till den nya banken? Finns det något smart sätt man kan göra för att komma undan så billigt och smidigt som möjligt?

- Vad ligger er ränta på i de bolån ni personligen har, och isåfall vilken bank? Någon speciell bank ni vill rekommendera för oss?

- Mitt första lån gjorde jag tyvärr en tabbe på då jag har det bundet. (Förstår man nu fler år senare)
Räntan låg då på 3.4%, och var vid denna tidpunkt den bästa jag kunde få. Denna bindningstid går ut 25/9-17, och jag funderar på om det kan vara värt att köpa ut just denna för att bli av med den extremt höga räntan, om man jämför med vad bankerna erbjuder nu.

Vi uppskattar även alla andra tips ni har att komma med för att hjälpa oss!

Tack på förhand,
Adam och Carolina
Citera
2016-05-12, 21:19
Medlem
Xer0s avatar
Regel nummer ett, bind inte lånen.
Det är väldigt ovanligt att man tjänar något på det.

Ha i stället en buffert där ni amorterar en större summa när räntan är låg, och drar ned på amorteringarna när räntan stiger. Då betalar ni samma summa som med den dyrare bundna räntan, men får totalt sett mindre räntekostnader.

Risken för en räntechock är idag minimal, och kommer sannolikt att fortsätta vara det ett bra tag framöver.

Citat:
- Om jag hittar en annan bank som ger mig en lägre ränta på mina lån, måste jag då köpa ut mina bindningstider ur Swedbank innan jag byter, eller följer mina bindningstider med över till den nya banken?

Du måste betala så kallad ränteskillnadsersättning för att du löser lånet i förtid.
Rent effetivt betalar du av hela lånet i förtid mha. lånet i den andra banken, ingenting "följer med".

Citat:
- Vad ligger er ränta på i de bolån ni personligen har, och isåfall vilken bank? Någon speciell bank ni vill rekommendera för oss?

1.47% hos swedbank.
Senast redigerad av Xer0 2016-05-12 kl. 21:22.
Citera
2016-05-12, 21:23
Medlem
Awendelas avatar
Din gamla bank har rätt till räntekompensation för lån som är bundna.

http://www.konsumenternas.se/lana/ol...nadsersattning
Det finns lite olika beräkningssätt beroende på om du band lånet innan nya reglerna började gälla.
På sidan finns en räknare där du kan kolla vad det kan kosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in