Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-13, 21:07
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Man måste vara 15 för att få köra moped klass 1. Man kan som 15-åring inte stå som ensam ägare till ett fordon som behöver registreras och trafikförsäkras. Dock kan man sannolikt äga mopeden tillsammans med sina föräldrar (sin förälder). Anledningen till att man inte kan stå som ensam ägare är att man kan inte som 15-åring ingå avtal och ha betalningsplikt mot t ex ett försäkringsbolag, det kräver att man fyllt 18.

Är man 15 kan man stå som ensam registrerad ägare för fordon som man har förarbehörighet för.
Citera
2016-05-13, 21:09
  #14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Är man 15 kan man stå som ensam registrerad ägare för fordon som man har förarbehörighet för.

OK...då har jag missat något. Har du en länk?
Citera
2016-05-13, 21:20
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
OK...då har jag missat något. Har du en länk?
http://www.transportstyrelsen.se/agarbyte


Klicka på "Ägarbyte till underåriga" och läs sista stycket.
Citera
2016-05-13, 21:24
  #16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
http://www.transportstyrelsen.se/agarbyte


Klicka på "Ägarbyte till underåriga" och läs sista stycket.

Japp...och där står precis det som jag sagt.
Citera
2016-05-13, 21:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Japp...och där står precis det som jag sagt.
När jag läser där så står det

"När barnet fyller 18 år eller skaffar förarbevis eller körkort till fordonet, tas vårdnadshavaren med automatik bort ur vägtrafikregistret".
Citera
2016-05-13, 22:06
  #18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
När jag läser där så står det

"När barnet fyller 18 år eller skaffar förarbevis eller körkort till fordonet, tas vårdnadshavaren med automatik bort ur vägtrafikregistret".

Så här lyder regelverket...

Citat:

När köparen eller säljaren är underårig

Om köparen eller säljaren är underårig, måste båda vårdnadshavarna godkänna ägarbytet. Om det saknas ett godkännande, kräver vi in det innan ägarbytet registreras. Vi genomför alltså inte ägarbytet utan godkännandet.

Ägarbyte till underåriga fordonsägare

Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort för. Det gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.

Ägarbytet av den underårige ska godkännas av båda vårdnadshavarna. Det ska även framgå på anmälan vem av vårdnadshavarna som ska ansvara för trafikförsäkring, fordonsskatt, fordonsavgifter och parkeringsanmärkningar för fordonet. Dessa uppgifter ska anges i fältet Övrig anmälan på Del 2 av registreringsbeviset.

När den underårige och vårdnadshavaren har registrerats så är det vårdnadshavaren som ansvarar för och undertecknar anmälningar på registreringsbeviset. Byte av vårdnadshavare och datum för bytet ska anmälas i fältet Övrig anmälan på Del 2 av registreringsbeviset. Anmälan måste komma in till oss inom 10 dagar från den angivna dagen.

När barnet fyller 18 år eller skaffar förarbevis eller körkort till fordonet, tas vårdnadshavaren med automatik bort ur vägtrafikregistret. Från detta datum ansvarar barnet för trafikförsäkring, skatt och avgifter samt eventuella parkeringsanmärkningar.

Man kan inte som underårig sluta avtal själv vilket betyder att...

Citat:
Ägarbytet av den underårige ska godkännas av båda vårdnadshavarna. Det ska även framgå på anmälan vem av vårdnadshavarna som ska ansvara för trafikförsäkring, fordonsskatt, fordonsavgifter och parkeringsanmärkningar för fordonet. Dessa uppgifter ska anges i fältet Övrig anmälan på Del 2 av registreringsbeviset.

När den underårige och vårdnadshavaren har registrerats så är det vårdnadshavaren som ansvarar för och undertecknar anmälningar på registreringsbeviset.

Texten är något luddig i det här fallet men det är i sak samma resonemang som med underåriga som vill äga en bil. Registreringen kräver att båda vårdnadshavarna skriver under ägarbytet och står som betalningsansvariga när det gäller t ex försäkring och andra typer av avtal.
Citera
2016-05-13, 22:16
  #19
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Hade satsat på något i den här stilen - https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...0f9e8041a2.jpg

Såna man knäppas fast stående i är också rätt balla.

Annars ser dom här fräcka ut - http://cdn21.merca20.com/wp-content/...Hoverboard.png

Mvh.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback