Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-12, 12:03
  #1
Medlem
Hej,

Jag ska bedriva torg och marknadshandel i min enskilda firma. Transaktioner mellan 40-80kr och min uppskattning är att det kan bli 50-100st transaktioner per dag.

Går det att använda min privata swish för detta ändamål? Swish för företag kostar och det gör det inte privat i dagsläget.
Citera
2016-05-12, 12:09
  #2
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toooobi
Hej,

Jag ska bedriva torg och marknadshandel i min enskilda firma. Transaktioner mellan 40-80kr och min uppskattning är att det kan bli 50-100st transaktioner per dag.

Går det att använda min privata swish för detta ändamål? Swish för företag kostar och det gör det inte privat i dagsläget.

Kolla med Skatteverket.
När jag hade verksamhet, hade jag Swish för företag. Det kostade mer än det smakade.
Det snuskiga är att de tar 2 kr/transaktion plus fasta avgifter, oavsett om du säljer en kanelbulle för en tia eller en ny bil för 200K
Citera
2016-05-12, 12:15
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toooobi
Hej,

Jag ska bedriva torg och marknadshandel i min enskilda firma. Transaktioner mellan 40-80kr och min uppskattning är att det kan bli 50-100st transaktioner per dag.

Går det att använda min privata swish för detta ändamål? Swish för företag kostar och det gör det inte privat i dagsläget.

Det går, men du får inte, och Swish kan komma med efterkrav motsvarande företagsavgifterna plus lite till
Citera
2016-05-12, 12:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det går, men du får inte, och Swish kan komma med efterkrav motsvarande företagsavgifterna plus lite till

Låter rimligt. Finns det någonstans där det går att läsa mer om detta?
Citera
2016-05-12, 12:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
Kolla med Skatteverket.
När jag hade verksamhet, hade jag Swish för företag. Det kostade mer än det smakade.
Det snuskiga är att de tar 2 kr/transaktion plus fasta avgifter, oavsett om du säljer en kanelbulle för en tia eller en ny bil för 200K

Ja procentuellt blir det väldigt mycket när produkter för ett lågt pris säljs.. Kollar med SKV om jag inte får svar innan imorgon.
Citera
2017-06-10, 07:15
  #6
Medlem
Fick du något svar från skv?
Har själv ett nystartat företag och funderar på betalning, 2 kr i avgift klarar jag men hittar ingen bank som vill ansluta gratis utan vill att man har företagskonto a 900kr per år.
Har enskild firma.
Citera
2017-06-10, 09:39
  #7
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bezt_swe
Fick du något svar från skv?
Har själv ett nystartat företag och funderar på betalning, 2 kr i avgift klarar jag men hittar ingen bank som vill ansluta gratis utan vill att man har företagskonto a 900kr per år.
Har enskild firma.
Det finns inget förbud för näringsidkare att ta betalat via ett privatkonto. Du kan alltså låta swish gå in på ditt privata bankkonto. Däremot måste du dagligen bokföra kontanta transaktioner. Omsätter du mer än 179200 kr inkl moms skall du ha ett godkänt kassaregister.
https://www.skatteverket.se/foretago...580005105.html
Citera
2017-06-10, 11:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Det finns inget förbud för näringsidkare att ta betalat via ett privatkonto. Du kan alltså låta swish gå in på ditt privata bankkonto. Däremot måste du dagligen bokföra kontanta transaktioner. Omsätter du mer än 179200 kr inkl moms skall du ha ett godkänt kassaregister.
https://www.skatteverket.se/foretago...580005105.html
Tack för svar. Ville egentligen ha ett separat bankkonto för att hålla isär ekonomin mellan företaget och privat.
Om jag förstår dig rätt, kan få swish till mitt privata konto och sen föra över själv till det konto jag har till företaget?
Har laddat ner ett program som heter Faktura Enkel till min Ipad och tanken är att kunna ge kontantfaktura och bokföra i det.
Ska på informationsträff nästa vecka på skatteverket för jag har tusen frågor men väntar tills efter dess.
Citera
2017-06-10, 11:22
  #9
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bezt_swe
Om jag förstår dig rätt, kan få swish till mitt privata konto och sen föra över själv till det konto jag har till företaget?
Det finns inget förbud mot att göra banköverföringar.
Citera
2017-06-10, 11:35
  #10
Medlem
mainfurers avatar
Du kan använda din Swich till företaget, bokför ordentligt bara. Som enskild så är din ekonomi samma som företaget. Du kan ha ett företagskonto, tror jag betalar 250:-/år för mitt men får du "privata" Swich så ska detta bokföras som egen kostnad, lön eller nått annat.

Mottagandet är inga problem, utan bara redovisningen
Citera
2017-06-10, 13:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bezt_swe
Tack för svar. Ville egentligen ha ett separat bankkonto för att hålla isär ekonomin mellan företaget och privat.
Om jag förstår dig rätt, kan få swish till mitt privata konto och sen föra över själv till det konto jag har till företaget?
Det finns inget som hindrar att du har två privata bankkonton och använder det ena till firman. Så slipper man betala extra för ett företagskonto.
Citera
2017-06-10, 14:49
  #12
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toooobi
Låter rimligt. Finns det någonstans där det går att läsa mer om detta?

Vet inte om efterkrav, men för privata Swishavtal brukar det stå med att det endast får användas för privat bruk. Med 50 transaktioner / dag lär det inte ta lång tid innan någon börjar misstänka att det används i en verksamhet. Det blir ett avtalsbrott och de kan säga upp din Swish omedelbart.

Du får undersöka den leverantör du har om de avtalat om några avgifter för avtalsbrott.
Finns det inget avtalat blir du bara avstängd från att använda tjänsten i framtiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback