Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-05-19, 22:33
  #49
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
nya t3x-orna har stål klack och styrhylsa!
Stålklack ja. Styrhylsa i alu.

Ändrar iofs inte att man måste passa in en ny i en eventuell GRS-kolv.
Citat:
om du vill ha plast stock så kan du byta framstocken på varmint modellen, liksom fet extra framstock
Jo. Problemet är att Tikkas plastkolvar är väldigt (för att inte säga extremt) sunkiga. Jag har en, så jag vet...

Jag upplever inte T3X-kolven som ett fall framåt.

Oaktat detta, är Tikka T3 bra vapen om man ger dem lite TLC, bäddmassa och en trevlig kolv.

Frågan rörde dock laminatkolven till Sportermodellen, och jag vidhåller att man får mer ut av det om man tar en vanlig Varmint och droppar i en GRS-kolv. Pistolgreppet är bättre och justeringen av kolvkam/bakkappa mycket smidigare.
Citera
2016-05-21, 21:21
  #50
Medlem
Jag funderar på en sauer 101 som första studsare. Går det att få metallmagasin till den? Plastmag går bort helt.
Citera
2016-05-21, 23:20
  #51
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Jag funderar på en sauer 101 som första studsare. Går det att få metallmagasin till den? Plastmag går bort helt.

Har, utan framgång, försökt kolla upp på Sauers hemsida.

Agenten listar reservmag @895:- (utan bild), men stålmaggen till 202an loggar närmare 2 papp och är beskrivna som stålmag. Så det är nog tveksamt.
https://www.torsbohandels.com/vapent...asin?filter=10

That being said, plastmag funkar ganska bra - påstås det.

Undantaget 22an har jag, personligen, stål eller ledad magasinsbotten raktigenom.

101an har väl kryssmag, så 202ans radmag går ju inte att använda.

--
Hade jag varit som du hade jag spanat in S-202 XT eller S 100 också. Samt då T3X (i laminatkolv).

Om man ska ha stålmag till T3 får man väl byta underbeslag (tror jag) undantaget CTR som kommer med TRG-mag (vilka dessvärre kostar sisådär 2.200:-).
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-05-21 kl. 23:23.
Citera
2016-05-29, 01:24
  #52
Medlem
Hej vänner,

Ville bara återkoppla till tråden och nämna att jag idag tog en tur till tidigare nämnd handlare och beställde en 404 xt classic adj. Kalibern blev 308. Har ju tidigare kört 3006, men jag lät den mindre rekylen bli avgörande. Sen är det ju kul att testa nytt.

Testade även 202 i olika modeller samt lite andra märken (tikka. Blaser osv) Fina bössor , men helhetskänslan och framförallt slutstyckesgången blev avgörande. 404 kändes kanon!

Provade lite olika sikten. S&b. Swarowski z6+v8 samt meoptas 1-6.

Meoptas föll ur direkt. Kändes för plastigt helt enkelt + dålig sidosikt. passade inte mig alls.

Kvar efter första gallring var då sb 1,1-5 samt z6 1-6 g2. Både kändes fina i optik och riktmedel och så där. Det som dock gjorde mitt slutliga val var att sb's sikte börjar krångla i affären(out of the box)!! Det där gillar jag inte och började dra öronen åt mig. Lyset börjar krångla och efter 1 batteribyte, svettig säljare och sedan ytterligare en nyöppnad förpackning så funkar det ff inte, så känns det ju sådär! Kanske hade jag extrem otur, men det är för mycket pengar för att chansa!

Swarowski känner man direkt kvaliteten på och reglagen var fantastiskt smidiga. V8 föll ur pga priset (3-4k högre än z6) plus att den var SkitStor och kändes faktiskt ganska klumpig! Nej, det var inget för mig.

Så summan är :
Sauer 404 xt 308 adj gängad kort pipa 31K
Swarowski Z6i g2 1-6 24. 18K
+ fästen

Fick betala 49 inkl fästen o mont. Inte helt nöjd med torsbos prutmån på totalpriset, men är man dålig på att pruta så är man. Kanske ni andra lyckas bättre. Känns oavsett som man köpt en schysst bössa för "livet"

Nu återstår bara att hoppas att man kan få licensen i tid till älgjakten 2017. Suck
Citera
2016-05-29, 10:48
  #53
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabman
Hej vänner,

Ville bara återkoppla till tråden och nämna att jag idag tog en tur till tidigare nämnd handlare och beställde en 404 xt classic adj. Kalibern blev 308. Har ju tidigare kört 3006, men jag lät den mindre rekylen bli avgörande. Sen är det ju kul att testa nytt.

Testade även 202 i olika modeller samt lite andra märken (tikka. Blaser osv) Fina bössor , men helhetskänslan och framförallt slutstyckesgången blev avgörande. 404 kändes kanon!
Ja, det finns ju inte särskilt mycket att anmärka på kring det valet...

Tryckesjusteringen är briljant och gången är som du säger super. De skjuter som regel fantastiskt, dessutom. Jag, personligen, gillar inte uppspännaren - men det är sannolikt mest för att jag är en konservativ mupp...

Sen har du ju alltid möjligheten till att skaffa en extrapipa till den (vilket ju inte behövs då du valt en av de mest mångsidiga kalibrar som finns). Då den var gängad hade jag skaffat en Stalon Compact att komplettera den med.
Citat:

Provade lite olika sikten. S&b. Swarowski z6+v8 samt meoptas 1-6.

Meoptas föll ur direkt. Kändes för plastigt helt enkelt + dålig sidosikt. passade inte mig alls.
Meopta är helt ok sett till priset. Men de kan inte riktigt mäta sig med smittorna och swarrarna.
Citat:
Kvar efter första gallring var då sb 1,1-5 samt z6 1-6 g2. Både kändes fina i optik och riktmedel och så där. Det som dock gjorde mitt slutliga val var att sb's sikte börjar krångla i affären(out of the box)!! Det där gillar jag inte och började dra öronen åt mig. Lyset börjar krångla och efter 1 batteribyte, svettig säljare och sedan ytterligare en nyöppnad förpackning så funkar det ff inte, så känns det ju sådär! Kanske hade jag extrem otur, men det är för mycket pengar för att chansa!
Mja, det där lät lite märkligt - det var något joller med batteriluckan på Exos 1-8x24 som lämnade lite spel kring batteriet. Om det var en Zenith du testade så vill jag minnas att den har samma ljusreglage (som imo är det bästa på marknaden om man har kalla fingrar en vinterdag) /batterilucka. Stratosen har ju tryckknappar.
Citat:
Swarowski känner man direkt kvaliteten på och reglagen var fantastiskt smidiga.
Jo Z6-serien är väldigt smidiga i reglagen och väldigt smäckra i tuben/objektivet/okularet. Som jämförelse har min Stratos 1,5-8x42 identiskt montage (och större footprint) än min Z6 3-18x50.

That being said, har jag i skrivande stund 2 gluggar nere hos Swarre för att fixas. Som en smed sade - alla optikfirmor har måndagar...

Citat:
V8 föll ur pga priset (3-4k högre än z6) plus att den var SkitStor och kändes faktiskt ganska klumpig! Nej, det var inget för mig.
Sannolikt inget dumt beslut.

Citat:
Så summan är :
Sauer 404 xt 308 adj gängad kort pipa 31K
Swarowski Z6i g2 1-6 24. 18K
+ fästen

Fick betala 49 inkl fästen o mont. Inte helt nöjd med torsbos prutmån på totalpriset, men är man dålig på att pruta så är man. Kanske ni andra lyckas bättre. Känns oavsett som man köpt en schysst bössa för "livet"
Ja, det var lite snipigt. Samtidigt så är 404:an en ny bössa och marginalerna på Z6orna ganska små, så där är nog priserna nog redan skapligt pressade. Men du borde ju fått med några hundra jaktmatch och en ask jaktammo kan man tycka.

Vem handlade du av?
Citat:
Nu återstår bara att hoppas att man kan få licensen i tid till älgjakten 2017. Suck

Håller tummarna för dig.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback