Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-12, 08:58
  #1
Medlem
Skaffade en bröstvårtspiercing i slutet av november. Den gör inte direkt ont längre, om man inte vrider den på ett knepigt sätt eller fastnar i täcket (som jag gjorde idag).

Är skorpor för det mesta på varje sida (en mer än den andra) samt att ibland kommer det var, speciellt om man trycker lite på den.

Har natriumklorid jag tvättar med ibland.

Vad tror ni? vad gör jag fel eftersom att den inte läkt ordentligt på snart ett halvår?
(vet att läketiden är 3-12 månader)
Citera
2016-05-12, 10:58
  #2
Medlem
jagharingenfantasis avatar
Jag har inte just bröstvårtpiercing, har bara i brosket men antar att detta gäller för alla piercingar.

Det råd jag alltid har fått av min piercare är att tvätta piercingen varje dag tills den har läkt, samt att aldrig pilla på den. Du säger att du tvättar din "ibland", hur ofta är det? Nån gång i veckan? I så fall skulle jag se till att tvätta den oftare. Typ 1-2 gånger om dagen. Köp H2Ocean piercingspray, det är skitbra och lätt att bara spraya på. Jag märker direkt om jag slarvar med att spraya eller pillar för mycket börjar de göra ont.
Citera
2016-05-12, 11:17
  #3
Medlem
Pecanpies avatar
För det första kan såna piercingar vara jäkligt svårläkta. Du sa själv att läktiden kan vara uppemot 12 månader, och då är du ju bara halvvägs.

Sen rekommenderar jag att tvätta två gånger dagligen med koksalt-lösning. Du kan med fördel också göra så att du låter piercingen dra i koksaltlösning genom att tex stoppa ner bröstvårtan i en mugg med koksaltlösning.

Pilla inte på den alls mer än vid just tvätt. Låt inte heller någon annan pilla på den.

Är du säker på att det är var som kommer ut? Luktar det? Hur ser det ut?
Det bästa vore ju att gå tillbaka till piercaren och be dem ta en titt så att det inte är nån infektion eller så.
Citera
2016-05-12, 21:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingenfantasi
Jag har inte just bröstvårtpiercing, har bara i brosket men antar att detta gäller för alla piercingar.

Det råd jag alltid har fått av min piercare är att tvätta piercingen varje dag tills den har läkt, samt att aldrig pilla på den. Du säger att du tvättar din "ibland", hur ofta är det? Nån gång i veckan? I så fall skulle jag se till att tvätta den oftare. Typ 1-2 gånger om dagen. Köp H2Ocean piercingspray, det är skitbra och lätt att bara spraya på. Jag märker direkt om jag slarvar med att spraya eller pillar för mycket börjar de göra ont.

tvättade den första månaden eller första två, alltså två gånger om dagen. Sedan ner till en gång om dagen, och nu typ tvättar jag den varannan dag kanske nä jag duschar. Ska kolla upp sprayen!
Citera
2016-05-12, 21:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecanpie
För det första kan såna piercingar vara jäkligt svårläkta. Du sa själv att läktiden kan vara uppemot 12 månader, och då är du ju bara halvvägs.

Sen rekommenderar jag att tvätta två gånger dagligen med koksalt-lösning. Du kan med fördel också göra så att du låter piercingen dra i koksaltlösning genom att tex stoppa ner bröstvårtan i en mugg med koksaltlösning.

Pilla inte på den alls mer än vid just tvätt. Låt inte heller någon annan pilla på den.

Är du säker på att det är var som kommer ut? Luktar det? Hur ser det ut?
Det bästa vore ju att gå tillbaka till piercaren och be dem ta en titt så att det inte är nån infektion eller så.

Har inte luktat på det, men det är gult som var. och tvättar med natriumklorid (koksaltlösning) på piercingen med tops. Ska börja med det du sa om att lägga hela piercingen i lösningen eller så.
Citera
2016-05-13, 11:04
  #6
Medlem
Pecanpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Har inte luktat på det, men det är gult som var. och tvättar med natriumklorid (koksaltlösning) på piercingen med tops. Ska börja med det du sa om att lägga hela piercingen i lösningen eller så.

Om det inte är så att området runt piercingen är röd, svullen och varm så ska det inte vara någon fara att det kommer ut vätska. Jag skulle dock råda dig till att lukta också.
Koksaltlösning drar ju ur skit ur sår så att blötlägga hela piercingen i koksalt är en bra ide för att hjälpa kroppen att läka.
Citera
2016-05-13, 11:48
  #7
Medlem
MisterToms avatar
Andra viktiga aspekter är god sömn, bra mat och undvika mekanisk retning av området. Sömnen har en mycket stor betydelse för läkningsprocessen. Angående mat så har näring en mycket stor betydelse för sårläkning. Rätt sammansättning av speciellt protein och fett behövs för uppbyggnaden av nya celler, men också flera vitaminer och mineraler. T.ex zink lyfts ofta fram som en mycket viktig del i sårläkningsprocessen.

Tänk på att ge piercingen optimala förhållanden. Fundera över om du kan förbättra något gällande t.ex klädsel så att inga kläder skaver direkt mot eller orsakar tryck. Vad är det för smycke du har i? Är det inte tillräckligt god kvalité så kan det vara en idé att byta trots att det inte läkt än, t.ex till ett invändigt gängat.

Tänk också på att tvätta handdukar och sängkläder och så oftare en period.
Citera
2016-05-13, 13:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Andra viktiga aspekter är god sömn, bra mat och undvika mekanisk retning av området. Sömnen har en mycket stor betydelse för läkningsprocessen. Angående mat så har näring en mycket stor betydelse för sårläkning. Rätt sammansättning av speciellt protein och fett behövs för uppbyggnaden av nya celler, men också flera vitaminer och mineraler. T.ex zink lyfts ofta fram som en mycket viktig del i sårläkningsprocessen.

Tänk på att ge piercingen optimala förhållanden. Fundera över om du kan förbättra något gällande t.ex klädsel så att inga kläder skaver direkt mot eller orsakar tryck. Vad är det för smycke du har i? Är det inte tillräckligt god kvalité så kan det vara en idé att byta trots att det inte läkt än, t.ex till ett invändigt gängat.

Tänk också på att tvätta handdukar och sängkläder och så oftare en period.

sömn och näring är inget fel på då jag tränar seriöst. Och smycket är den jag fick när jag pierca, alltså en vanlig stav som ska sitta i tills det är läkt.
Citera
2016-05-13, 16:00
  #9
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
sömn och näring är inget fel på då jag tränar seriöst. Och smycket är den jag fick när jag pierca, alltså en vanlig stav som ska sitta i tills det är läkt.

Behöver tyvärr inte innebära att det är ett bra smycke för det. Vem har gjort piercingen?
Citera
2016-05-15, 12:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Behöver tyvärr inte innebära att det är ett bra smycke för det. Vem har gjort piercingen?

Gjorde det på en tatueringsstudio, så inget hemma jobb.
Citera
2016-06-29, 04:12
  #11
Medlem
montevideos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Gjorde det på en tatueringsstudio, så inget hemma jobb.

hur går det?
-att lägga piercingen i koksalt renar inte direkt, koksalt används för att skölja sår, inte som steriliserande bad.
- duscha precis som vanligt (ta ut den ibland o skölj bröstvårtan i vattnet)
- rör det inte mer än när du tar ut piercingen (o gör det alltid med rena händer tills det slutat vätska)
- du kan rengöra smycket med klorhexidin (lufttorka efter manuell rengöring!), diska den (rena produkter,ingen gammal diskborste!) eller liknande.
Citera
2016-08-03, 10:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhYeahWakeUpYeah
Skaffade en bröstvårtspiercing i slutet av november. Den gör inte direkt ont längre, om man inte vrider den på ett knepigt sätt eller fastnar i täcket (som jag gjorde idag).

Är skorpor för det mesta på varje sida (en mer än den andra) samt att ibland kommer det var, speciellt om man trycker lite på den.

Har natriumklorid jag tvättar med ibland.

Vad tror ni? vad gör jag fel eftersom att den inte läkt ordentligt på snart ett halvår?
(vet att läketiden är 3-12 månader)

Som du själv skriver så är läktiden rejält lång för just piercingar i bröstvårtorna. Jag har själv piercingar där. Jag satte i ringar direkt vilket även det kan förlänga tiden avsevärt. Nu var det snart 1,5 år sedan jag gjorde mina och jag får fortfarande tvätta och rengöra då de inte läkt helt. Stöter man emot ordentligt så kan det förstås påverka läktider. Fortsätt att rengöra och sköta om dem. Tänk på att inte torka av med redan använda handdukar, byt sängkläder ofta, tvätta dina kläder, sunt förnuft liksom...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback