Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2018-12-17, 08:07
  #109
Medlem
DD-rikss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Men vem är det som sitter på riksdagsplatserna och lyfter slantarna? Och vad gör den personen? Sitter o skriver motioner?
Om DD kommer i i riksdagen blir det våra representanter som står på valsedeln som kommer ha riksdagsplatserna.
Skillnaden blir att våra ledamöter endast röstar i enlighet med resultaten i vårt röstsystem där folket röstat.

Förutom att genomföra voteringarna (omröstningarna) i riksdagen kommer uppgifterna för DDs ledamöter att bestå av:

1 - Sammanfatta alla politiska frågor och lägga ut på nätet.
Detta gäller även för betänkanden, arbeten i utskotten och alla andra instanser där politiska frågor processas.

2 - Lägga ut all information om pågående politiska processer i DDs röstsystem

3 - Skriva motioner av alla förslag som kommer in från folket via DDs röstsystem.

4 - Bevaka politiken och rapportera om alla sakfrågor på DDs diskussion- och debattplattform.

I korthet innebär det att göra medborgarna medvetna om vad som pågår inom politiken samt ge relevant information så alla som vill kan hänga med i vad som händer. DD vill att politiken ska vara en transparent och öppen process där alla väljare kan delta aktivt hela tiden.
Det är mycket jobb som kommer behöva göras. I princip som att driva en nyhetsredaktion samtidigt som motioner ska tas fram. Man behöver inte vara orolig att DDs ledamöter kommer ligga på latsidan. Tvärtom kommer de att jobba hårdare än vanliga politiker
Citera
2018-12-17, 12:54
  #110
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Men vem är det som sitter på riksdagsplatserna och lyfter slantarna? Och vad gör den personen? Sitter o skriver motioner?

I en direktdemokrati så kan jag inte se ett behov för ett parlament, då partierna inte kommer att ha någon makt genom väljarna.
Dock så kan partier självklart fortfarande existera i form av lobbyorganisationer, som precis som idag försöker påverka opinionen till deras favör.

I en flytande demokrati dock så kan man ju ha bådadera, antingen en representant från ett parti som du röstat på, eller så kan du bara rösta själv på de saker du själv anser är viktiga, och så kan de låta din rösträtt i andra saker tas om hand av det parti du röstat på.

Motioner borde vem som helst kunna skriva, sålänge de får tillräckligt uppmärksamhet borde de tas upp, och sedan röstas om.
Citera
2018-12-20, 00:18
  #111
Medlem
kato85s avatar
Om jag vill starta upp en systerorganisation i Norge, vilken typ av hjälp kan jag förvänta mig få från Sverige?
Citera
2018-12-20, 00:25
  #112
Medlem
DD-rikss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Om jag vill starta upp en systerorganisation i Norge, vilken typ av hjälp kan jag förvänta mig få från Sverige?

Du liksom alla andra som vill starta och driva lokalgrupper får full support av DD Riks. I första skedet i form av internutbildning i hur DD och flytande demokrati fungerar. När ni har bildat en aktiv grupp får ni tillgång till en lokal version av FOLKE som är DD:s voteringsplattform. Därefter supportar vi allt vi kan vartefter det finns behov.
Citera
2018-12-20, 12:50
  #113
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DD-riks
Du liksom alla andra som vill starta och driva lokalgrupper får full support av DD Riks. I första skedet i form av internutbildning i hur DD och flytande demokrati fungerar. När ni har bildat en aktiv grupp får ni tillgång till en lokal version av FOLKE som är DD:s voteringsplattform. Därefter supportar vi allt vi kan vartefter det finns behov.

Underbart! Mer hjälp än jag förväntade mig.
Sker internutbildningen lokalt eller kan det ex. ske genom Skype?
Mkt. intressant, ska fundera vidare på detta, bara en tidsfråga innan samhället kommer applicera detta i någon form.
Citera
2019-04-17, 12:01
  #114
Avstängd
Hej Direktdemokraterna.

Varför ska en rösta på er i valet till eu-parlamentet?
Citera
2019-04-28, 20:49
  #115
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thetotalend
Varför ska en rösta på er i valet till eu-parlamentet?

Man röstar inte på Direktdemokraterna. Man röstar på sig själv och låter Direktdemokraterna omsätta den rösten till politiskt inflytande.
Citera
2019-09-03, 21:30
  #116
Avstängd
karlduschs avatar
Har ni något samarbete med andra nordiska direktdemokratiska partier, som Norgespartiet?
http://www.norgespartiet.no/dette-er-norgespartiet/
Citera
2019-09-13, 11:35
  #117
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldusch
Har ni något samarbete med andra nordiska direktdemokratiska partier, som Norgespartiet?
http://www.norgespartiet.no/dette-er-norgespartiet/

Jag har aldrig hört talas om Norgespartiet innan. Det kan förstås finnas andra inom Direktdemokraterna som har det. Men jag är rätt säker på att det inte finns några formella kontakter och helt säker på att det inte finns något formellt samarbete.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback