Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-11, 21:12
  #1
Medlem
Hej jag reser till thailand nu mitten av juni till mitten av juli är borta en månad funderar på att spendera mest tid på koh samui och koh tao eftersom jag läst att det regnar minst där under sommaren,

Så har någon varit där så kan ni jätte gärna berätta vad ni gjort och komma med tips , jag är ungdom och reser med tjejen. Budget på 30k-35k
Citera
2017-08-07, 04:01
  #2
Medlem
Lacerdas avatar
Lånar tråden, eftersom dykning ska vara bland det bästa i Thailand på just Koh tao. Hur är det på den där maffiastyrda lilla ön där unga backpackers avlider under märkliga omständigheter för jämnan?
Är prisnivån högre eller lägre än andra öar? Koh samet var bland det dyraste jag upplevde senast jag reste i trakterna.
Citera
2017-08-07, 05:31
  #3
Medlem
Du har uppfattat fel. Dykningen är inte bra, men skolorna är det, i viss mån. Det har bara blivit en grej att dyka där men man ser inte jättemycket coola saker direkt. Skulle ändå rekommendera.
Citera
2017-08-07, 09:47
  #4
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsyl56
Du har uppfattat fel. Dykningen är inte bra, men skolorna är det, i viss mån. Det har bara blivit en grej att dyka där men man ser inte jättemycket coola saker direkt. Skulle ändå rekommendera.
Inte bra? jamfort med Similan,Surin och Hin Daeng/Mouang kan jag halla med om
men problemet ar att pa Ko tao sa ar det alldedes for manga dykare pa en del av dykplatserna.
Det ar val den platsen som certifierar flest dykare i hela Thailand, en del kallar det "Dive factory".

Vid Chumphon Pinnacle fanns det hyfsat stor chans att se gra rev haj,Chevron Barracudor,
Manta och Valhaj.
Sail rock ar en annan riktigt bra dykplats men bada ligger lite langre bort ifran Ko tao.

Om man struntar i att anvanda Ban`s Dive eller Big Blue som har horder med bade elever
och redan certifierade nojes dykare pa sin batar och valjer ett dykcenter som ar mindre volym massigt
sa kan man fa riktigt bra dykupplevelser.

Att kalla dykningen dalig tycker inte jag ger en rattvis bild
Citera
2017-09-29, 14:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Inte bra? jamfort med Similan,Surin och Hin Daeng/Mouang kan jag halla med om
men problemet ar att pa Ko tao sa ar det alldedes for manga dykare pa en del av dykplatserna.
Det ar val den platsen som certifierar flest dykare i hela Thailand, en del kallar det "Dive factory".

Vid Chumphon Pinnacle fanns det hyfsat stor chans att se gra rev haj,Chevron Barracudor,
Manta och Valhaj.
Sail rock ar en annan riktigt bra dykplats men bada ligger lite langre bort ifran Ko tao.

Om man struntar i att anvanda Ban`s Dive eller Big Blue som har horder med bade elever
och redan certifierade nojes dykare pa sin batar och valjer ett dykcenter som ar mindre volym massigt
sa kan man fa riktigt bra dykupplevelser.

Att kalla dykningen dalig tycker inte jag ger en rattvis bild
Håller med dig, har haft underbara dyk där. Jag använder mig alltid av Crystal Dive inte alls så stora grupper o alltid sköna divemasters.
Citera
2017-09-29, 18:29
  #6
Medlem
Missa inte ett besök på Jungelclub på Koh Samui, fantastisk utflykt upp på höjden över byn.
Citera
2018-08-23, 13:54
  #7
Medlem
Sdal14s avatar
Bodde ett par månader på Tao. Sysslar man inte med droger eller andra dumma brott så behöver man inte oroa sig för polisen. Det finns knappt några poliser ens på ön.
Priserna är betydligt lägre än andra delar av landet. Priserna är nästan hälften jämfört med Phuket tex. Det går att bo i eget rum för under 200 kr/natten. Är man två personer delar man på ex 180 kr/natten , dvs 90 kr var. Då är det med gemensam pool på hotellet och utan kackerlackor eller annat givetvis.
Väljer man att bo för ner kring 100 kr natten får man däremot inte något att hurra för.
Men är man där utan att snåla ihop med familj eller en partner så kan man bo lyxigt för 500-1000 kr natten.
Citera
2018-08-23, 16:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdal14
Bodde ett par månader på Tao. Sysslar man inte med droger eller andra dumma brott så behöver man inte oroa sig för polisen. Det finns knappt några poliser ens på ön.
Priserna är betydligt lägre än andra delar av landet. Priserna är nästan hälften jämfört med Phuket tex. Det går att bo i eget rum för under 200 kr/natten. Är man två personer delar man på ex 180 kr/natten , dvs 90 kr var. Då är det med gemensam pool på hotellet och utan kackerlackor eller annat givetvis.
Väljer man att bo för ner kring 100 kr natten får man däremot inte något att hurra för.
Men är man där utan att snåla ihop med familj eller en partner så kan man bo lyxigt för 500-1000 kr natten.

Koh Tao fantastiskt place fråga bara Hannah Witheridge and David Miller (both from the UK), Ben Harrington (UK), Nick Pearson (UK), Luke Miller (UK, no relation to David Miller), Christina Annesley (UK), Elise Dallemagne (Bel), Dimitri Povse (Fra) Silje Mathisen (Nor), Hans peter Suter (Sui) and Bernd Grotsch (Ger).

https://thethaiger.com/news/samui/an...ped-on-koh-tao

Nu tycker jag det finns massa OK boende för 700b även i Phuket och resten av landet. Du kanske inte hittade rätt helt enkelt...???
Citera
2018-08-24, 00:58
  #9
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcash
Koh Tao fantastiskt place fråga bara Hannah Witheridge and David Miller (both from the UK), Ben Harrington (UK), Nick Pearson (UK), Luke Miller (UK, no relation to David Miller), Christina Annesley (UK), Elise Dallemagne (Bel), Dimitri Povse (Fra) Silje Mathisen (Nor), Hans peter Suter (Sui) and Bernd Grotsch (Ger).

https://thethaiger.com/news/samui/an...ped-on-koh-tao

Nu tycker jag det finns massa OK boende för 700b även i Phuket och resten av landet. Du kanske inte hittade rätt helt enkelt...???

Så sant som det är sagt.

Men billigt boende finns det iallafall....undrar varför...
Citera
2018-08-29, 14:13
  #10
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcash
Koh Tao fantastiskt place fråga bara Hannah Witheridge and David Miller (both from the UK), Ben Harrington (UK), Nick Pearson (UK), Luke Miller (UK, no relation to David Miller), Christina Annesley (UK), Elise Dallemagne (Bel), Dimitri Povse (Fra) Silje Mathisen (Nor), Hans peter Suter (Sui) and Bernd Grotsch (Ger).

https://thethaiger.com/news/samui/an...ped-on-koh-tao

Nu tycker jag det finns massa OK boende för 700b även i Phuket och resten av landet. Du kanske inte hittade rätt helt enkelt...???

https://www.facebook.com/CSILA90210/...type=3&theater

https://www.facebook.com/CSILA90210/...type=3&theater
Citera
2018-08-29, 14:41
  #11
Medlem
Jag besökte Koh Tao 2016. Tyckte stället var mycket mindre naturskönt än Koh Pha Ngan, kanske beroende på att ön är mindre. Kändes mer hårdexpolaterat. Dålig infrastruktur och inga vackra beacher. Verkar som att ön är ett dykställe. Fördelen är väl att man kan gå från färjeläget norrut till de största beacherna. Men jag hade hellre tagit Patong för badsemester och Pha Ngan för att chilla.
Citera
2018-08-31, 22:28
  #12
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Fulmoon party 1999 var rätt ok,, nu verkar det spårat ur
KO s ÄR Mallis i miniatyr
Ko P drog Ö
Ko T ok ,em absolut inget man minns mer numera
Inget att se fram emot i dag
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2719518

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback