Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-11, 14:36
  #1
Medlem
HerbertMarcuses avatar
Snart 80 år gammal and still going strong. Paul Verhoeven är tillbaka med sin första långfilm sedan Black Book 2006. Filmen verkar vara en sorts erotisk-psykologisk thriller och har premiär på Cannes' filmfestival i år. Isabelle Huppert spelar huvudrollen.

Här är en trailer: https://www.youtube.com/watch?v=cwW8FfopEHY

Jag tycker den ser tuff ut och Paul Verhoeven kan ju faktiskt göra riktigt bra filmer (vilket Black Book väl har visat), även om han, givetvis, också kan göra riktigt urusla filmer. Men nu är han i varje fall tillbaka efter 10 år. Vad tror ni om den här filmen?

Här är en beskrivning av handlingen:
Michèle seems indestructible. Head of a successful video game company, she brings the same ruthless attitude to her love life as to business. Being attacked in her home by an unknown assailant changes Michèle's life forever. When she resolutely tracks the man down, they are both drawn into a curious and thrilling game-a game that may, at any moment, spiral out of control.

Jag tror den kan bli bra.
Citera
2016-05-29, 23:41
  #2
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbertMarcuse
Snart 80 år gammal and still going strong. Paul Verhoeven är tillbaka med sin första långfilm sedan Black Book 2006. Filmen verkar vara en sorts erotisk-psykologisk thriller och har premiär på Cannes' filmfestival i år. Isabelle Huppert spelar huvudrollen.

Här är en trailer: https://www.youtube.com/watch?v=cwW8FfopEHY

Jag tycker den ser tuff ut och Paul Verhoeven kan ju faktiskt göra riktigt bra filmer (vilket Black Book väl har visat), även om han, givetvis, också kan göra riktigt urusla filmer. Men nu är han i varje fall tillbaka efter 10 år. Vad tror ni om den här filmen?

Här är en beskrivning av handlingen:
Michèle seems indestructible. Head of a successful video game company, she brings the same ruthless attitude to her love life as to business. Being attacked in her home by an unknown assailant changes Michèle's life forever. When she resolutely tracks the man down, they are both drawn into a curious and thrilling game-a game that may, at any moment, spiral out of control.

Jag tror den kan bli bra.

Jag såg den häromdagen. Den var faktiskt oväntat bra. Huppert är, inte helt oväntat, perfekt i sin roll. Hon var också underbar på presskonferensen i Cannes när någon frågade om hon inte var orolig för, hur en våldtagen kvinna skulle reagera på filmen, och hon bara svarade "Nej" Jag går inte in på detaljer om filmen, av lätt insedda skäl. Också bra foto av Stéphan Fontaine som gjort flera av Audiards filmer och även Hansen-Loves Un amour de jeunesse. När det gäller Hansen Love så gjorde hon en film i år med Huppert, L'avenir, som jag fann helt hopplös, men som alla andra verkade älska.

Vågar inte tänka på hur Elle kommer att bli bemött i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Oliveira 2016-05-29 kl. 23:54.
Citera
2016-05-30, 21:12
  #3
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Verkar intressant! Kul att Verhoeven är tillbaka!
Citera
2016-06-06, 18:47
  #4
Medlem
HerbertMarcuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Jag såg den häromdagen. Den var faktiskt oväntat bra. Huppert är, inte helt oväntat, perfekt i sin roll. Hon var också underbar på presskonferensen i Cannes när någon frågade om hon inte var orolig för, hur en våldtagen kvinna skulle reagera på filmen, och hon bara svarade "Nej" Jag går inte in på detaljer om filmen, av lätt insedda skäl. Också bra foto av Stéphan Fontaine som gjort flera av Audiards filmer och även Hansen-Loves Un amour de jeunesse. När det gäller Hansen Love så gjorde hon en film i år med Huppert, L'avenir, som jag fann helt hopplös, men som alla andra verkade älska.

Vågar inte tänka på hur Elle kommer att bli bemött i Sverige.

Du behöver givetvis inte gå in på detaljer men som jag förstått det är filmen också något av en svart komedi. Stämmer det? Jag hade först tänkt mig en erotisk, spännande thriller - lite Basic Instinct-aktigt - men nu har mina förväntningar förändrats rätt rejält när vissa recensenter just beskrivit det som en sorts komedi. Och det verkar ju ännu mer absurt, i en positiv mening, och definitivt vågat med tanke på filmens innehåll.


Här är förövrigt en ny trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=H-iBBgcp7PY
Citera
2016-06-06, 20:07
  #5
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbertMarcuse
Du behöver givetvis inte gå in på detaljer men som jag förstått det är filmen också något av en svart komedi. Stämmer det? Jag hade först tänkt mig en erotisk, spännande thriller - lite Basic Instinct-aktigt - men nu har mina förväntningar förändrats rätt rejält när vissa recensenter just beskrivit det som en sorts komedi. Och det verkar ju ännu mer absurt, i en positiv mening, och definitivt vågat med tanke på filmens innehåll.


Här är förövrigt en ny trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=H-iBBgcp7PY

Jag är ingen vän av genrebeteckningar. Det är knappast någon ny Basic instinct. Framför allt känns filmen väldigt fransk. Inte minst i sin brist på moraliserande. En del har jämfört med Chabrol. Filmen är ofta rolig, eller kanske lite absurd, men jag vet inte hur många av skratten som fastnar i folks halsar. Jag var road i alla fall. Förmodligen är beteckningen drama den mest passande.

Manusförfattaren är amerikansk och det var meningen att filmen skulle spelas in i USA först. Det låter jättekonstigt. Det är också svårt att tänka sig någon mer perfekt i huvudrollen än Huppert. Filmen är iofs allt igenom välspelad.

Om jag tolkar din sista mening rätt, så tror jag att du kommer att gilla filmen. Hmm, vet inte om det här hjälpte till. Jag vill som sagt, inte beskriva filmen för mycket heller.
Citera
2017-01-12, 22:40
  #6
Medlem
Oliveiras avatar
Och i morgon går den tydligen upp i Sverige. Gå och se den!
Citera
2017-01-14, 18:23
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Och i morgon går den tydligen upp i Sverige. Gå och se den!

Såg den flera månader sen, den var ganska underhållande men vissa karaktärer kändes lite väl orealistiska.
Citera
2017-01-14, 18:30
  #8
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbertMarcuse
Du behöver givetvis inte gå in på detaljer men som jag förstått det är filmen också något av en svart komedi. Stämmer det? Jag hade först tänkt mig en erotisk, spännande thriller - lite Basic Instinct-aktigt - men nu har mina förväntningar förändrats rätt rejält när vissa recensenter just beskrivit det som en sorts komedi. Och det verkar ju ännu mer absurt, i en positiv mening, och definitivt vågat med tanke på filmens innehåll.


Här är förövrigt en ny trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=H-iBBgcp7PY

Den är komedi svart som natten, fantastisk film!

Mycket bättre än Basic Instinct, men annorlunda genre. Kontroversiell och mörk, karaktärerna agerar på ganska absurd sätt och ger en surrealistisk aura till filmen. Isabelle Huppert är världens bästa skådespelerska och snyggaste 64-åringen jag kan komma på.

Kommer vara mycket, mycket kontroversiell med feminister i Sverige skulle jag tro, trots att den på sätt och vis handlar om en stark kvinna som tar makt över sitt eget liv.

Här har vi moralpanik:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6606967

Heh, gör filmen mer underhållande.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2017-01-14 kl. 18:56.
Citera
2017-01-14, 22:21
  #9
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Den är komedi svart som natten, fantastisk film!

Mycket bättre än Basic Instinct, men annorlunda genre. Kontroversiell och mörk, karaktärerna agerar på ganska absurd sätt och ger en surrealistisk aura till filmen. Isabelle Huppert är världens bästa skådespelerska och snyggaste 64-åringen jag kan komma på.

Kommer vara mycket, mycket kontroversiell med feminister i Sverige skulle jag tro, trots att den på sätt och vis handlar om en stark kvinna som tar makt över sitt eget liv.

Här har vi moralpanik:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=6606967

Heh, gör filmen mer underhållande
.


Haha. Ja det känns som en typisk svensk reaktion. Fast någon sade att recensionerna inte var så hemska i svensk press. Antar att det beror på Huppert i så fall. Det var nästan åtta månader sedan jag såg den, men den sitter fortfarande kvar i minnet.
Citera
2017-01-19, 13:21
  #10
Medlem
swimmingpools avatar
Så snobbigt att inte alla feminister rasar över denna film om en kvinna som blir våldtagen men mår bra ändå bara för att den har en elegant-kultur-europa stil.
Citera
2017-01-21, 23:24
  #11
Medlem
HinGambleGoths avatar
Väldigt speciell film, känns som en slags giallo-version av solsidan. Det känns svårt att diskutera filmen utan att avslöja något.
Citera
2017-03-22, 18:28
  #12
Medlem
Duerfs avatar
Fantastisk film med Isabelle Huppert i storform. Enbart hennes småleenden och sidoblickar säger mer än vad de flesta skådespelare lyckas med under en hel film.

Budskapet är subversivt eftersom offret för en överfallsvåldtäkt (ingen spoiler då filmen börjar med detta) inte reagerar så som vi förväntar oss och inte låter offerrollen fullständigt definiera henne. Det hela kryddas med en humor som är midnattssvart.

Hatten av för Verhoeven. Vem kunde tro han, i sitt livs skymning, hade något sånt här i sig. Tur för honom att Hollywoodskådespelerskor inte ville ta i projektet ens med tång. Det ledde till Frankrike och Huppert.

Om ni gillade Hanekes Caché och Pianolärarinnan kommer ni förmodligen gilla Elle.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback