Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-11, 13:36
  #1
Medlem
Hej,

Har en allmän fråga till er alla där ute. Jag har importerat in en bil och har nu lyckats samla på mig två böter. Jag har tyska korttidsskyltar på bilen som gick ut igår.
(Qpark och Polisen)

Kommer jag att behöva betala dessa böter eller kommer det aldrig fram att det är jag som äger bilen.
Citera
2016-05-11, 16:01
  #2
Medlem
tigerrakets avatar
Transportstyrelsen har godkänt de nya gula skyltarna, och anser att bilen är okej för trafik i Sverige. Så jag antar att man numera kan kontrollera var skyltarna kommer ifrån, och vem som äger dem.

Men ring upp Q-park och fråga om du har någon böter hos dem (säg att du stod fel en gång, och är rädd att lappen hade flugit bort). Säger dem nej så är ju saken biff. Polisens böter kan vara lite svårare, då de har andra möjligheter att luska.
Citera
2016-05-11, 16:49
  #3
Medlem
Tack för svar!

Även om de gula skyltarna är godkända så är det skyltar som har en "giltighetstid" om 5 dagar sen expirerar dem.

Tror du/ni att q park respektive polisen ber transportstyrelsen om bevakning vad gäller om något ärende trillar in på registreringsnumret?
Citera
2016-05-11, 17:04
  #4
Medlem
ojvamysigts avatar
De brukar leta reda på chassinumret (sitter väl synligt på nyare bilar) och knyta boten till det.
Citera
2016-05-11, 17:36
  #5
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2016-05-11, 17:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Hej,

Har en allmän fråga till er alla där ute. Jag har importerat in en bil och har nu lyckats samla på mig två böter. Jag har tyska korttidsskyltar på bilen som gick ut igår.
(Qpark och Polisen)

Kommer jag att behöva betala dessa böter eller kommer det aldrig fram att det är jag som äger bilen.

Absolut enklast är att avvakta eventuell påminnelse.
För övrigt, polisen skriver väldigt sällan ut parkeringsanmärkningar, verkligen de som utfärdat? Tveksam till att det alls framgår vem som utfärdat, däremot skall felparkeringsavgifter överklagas till polismyndigheten.
Citera
2016-05-11, 17:42
  #7
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tveksam till att det alls framgår vem som utfärdat, däremot skall felparkeringsavgifter överklagas till polismyndigheten.
Det framgår alltid vem som utfärdat boten.
Citera
2016-05-11, 17:46
  #8
Medlem
Chassienummer är ej synligt i detta fallet.

Det står på boten att det är polisen som utfärdat den.
Citera
2016-05-11, 17:54
  #9
Medlem
ojvamysigts avatar
Då är nog Nordiads råd det bästa: avvakta och se om det kommer någon påminnelse.
Citera
2016-05-11, 17:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Chassienummer är ej synligt i detta fallet.

Det står på boten att det är polisen som utfärdat den.

Ok, fullt möjligt, men sällan de skriver ut felparkeringsavgiftslappar.

Men som sagt, ingen nackdel att avvakta om påminnelse inflyter, den som är en felparkeringsavgift kan det visst ta flera månader innan påminnelse utfärdas, kontrollavgiftsfakturan från Q-park bör däremot komma via Hojab cirka 14 dagar efter utfärdandet.
Citera
2016-05-11, 18:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Det framgår alltid vem som utfärdat boten.

Har kontrollerat bilder på några nu, det framgår sällan vem som utfärdat, finns några som använder pda som lagt in det, vanligtvis ingen uppgift om utfärdande företag eller myndighet. Detta är heller ingen uppgift som behövs på en dylik handling.
Citera
2016-05-11, 18:10
  #12
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har kontrollerat bilder på några nu, det framgår sällan vem som utfärdat, finns några som använder pda som lagt in det, vanligtvis ingen uppgift om utfärdande företag eller myndighet. Detta är heller ingen uppgift som behövs på en dylik handling.
Ja, alltså, det är bara att bildgoogla "p-bot" så ser du att det alltid står vem som utfärdat den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback