Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-11, 12:11
  #1
Medlem
Hur gör och tänker ni kring kalorier/näring i grönsaker och fibrer? Är det någonting som man fysiologiskt har behov av att räkna som/till sitt kaloriintag eller kan man lugnt äta det utöver eftersom det inte ger kroppen någon slutlig energi som den kan använda som kaloriförbrukning, tänker isf både genom hur mycke som verkligen kan absorberas och energi som tas upp samt dess termogena effekt i förhållande till de låga innehållet av energi, tänker främst på grönsaker som innehåller runt 20 kcal/100 gram exempelvis tomat, gurka, sallad, broccoli, spenat osv....

Gärna både ur perspektiv för deff, för muskelökning/bulk, för viktminskning eller för undernärda/underviktiga som behöver viktökning (på ett sunt sätt med mindre andel fett och större andel muskeltillväxt)
Säg att en person ur respektive ur dessa grupper, skulle äta 2000 kcal/dag var men 500 kcal från grönsaker, skulle ni säga att hen kan äta 2500 kcal då (om man skulle räknat med grönsakskalorierna) eftersom ni anser att man inte räknar grönsakerna och därav är intaget fortfarande 2000 trots grönsaker utöver, eller skulle ni säga att denne då skulle äta 1500 (av annat) sen 500 (för grönsakerna) alltså 2000 med ALLT inräknat?

Och om ni tycker olika för olika grupper/personkategorier, varför isf? Fysiologisk anledning, psykologisk, "vettig"/annat osv?

KOM MED ALLT NI TÄNKER PÅ!
Citera
2016-05-11, 13:37
  #2
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Jag resonerar som så att ingen har blivit fet av grönsaker (speciellt inte dom gröna) så jag räknar inte med dom i min kaloribudget.

Är man uppe i 500 kcal ifrån "gröna grönsaker" då kanske det är dags att räkna in det, men det är nästan 2 kg..
Citera
2016-05-11, 14:13
  #3
Medlem
Killer-queens avatar
Nej, jag räknar inte kalorier från grönsaker så länge de inte innehåller en massa stärkelse, och knappt då heller. Potatis räknar jag exempelvis, men inte broccoli. Det går knappt att överäta grönsaker, då får man verkligen ligga i. Under deff kör jag no limit grönsaker, de håller en mätt längre.

Fibrer räknar jag oftast inte heller, men de beror på vilken typ av fibrer det är. Det kan vara lite lurigt, men är det en väldigt fiberrik produkt så brukar jag skriva ner kalorierna. Annars är måttet mest bara att jag kan göra nummer två på toaletten utan besvär, då har jag fått i mig tillräckligt med fibrer.
Citera
2016-05-11, 14:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Jag resonerar som så att ingen har blivit fet av grönsaker (speciellt inte dom gröna) så jag räknar inte med dom i min kaloribudget.

Är man uppe i 500 kcal ifrån "gröna grönsaker" då kanske det är dags att räkna in det, men det är nästan 2 kg..


Ja haha men jag äter ca 2 kg grönsaker om dagen (om tomatkross räknas där inga andra ingredienser än tomat och tomatjuice är i) för jag lever typ på de. Äter 5 måltider med ca 500 g grönsaker på varje haha
Citera
2016-05-11, 14:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Nej, jag räknar inte kalorier från grönsaker så länge de inte innehåller en massa stärkelse, och knappt då heller. Potatis räknar jag exempelvis, men inte broccoli. Det går knappt att överäta grönsaker, då får man verkligen ligga i. Under deff kör jag no limit grönsaker, de håller en mätt längre.

Fibrer räknar jag oftast inte heller, men de beror på vilken typ av fibrer det är. Det kan vara lite lurigt, men är det en väldigt fiberrik produkt så brukar jag skriva ner kalorierna. Annars är måttet mest bara att jag kan göra nummer två på toaletten utan besvär, då har jag fått i mig tillräckligt med fibrer.



Hur fördelar du ditt intag i övrigt under deff?
Som ja skrev ovan så äter jag fem måltider med ca 500 g grönsaker vid varje, dock är de enda jag har till olika former av äggvita .....men jag blir typ ändå aldrig mätt eller iaf inte mätt länge alls. Därför undrar jag om ja ska börja äta mer av andra kalorier (men eventuellt behålla samma mängd grönsaker om jag trots allt är hungrig) å låtsas som att j inte räknar dom kalorierna från grönsaker ..?
Citera
2016-05-11, 18:00
  #6
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iztapp
Ja haha men jag äter ca 2 kg grönsaker om dagen (om tomatkross räknas där inga andra ingredienser än tomat och tomatjuice är i) för jag lever typ på de. Äter 5 måltider med ca 500 g grönsaker på varje haha
Om du vill vara petig och räkna kalorierna pga mängden så hade jag räknat kalorier för protein, kolhydrater och fett och skippat för fibrerna (tror fibrerna brukar vara medräknade i näringsinnehållet nämligen). För det är klart att det är kalorier i grönsaker
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback