Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-11, 11:48
  #1
Medlem
InKommerGostas avatar
THE ISLAND

Brittisk dokumentärserie från 2015

SVT1 Måndagar 22.15 eller alla avsnitt (13st) på SVTplay http://www.svtplay.se/the-island

I det här experimentet överger programledaren Bear Grylls 14 män och 14 kvinnor på en öde ö i Stilla havet, 14 män på en ö och 14 kvinnor på en annan, för att se om den moderna nutidsmänniskan fortfarande har vad som krävs.
Jag försökte tränga undan mina fördomar om hur kvinnorna skulle klara sig men de besannades redan innan de hade anlänt till sin ö. Otroligt naiva kvinnor som de plockat ut för att få deltaga

Eftersom alla avsnitt redan är tillgängliga så föreslår jag att vi använder spoilertaggarna direkt efter vi nämnt vilken episod vårt inlägg handlar om, typ såhär.

E02 (Episod 2)
Citera
2016-05-11, 12:30
  #2
Medlem
Flugornas Herre IRL
Citera
2016-05-11, 12:37
  #3
Medlem
franges avatar
Höhö, sådant har ju gjorts förut, med... ja, diskuterbart resultat. Användaren grovedark skrev idag om just det i en tråd R&S-forumet;

Citat:

"Quite a few years ago, I had the pleasure of watching the Dutch version of Survivor with my feminist roommate. That particular series of Dutch Survivor would have two islands, one populated by men and one populated by women. The feminist roommate had been promoting that particular series to me and the other students in the house for weeks because it would show us, according to her, what a society run by women - free from the evils of Patriarchy – would be like.

And it did. Oh it did.

Here is what happened: Initially both groups were dropped on their respective islands, given some supplies to get started and left to fend for themselves. In both groups there was some initial squabbling as people tried to figure out a local hierarchy. The men pretty much did whatever they felt was necessary – there was no leader giving orders. Men who felt like hunting, foraging or fishing did so. Another guy decided he was fed up with sitting on sand and started making benches. Others built a hut that gradually grew and evolved. Another guy cooked every night. Within days a neat little civilization was thriving, each day being slightly more prosperous than the previous one.

The women settled into a routine as well. The hung up a clothesline to dry their towels, then proceeded to sunbathe and squabble. Because unlike men, women were unable to do anything without consensus of the whole group. And because it was a group of at least a dozen women, consensus was never reached. During the next few episodes, the women ate all their initial supplies, got drenched by tropical storms several times, were eaten alive by sand fleas and were generally miserable. The men on the other hand, were quite content. There were disagreements of course, but they were generally resolved.

Watching this with my feminist roommate was wonderful.Initially she tried to rationalize the differences, but her arguments became weaker and weaker. Eventually, the people running the program decided something had to change. In order to help the women out, three men would be selected to go to their island. In return, three women would take their place at the men’s island. The look on my feminist roommates face during this episode was priceless.

Initially, the three men selected for the women’s island were ecstatic, for obvious reason. But then they arrived at the island and were greeted by the women. ‘Where is your hut?’,they asked. ‘We have no hut’ ‘Where are your supplies?’ they asked, dismayed ‘We ate all the rice’

And so on. The three men ended up working like dogs, using all the skills developed by trial and error in their first few weeks – building a hut, fish, trying to get the women to forage. The women continued to bitch and sunbathe.

The three women who were sent to the men’s island were delighted – food, shelter and plenty of male attention was freely available. They too continued to sunbathe."

Citera
2016-05-11, 12:38
  #4
Medlem
InKommerGostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Flugornas Herre IRL

Ja, lite så är det. Skillnaden är väl att här handlar det om vuxna män ist för barn. Jag är förvånad att intelligensen verkar vara så i speciellt mansgruppen. Alltså förvåningsgraden. Den verkar även tömd på ledare efter att första rundan av quitters bad att få lämna ön.

EDIT: ASGARV E04 ca 10:30 & 19:10
__________________
Senast redigerad av InKommerGosta 2016-05-11 kl. 13:12.
Citera
2016-05-11, 14:05
  #5
Medlem
IQpizzasallads avatar
Jag gillar såna här program och ska försöka följa det på måndagar för jag har inte play. Än så länge är det lite Robinson vibbar över det hela. Det roliga brukar oftast börja när sömnbristen och hungern tar ut sin rätt. Vi fick ju se lite av detta i premiären. Man behöver inte ens alkohol för att vilja slå nån på käften å sparka upp dennes ballstenar i höjd med hens adamsäpple. Fascinerande. Undrar vad reglerna är i just detta experiment? Blir förmodligen diskad. Vore roligare om de bara blivit nedsläppta med ett gäng kameror och sen hämtade produktionen upp dem när det hela var över. Endast med fara för nåns liv skulle de få interfera! I övrigt kunde det komma en flygpost då och då med nån gasbinda, kanske lite gips om nån brutit benet.

För att få lite mer action så kunde kanske ett flyglarm börja ljuda tre minuter innan posten kommer. Sen har man fem sex minuter på sig att nå paketet och öppna det, innan innehållet förstörs på något vis, och det på nåt sätt så ingen deltagare kommer till skada. Man är väl ingen sadist heller.
Citera
2016-05-11, 14:35
  #6
Medlem
InKommerGostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQpizzasallad
Jag gillar såna här program och ska försöka följa det på måndagar för jag har inte play. Än så länge är det lite Robinson vibbar över det hela. Det roliga brukar oftast börja när sömnbristen och hungern tar ut sin rätt. Vi fick ju se lite av detta i premiären. Man behöver inte ens alkohol för att vilja slå nån på käften å sparka upp dennes ballstenar i höjd med hens adamsäpple. Fascinerande. Undrar vad reglerna är i just detta experiment? Blir förmodligen diskad. Vore roligare om de bara blivit nedsläppta med ett gäng kameror och sen hämtade produktionen upp dem när det hela var över. Endast med fara för nåns liv skulle de få interfera! I övrigt kunde det komma en flygpost då och då med nån gasbinda, kanske lite gips om nån brutit benet.

För att få lite mer action så kunde kanske ett flyglarm börja ljuda tre minuter innan posten kommer. Sen har man fem sex minuter på sig att nå paketet och öppna det, innan innehållet förstörs på något vis, och det på nåt sätt så ingen deltagare kommer till skada. Man är väl ingen sadist heller.

Du har inte play, men har både Flashback och internet? Sitter du på ett 28.8 eller 56.6 modem så förstår jag vad du säger, annars inte. SVTplay är ju fritt för svenska folket, eller åtminstone de som betalar TV-licens (samt de som kan leva med det utan att betala).

Wow. Det verkar som du redan har klurat ut hur nästa generations Robinson ska arta sig . Det intressanta med denna serien program kommer nog att ligga i skillnaderna mellan hur män och kvinnor agerar.
Jag som har sett några fler program än dig nu kan se att deras förutsättningar har inte varit de samma, tyvärr
Citera
2016-05-11, 14:45
  #7
Medlem
IQpizzasallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InKommerGosta
Du har inte play, men har både Flashback och internet? Sitter du på ett 28.8 eller 56.6 modem så förstår jag vad du säger, annars inte. SVTplay är ju fritt för svenska folket, eller åtminstone de som betalar TV-licens (samt de som kan leva med det utan att betala).

Wow. Det verkar som du redan har klurat ut hur nästa generations Robinson ska arta sig . Det intressanta med denna serien program kommer nog att ligga i skillnaderna mellan hur män och kvinnor agerar.
Jag som har sett några fler program än dig nu kan se att deras förutsättningar har inte varit de samma, tyvärr

Lol jo jag vet, jag har 4ans och 3ans play men har valt att avstå svt:s än så länge av nån outgrundlig anledning.

Så de två könsgrupperna kommer aldrig slås ihop alltså? Är det fortsatt så att ett helt program är hos männen vice versa? Jag håller tummarna för det, om det blir för mycket kackel i hönshuset. Inget otalt med kvinnor, men ibland säger mina öron ifrån....
Citera
2016-05-11, 17:22
  #8
Medlem
oberoendemedias avatar
Avsnitt 5

Citera
2016-05-11, 17:49
  #9
Medlem
InKommerGostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Avsnitt 5

Avsnitt 5
Citera
2016-05-11, 19:13
  #10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InKommerGosta
THE ISLAND

Brittisk dokumentärserie från 2015

SVT1 Måndagar 22.15 eller alla avsnitt (13st) på SVTplay http://www.svtplay.se/the-island


Som förväntat så ger detta en del Robinsonvibbar vilket minskar intresset. Jag tittade precis på några minuter av första avsnittet och antalet typiska sissy girls bland dom manliga deltagarna är förfärande högt.

Jag skall nog lägga 10 minuter på ett av inslagen med dom 14 kvinnorna.

Helt avgörande för hur man lyckas är deltagarnas inställning i ledarskapsfrågor och där vet vi att män har en betydande fördel. Kvinnor strävar efter konsensus vid alla beslut vilket ofta gör ledarskapet ineffektivt.

Män däremot har en tendens att acceptera andras ledarskap eftersom det ökar chansen att gruppen som helhet fungerar effektivt.

Nu har jag inte sett mer än några minuter av serien men principiellt så är det en fördel om gruppen på 14 delas på 2 eller 3 grupper, t ex 5+5+4 eller 7+7 eller 8+6. Det är väsentligt lättare för en grupp med 5 medlemmar att hitta mat till 5 stycken än att en grupp på 14 skall hitta mat till 14.

Det finns egentligen endast två skäl för att behålla gruppstorleken på 14 personer. Det ena skälet är om man tvingas försvara sig mot en yttre fiende. Där är en större grupp mer fördelaktig.

Det andra skälet är om medlemmarna, för att överleva, tvingas att nedlägga mycket stora byten. Är man 14 så kan man nedlägga en elefant, det kan man inte i en grupp på 5 eller 7.
Citera
2016-05-12, 10:57
  #11
Medlem
KalleXLs avatar
Folk älskade de första serierna av Robinson, där man verkligen försökte överleva på varsin ö, men de senaste årens serier blev patetiska tv-såpor med urblåsta sexbomber med botoxläppar som gjorde att tittarsiffrorna rasade till noll.

Jag blev nyfiken när jag såg första avsnittet av The Island, tyvärr blev jag besviken när jag bara såg värdelösa intriger som inte har ett dugg med överlevnad att göra, men iden med konceptet är nog att visa hur moderna statsmänniskor klarar sig tillsammans med andra på en öde ö. Jag bävar för kvällens repris på avsnitt 2 när kvinnorna kommer med på ön. TV såpor där folk skäller på varandra har vi fått mer än nog av, därför tror jag att serien tappar publik rätt snart.
Citera
2016-05-12, 11:05
  #12
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Jag blev nyfiken när jag såg första avsnittet av The Island, tyvärr blev jag besviken när jag bara såg värdelösa intriger som inte har ett dugg med överlevnad att göra, men iden med konceptet är nog att visa hur moderna statsmänniskor klarar sig tillsammans med andra på en öde ö. Jag bävar för kvällens repris på avsnitt 2 när kvinnorna kommer med på ön. TV såpor där folk skäller på varandra har vi fått mer än nog av, därför tror jag att serien tappar publik rätt snart.
Joo, byggare bob yngre och byggare bob den äldre som gnäller oavbrutet på varandra...och en ung glop som längtade hem. Och detta efter två-tre dagar på ön. Man undrar ju lite hur djupt de tänkt igenom sin medverkan innan...
Tror faktiskt kvinnorna kan vara stabilare. Förutom att de skriker högt när de får syn på en orm.
__________________
Senast redigerad av gato12 2016-05-12 kl. 11:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback