• 1
  • 2
2016-05-10, 17:24
Medlem
bfjs avatar
Fick en anmrkning frn besiktningen angende anliggning p broms i frams (vnster). r inte den hndigaste av mig och skulle nd lmna in bilen p service,

Har hrt att bilen gnller lite nr man svnger vnster, frmst i hgre hastigheter landsvg/motorvg och nr motorn r varm?

Bad de ven kolla p anmrkningen s att de kunde slcka den. Efter ngra timmar ringde de och sa att bromskivorna var ojmna pga ngot har slitit p dom (Ok bromsvrden p besiktningen dock) s han frgade om de skulle byta dessa och det skulle kosta en viss summa. Sa ok p det fr jag antog att det hade med anmrkningen att gra.

Hmtade sen ut bilen nr verkstaden var stngd och idag nr jag kte p motorvgen s dk samma ljud upp igen och kte till en domkraft och hissade upp bilen och vnster framhjul snurrar lite sltt som nr besiktningsmannen visade upp det p besiktningen, s mao s r anmrkningen inte tgrdad, men den r ombesiktigad och klar enligt verkstaden.

Vad har gtt fel hr egentligen, har jag bara blivit blst p en tgrd eller har de missat ngot? Br jag krva att f det tgrdat gratis? Blev vriga saker bytta helt i ondan?
Citera
2016-05-10, 17:44
Medlem
Servals avatar
Lter som det var en riktig klpare som gjorde detta. Lmnar du den dr igen s kommer han skert komma fram till att oket krvar och det mste bytas, nr en seris verkstad kanske skulle lsa problemet genom att motionera kolven i oket (Kan givetvis vara andra orsaker till problemet. ssom glidkolvar, dlig bromsslang som agerar "backventil" eller liknande.)

Detta r ingen raketforskning s skulle rekommendera dig att g till en annan verkstad.
Citera
2016-05-10, 17:50
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Lter som det var en riktig klpare som gjorde detta. Lmnar du den dr igen s kommer han skert komma fram till att oket krvar och det mste bytas, nr en seris verkstad kanske skulle lsa problemet genom att motionera kolven i oket (Kan givetvis vara andra orsaker till problemet. ssom glidkolvar, dlig bromsslang som agerar "backventil" eller liknande.)

Detta r ingen raketforskning s skulle rekommendera dig att g till en annan verkstad.

Dessvrre gick jag till en auktoriserad mrkesverkstad i staden (den enda fr just det bilmrket jag har), vilket eg kanske r helt ondigt d min bil r lite fr gammal fr det, men priset p service skiljde inte s mycket i pris verkstderna emellan s jag tnkte att det inte skulle bli s dyrt o fixa det andra heller samtidigt, kndes som ngot ltt tgrdat p bilbesiktningen, men tji fick jag.
Citera
2016-05-10, 19:13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Bromsskivorna var kanske dliga. Men dessa har inget med tvan att gra. Lter som de bytt skivor o skitit i resten.
Det jag betvivlar r att de inte bytt skivorna.

Men du borde lta ngon bilkunnig i bekantskapskretsen kika p det dr. Lter som du blivit blst eller s hade inte ljudet ngot med tvan att gra. Kan ven vara ett dligt hjullager.
Citera
2016-05-11, 10:23
Medlem
Megaforces avatar
Eftersom anliggande bromsar anses som ett farligt fel s r det viktigt att det blir tgrdat. I vrsta fall kan man rka ut fr att bromsvtskan kokar och att man tappar strre delen av bromsfrmgan.
Citera
2016-05-11, 11:19
Medlem
Nr nu en verkstad har anlitats och det finns synpunkter p resultatet s mste de f mjlighet att tgrda felet i frsta hand, om annan verkstad anlitas kan du inte prkna ngon avrkning fr brister i arbetet frn den frsta verkstaden, s gr ett terbesk och pfordra tgrd.
Citera
2016-05-11, 13:47
Medlem
Dom som ackrediterar verkstder som fr slcka 2r (Swedac) r stenhrda p att det ska vara korrekt tgrdat har jag hrt, Bara att ka tillbaka och gnlla.. http://www.swedac.se/sv/Det-handlar-...ackreditering/
Citera
2016-05-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Dom som ackrediterar verkstder som fr slcka 2r (Swedac) r stenhrda p att det ska vara korrekt tgrdat har jag hrt, Bara att ka tillbaka och gnlla.. http://www.swedac.se/sv/Det-handlar-...ackreditering/

Var vad jag kan se inte aktuellt i detta fall.
Citera
2016-05-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Var vad jag kan se inte aktuellt i detta fall.

Aktuellt..Sklart det r aktuellt i detta fall.. Om dom slcker 2 or och felet kvarstr s kan dom sklart bli av med ackrediteringen..
Citera
2016-05-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Aktuellt..Sklart det r aktuellt i detta fall.. Om dom slcker 2 or och felet kvarstr s kan dom sklart bli av med ackrediteringen..

Lser en gng till, stmmer i s mn ja!
Dock att notera att ts mste reklamera felet till samma verkstad, inte ka till ngon annan som freslagits i trden.
Citera
2016-05-11, 19:01
Medlem
PeterNosters avatar
Vad str det p fakturan att de gjort?
Citera
2016-05-11, 20:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Har du konstaterat att bromsen ligger p? k d tillbaka och reklamera jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in