Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-10, 15:41
  #1
Medlem
FinwireTVs avatar
Förra veckan var vi i Uppsala och träffade noteringsaktuella PiezoMotor. De tillverkar små motorer för väldigt krävande kunder. Motorerna använder den piezoelektriska effekten som upptäcktes av bröderna Curie på sent 1800-tal. Den piezoelektriska effekten innebär att vissa material genererar elektrisk spänning när materialet utsätts för fysiskt tryck. Denna effekt använder PiezoMotor i sina motorer genom att få materialet att ändra form när det utsätts för en elektrisk spänning.

Genom att använda den piezoelektriska effekten kan Piezomotor tillverka så motorer med nanometerprecision. Deras motorer används inom allt från rymdfartsindustrin till i medicinteknikbranschen. Den gemensamma nämnaren är att kunderna har höga krav på litenhet och precishet.

Piezomotor ska noteras på First North i början av juni är planen. Just nu gör dom en nyemission där dom tar in upp till 50 miljoner.

https://www.youtube.com/watch?v=B5YCyPxjanA

Teckna eller inte teckna?
Citera
2017-02-08, 15:22
  #2
Medlem
Valfrids avatar
Jag har köpt, tror på ett mkt intensivt affärsläge framöver. LOCK&LOAD!



http://www.redeye.se/aktiebloggen/ou...#comment-47660
Citera
2017-03-14, 07:44
  #3
Medlem
Har själv nu gått in i detta bolag. Gillar att förutom något Redeye inlägg förra månaden så har hypen varit noll på sistone. Omsättningen låg. Någon aktör från Carnegie bara tankar och tankar. Tror det rör sig om aktier för drygt 2mln kr på nån månad. Noll i sälj. Lyckades komma in runt 10.3. Car ligger med två relativt omsättning mega köpposter på 10.5&10.55 nästan varje dag. Någon dag väntade de med att lägga upp ordrarna till senare på dagen och då testades 10.1. Tankade på mer och sen vips var det 20k aktier på 10.5 som ville köpas. Jag tror dock att om dom posterna permanent försvinner och nyheter dröjer lär kursen dala. Så varning där.
Allt fler projekt når serieleverans. Kassan säkrad till iaf Q3. Börjat bryta trendkanalen. Läst i princip allt jag hittar om produkten och den verkar verkligen genuint bra. Ett bolag som helt enkelt skapar en ny fysisk teknologisk produkt. Kunderna verkar gilla den stark. Många uppföljningsordrar. Effektiviserat och sänkt omsättningskrav med 6mln för break even. Vissa kunder har potential att lägga större ordrar upp till 50mln. Får de en sådan order i år är det bara tuta o köra. Men inget jag räknar med. Tror vi ser en stadig uopgång i orderstorlek alternativt frekvens.

Allt hänger såklart på företagets förmåga att sälja in sina produkter. Men till hjälp har dom Faulhauber o Micromotor, de har även lyckats göra större försäljningar i Kina vilket jag tolkar positivt. Vi får se men jag anser aktien spännande. Kanske inte undervärderad men jag tror det ska krävas en del för att kursen ska bryta sig under 10kr med någon väsentlig volym.

(Jag äger aktier i bolaget)
Citera
2021-01-17, 07:59
  #4
Medlem
PiezoMotor bekräftar arbete med motorer för mobiltelefonkameror.

PM: https://piezomotor.com/piezomotor-be...elefonkameror/

Citat:
PiezoMotor bekräftar arbete med motorer för mobiltelefonkameror

Under 2020 har PiezoMotor fått förfrågningar från flera mobiltelefontillverkare gällande mikromotorer för zoomfunktion i mobiltelefonkameror. PiezoMotor bekräftar idag följande:

· PiezoMotor har utvecklat och presenterat olika initiala designalternativ baserade på bolagets allra minsta mikromotorer
· Designalternativen har utvärderats av två av världens största mobiltelefontillverkare
· Diskussioner kring prototypleveranser och förutsättningarna för detta har inletts

Känns som att detta kan bli stor. Väldigt tyst om detta bolag här på flashback
Citera
2021-07-11, 18:57
  #5
Medlem
bakispillers avatar
https://piezomotor.com/piezomotor-in...-i-5g-projekt/

https://piezomotor.com/piezomotor-in...-mobilkameror/

Oerhört tyst om denna guldgruva här på forumet.
Citera
2021-07-11, 21:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakispiller
Oerhört tyst om denna guldgruva här på forumet.
Verkligen. Jag köpte på mig lite för några månader sedan och den har gått upp rejält, men jag köpte för en så otroligt liten summa att det nästan knäcker mig haha.

Vad tror du om framtiden?
Citera
2021-07-12, 10:05
  #7
Medlem
bakispillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Verkligen. Jag köpte på mig lite för några månader sedan och den har gått upp rejält, men jag köpte för en så otroligt liten summa att det nästan knäcker mig haha.

Vad tror du om framtiden?

Framtiden ser ljus ut, både lång-och kortsiktigt imo.

Har själv gått in tungt i denna och förväntar mig en kurs krig 4-500kr på längre sikt.

Onekligen det mest spännande värdepappret i portföljen för tillfället
Citera
2021-07-13, 02:50
  #8
Medlem
Den bästa aktien jag har inne, gick in i den när vi låg på 14kr vilken underbar resa och det ser bara bättre ut! Sitter långsiktigt som baraden på denna då jag tror som ovan att den kmr vara värd minst 500kr om inte allt för länge. Att vi inte nått 100 än är chockerande! Men fler och fler börjar få upp ögonen bara igår (måndags) ökade vi nästan 10% bara sådära utan PM, så folk köper in sig redan nu då ett PM kan komma redan denna vecka som gör att vi äntligen spräcker 100kr!
Citera
2021-08-12, 18:25
  #9
Medlem
Valfrids avatar
PIEZO MOTOR
LICENSAVTAL I ASIEN, "MARKNADSMÄSSIG" ROYALTY (Direkt)
2021-08-12 10:02
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Piezo Motor har ingått ett exklusivt licensavtal med ett asiatiskt bolag för kommersialisering av Piezo Motors Piezowave-teknologi för kameraoptik inom mobiltelefoner, PCs, kroppsnära teknik och bilindustri.

Det framgår av ett pressmeddelande.

"Partnern är en börsnoterad, väletablerad leverantör av integrerade lösningar i mycket höga volymer för Smart Devices, Internet-of-Things-applikationer samt elektronik till bilindustrin med kunder såsom till exempel Samsung, Huawei, OPPO, vivo, Xiaomi, Dell, HP och LG2, heter det.

Piezo Motor och partnern kommer att samarbeta kring integrering av Piezowave i mobilkameraapplikationer. Massvolymtillverkning ska etableras av partnern eller annat bolag i dess nätverk.

Vid massvolymproduktion - vilken avses inledas tidigt 2023 - erhåller Piezo Motor royalty för varje såld enskild Piezowave-motor.

"Nivån på royaltyn offentliggörs ej, men den är marknadsmässig", heter det.

Under den initiala integrerings-, tekniköverförings- och produktionsetableringsfasen ersätts Piezo Motor för de kostnader bolaget har kopplade till samarbetet.

Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt
Citera
2021-08-13, 09:23
  #10
Medlem
Valfrids avatar
Nytt pm idag

PIEZOMOTOR UPPSALA AB
Kompletterande information gällande licensavtal mobiltelefonkameror (Cision)
2021-08-13 08:39
PiezoMotor Uppsala AB (”PiezoMotor” eller “Bolaget”) meddelade den 12 augusti 2021 att Bolaget har ingått ett exklusivt licensavtal med ett asiatiskt bolag för kommersialisering av PiezoMotors PiezoWave®-teknologi för kameraoptik inom mobiltelefoner, PCs, kroppsnära teknik (sk. wearables) och bilindustri.

Partnern är en börsnoterad, väletablerad leverantör av integrerade lösningar i mycket höga volymer för Smart Devices, Internet-of-Things-applikationer samt elektronik till bilindustrin med kunder såsom till exempel Samsung, Huawei, OPPO, vivo, Xiaomi, Dell, HP och LG.

PiezoMotor har ombetts av Nasdaq att ge kompletterande information avseende ersättningsnivåer och potential för applikationen mobiltelefonkameror – samarbetets första planerade applikation – och lämnar därför följande uttalande:

Av konkurrensskäl kan specifika royalty-nivåer inte offentliggöras, men royalty utgår i form av ett fast belopp för varje såld PiezoWave®-motor
Flera faktorer påverkar totala framtida potentiella royalty-betalningar, däribland antalet motorer per kamera/telefon (varje kamera kan komma att innehålla ett flertal motorer)
Det tillverkas omkring 1,5 miljarder smartphones i världen varje år
PiezoMotors partner är idag leverantör till bolag som gemensamt står för en mycket stor andel av den globala smartphone-marknaden
PiezoMotors bedömning idag är att en marknadspenetration på omkring 10 % resulterar i royaltyintäkter till PiezoMotor om i storleksordningen 200-400 MSEK per år
Royaltyintäkter från samarbetet är inte förenade med några större kostnader för PiezoMotor
Vid frågor, vänligen kontakta:

Anders Kottenauer, VD

+46 (0)70-495 02 60

anders.kottenauer@piezomotor.se

Certified Adviser

Redeye AB, Mäster Samuelsgatan 42, 103 87 Stockholm. Telefon: +46 (0)8-121 576 90. E-post: certifiedadviser@redeye.se.

Om PiezoMotor

PiezoMotor är en världsledande utvecklare och producent av banbrytande mikromotorer baserade på piezoelektriska material. Teknologin möjliggör mycket kompakta motorer med hög precision vilket uppfyller allt högre krav på miniatyrisering. PiezoMotor driver samarbeten med stora globala bolag och levererar motorer till kunder över hela världen. Vid huvudkontoret i Uppsala har PiezoMotor sin egen anläggning för utveckling och produktion.

PiezoMotors aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market.

www.piezomotor.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som PiezoMotor Uppsala AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 augusti 2021 kl. 08:40 CEST.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback