Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-10, 13:55
  #1
Medlem
Vad säger lagen om att köra på fel sida av vägen? vad har man för skyldigheter
gäller samma regler på parkering?

vart hittar jag info om detta?

Till saken hör att min flickvän skulle backa in på sin parkering och hade uppenbarligen dåligt uppsikt så hon kolliderade med en bil som skulle köra förbi bakom henne, På vänster sida av vägen.

Vägen saknar mittsträck men det är helt uppenbart att han befann sig på fel sida. då hon blockerade det körfält han kom ifrån nöjde hon sig med att kolla andra hållet vilket klart är fel. men minn fråga är bara om man får göra som han gjorde?
Citera
2016-05-10, 14:02
  #2
Medlem
Samma grundregler som övrigt

Man placerar sitt fordon till höger. Ska man passera någon så passerar man på vänster sida.
Vid backande har man extra uppsikt år alla håll.

Det låter på beskrivningen som personen som blev påkörd uppfattat det som att din fv stannat och därför gör en omkörning av stillastående hinder.

Vad gjorde din fv för att visa att hon skulle vara i rörelse? Befann hon sig helt på sin vänstra sida eller var bilen snedställd över vägen inför backandet?
Hade hon halvljus eller motsvarande stadgad belysning tänd?
Använde hon blinkers?
Citera
2016-05-10, 14:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Samma grundregler som övrigt

Man placerar sitt fordon till höger. Ska man passera någon så passerar man på vänster sida.
Vid backande har man extra uppsikt år alla håll.

Det låter på beskrivningen som personen som blev påkörd uppfattat det som att din fv stannat och därför gör en omkörning av stillastående hinder.

Vad gjorde din fv för att visa att hon skulle vara i rörelse? Befann hon sig helt på sin vänstra sida eller var bilen snedställd över vägen inför backandet?
Hade hon halvljus eller motsvarande stadgad belysning tänd?
Använde hon blinkers?

Det är en parkeringsplats men parkeringar på båda sidorna. Hon kör in på parkeringen och när hon har sin p-ruta på sin högra hand svänger hon skarpt till vänster för att sedan kunna backa in. Hon täcker hela vänstra körfältet och där lägger hon i backen. Hon tittar runt för dåligt uppenbarligen och när hon börjar backa flyttar hon blicken till backspeglarna och då smäller det nästan direkt.

all belysning var tänd. halvljus och backljus innan hon började backa.

ska tillägga att personen hon krockade med hade sin bil parkerad på en rutra längre bort när hon körde in på parkeringen och enligt henne så stod bilen där när hon tittade att det var fritt.
Citera
2016-05-10, 14:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiwwi92
Det är en parkeringsplats men parkeringar på båda sidorna. Hon kör in på parkeringen och när hon har sin p-ruta på sin högra hand svänger hon skarpt till vänster för att sedan kunna backa in. Hon täcker hela vänstra körfältet och där lägger hon i backen. Hon tittar runt för dåligt uppenbarligen och när hon börjar backa flyttar hon blicken till backspeglarna och då smäller det nästan direkt.

all belysning var tänd. halvljus och backljus innan hon började backa.

ska tillägga att personen hon krockade med hade sin bil parkerad på en rutra längre bort när hon körde in på parkeringen och enligt henne så stod bilen där när hon tittade att det var fritt.

Jag får inte ihop det här med att den andra personen skulle ha kört på fel sida..
Var den andra personen på väg ut ur en markerad parkeringsficka? Varför blinkade hon inte för att ange vilken sida hon ska parkera?
Gör en skiss i paint och lägg upp på imgur eller något
Citera
2016-05-10, 14:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Jag får inte ihop det här med att den andra personen skulle ha kört på fel sida..
Var den andra personen på väg ut ur en markerad parkeringsficka? Varför blinkade hon inte för att ange vilken sida hon ska parkera?
Gör en skiss i paint och lägg upp på imgur eller något


aldrig laddat upp en bild men hoppas det går

http://imgur.com/CobNXMg
Citera
2016-05-10, 14:45
  #6
Medlem
Provocative2.0s avatar
Oavsett vad man får o inte får så backade hon. Detta ställer stora ansvarskrav på föraren.
Om ni inte har en skitbil o kolliderade med en annan skitbil så spelar det ingen roll vad vi här säger. Det blir ändå en försäkringsfråga o deras tolkning som gäller.

Däremot gillar jag rubriken.
Det jag märkt på senare år är att körning/gåtrafik på ett parkeringsområde har förändrats.
Förr tog man hänsyn både som bilist samt gående. I dag kör var o varannan idiot som om deras framfart gällde livet.
Enda chansen att bli utsläppt när man backar ur en parkeringsfick är om någon vill ha den platsen man lämnar.

Brukar parkera på en parkeringsplats vid byns köpcentrum. Trångt o jävligt är det o därför är parkeringsplatsen enkelriktad.... Jo, tjena. Händer titt som tätt att man får möte o ett långfinger för att man inte håller ut ordentligt o smeker parkerade bilar med resultat att man har noll koll på ev barn mellan bilarna.
Citera
2016-05-10, 14:47
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwwi92
aldrig laddat upp en bild men hoppas det går

http://imgur.com/CobNXMg
Den här dök upp medan jag skrev min roman.
Ni ska ha samma tur som att vinna Drömvinsten på Lotto om ni ska slippa ansvar för detta.
Citera
2016-05-10, 14:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Oavsett vad man får o inte får så backade hon. Detta ställer stora ansvarskrav på föraren.
Om ni inte har en skitbil o kolliderade med en annan skitbil så spelar det ingen roll vad vi här säger. Det blir ändå en försäkringsfråga o deras tolkning som gäller.

Däremot gillar jag rubriken.
Det jag märkt på senare år är att körning/gåtrafik på ett parkeringsområde har förändrats.
Förr tog man hänsyn både som bilist samt gående. I dag kör var o varannan idiot som om deras framfart gällde livet.
Enda chansen att bli utsläppt när man backar ur en parkeringsfick är om någon vill ha den platsen man lämnar.

Brukar parkera på en parkeringsplats vid byns köpcentrum. Trångt o jävligt är det o därför är parkeringsplatsen enkelriktad.... Jo, tjena. Händer titt som tätt att man får möte o ett långfinger för att man inte håller ut ordentligt o smeker parkerade bilar med resultat att man har noll koll på ev barn mellan bilarna.

Jag vet att hon åker på det men jag låg och funderade på det och det känns inte rätt att köra bakom en backande bil på fel sida av vägen- så jag blev mest intresserad av hur lagen ställer sig till att köra på fel sida av vägen och vad man har för skyldigheter om man nu gör det. tack för svar.
Citera
2016-05-10, 14:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Den här dök upp medan jag skrev min roman.
Ni ska ha samma tur som att vinna Drömvinsten på Lotto om ni ska slippa ansvar för detta.

hehe ja som sagty så förstår jag att hon åker på det men jag ville bara veta mer Tack
Citera
2016-05-10, 16:35
  #10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwwi92
Jag vet att hon åker på det men jag låg och funderade på det och det känns inte rätt att köra bakom en backande bil på fel sida av vägen- så jag blev mest intresserad av hur lagen ställer sig till att köra på fel sida av vägen och vad man har för skyldigheter om man nu gör det. tack för svar.
Rätt o rätt. Hon backade genom den andres färdväg.
Normalt sätt brukar jag tycka att många backolyckor inte är den backandes fel även om mitt tyckande går emot gällande regler. Men i detta fall så hade det fortfarande varit hennes fel om hon kört bilen framåt enl mig.
Citera
2016-05-10, 16:46
  #11
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Rätt o rätt. Hon backade genom den andres färdväg.
Normalt sätt brukar jag tycka att många backolyckor inte är den backandes fel även om mitt tyckande går emot gällande regler. Men i detta fall så hade det fortfarande varit hennes fel om hon kört bilen framåt enl mig.
Det gäller att stå still när kontrahenten slår till. Man måsta ju ha rätt att komma ur sin pplats.
Tyvärr är det nog den backande som blir skyldig för dom som vill fram har alltid rätt.
Citera
2016-05-11, 14:07
  #12
Medlem
Beror väl lite på "timingen" också - om hon backade in i sidan på den andra bilen, så var det ju helt klart hennes fel. Men om den andra bilen körde in i sidan på henne kan det ju varit hans fel - han borde ju sett att hon började backa och stannat.

Men detta lär ju hur som helst va svårt att bevisa i en försäkringsfråga. Så det lär ju va hon som får ta det. Generellt läggs ju ansvaret på den som backar. Att han körde på fel sida lär ju inte varit så relevant. Om det såg ut som på skissen måste han ju backa ut rakt ifall han inte vill åka ut på gräsmattan - då är det ju oundvikligt att komma över (åtminstone lite) på fel sida, sen när man ska svänga 90°
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback