Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-10, 09:17
  #1
Medlem
Hej,

Fiskade en del när jag var yngre, och hade velat ta upp det lite på nytt.
Har köpt ett fiskespö och rulle, samt en kniv och ETT drag. Vad mer hade jag behövt?

Vilka drag och utstyr är ett "måste" att ha i fiskelådan?
Fiskar mest i havet ifrån land, men även en del i insjöar. Vill ha min fiskelåda komplett med en bas.

Rekommendationer?
Citera
2016-05-10, 09:17
  #2
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolsson
Hej,

Fiskade en del när jag var yngre, och hade velat ta upp det lite på nytt.
Har köpt ett fiskespö och rulle, samt en kniv och ETT drag. Vad mer hade jag behövt?

Vilka drag och utstyr är ett "måste" att ha i fiskelådan?
Fiskar mest i havet ifrån land, men även en del i insjöar. Vill ha min fiskelåda komplett med en bas.

Rekommendationer?
Wobbler, larv och tafs. Det kommer man lång med.
Citera
2016-05-10, 09:23
  #3
Medlem
Beror mycket på vad för fisk du fiskar.

Tång är ett måste. Tafs likaså om du fiskar efter arter som kräver det. Mer än ett bete är att rekommendera, jag kan ge tips om du specifierar lite vilka fiskar du är ute efter och så.

Sen finns det såklart 1000 tillbehör som kan anses vara mer eller mindre viktiga.
Citera
2016-05-10, 09:31
  #4
Medlem
Jag fiskar endast efter öring och jag använder 4 - 7 cm sjunkwobblers, små spinnare och streamers för insjö och jigg, stora toby drag och kustwobblers för hav.
Citera
2016-05-10, 09:35
  #5
Medlem
hogerspokets avatar
Att fiska i havet är en ganska bred beskrivning, men för normalt kustfiske efter torsk är skeddrag och jiggskallar mellan 30 och 60 gram lämpligt. Till jiggskallarna behövs då även jiggar, lämpligen större curly tails och shadar i gult/orange.

För makrill och havsöring är det lite mindre skeddrag som gäller, främst i silver.

Vill du meta behöver du sänken i spannet 30-80 gram, lämplig lina att knyta tackel av (0.45 borde räcka) och krokar. För torsk kan man med fördel använda ganska stor krok (#1/0-2/0), för plattfisk bör den vara mindre (#2-6).

--
För insjöfiske kan lite blandade jiggar för abborre (gul eller brun curlytail och skallar på 10-15 gram) och några wobblers för gädda vara en lämplig startpunkt.
Citera
2016-05-10, 09:36
  #6
Medlem
Tack alla för svar.

När jag är och fiskar i havet (Som sagt ifrån land), så fiskar jag både öring och makrill. Men hade varit coolt att få en torsk någon gång.

Insjö är det som vanligt alla insjö fiskar..
Citera
2016-05-10, 09:46
  #7
Medlem
När det kommer till beten finns det ju ändlöst med trender som dock fisken bryr sig mindre om. Vill du utöka din betessamling rekommenderar jag att du satsar på lättfiskade klassiker som år efter år visar sig vara grymt effektiva.

T.ex.

Gädda - Wobbler Swim Whizz 15 cm, Bomber 15A. Skeddrag Atom.
Abborre - Spinnare, förslagsvis Vibrax i storlek 3 t.ex.
Havsöring - Kustwobbler, t.ex. Spöket, Vicke eller liknande. Här finns billigt alternativ på biltema. Skeddrag typ Toby.

Dessa har jag haft bra havsöringfiske på: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...st-2000035459/ speciellt gul/röda.
Citera
2016-05-10, 09:48
  #8
Medlem
IQpizzasallads avatar
Håller med andra. Tafsar. Och det ultimata draget för landfiske är helt klart
ett Atom vassdrag. Ett mörkt för soligt väder och ett silver för kväll. Finns en anledning till att det draget är en klassiker.

För borre så kör du spinnare, med vassvariant.
Citera
2016-05-10, 09:54
  #9
Medlem
IQpizzasallads avatar
Insjöfiske och från land med jigg tycker jag är svårt. Iallafall där jag prövat. Ständiga bottennapp fy fan....
Citera
2016-05-10, 10:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQpizzasallad
Insjöfiske och från land med jigg tycker jag är svårt. Iallafall där jag prövat. Ständiga bottennapp fy fan....

Jigg är riktigt effektivt under rätt förhållanden men som du säger är det inte helt enkelt att fiska med, speciellt från land. Jigg är något jag inte skulle rekommendera för en nybörjare men när man börjar bli varm i kläderna och vill utveckla sitt fiske tycker jag helt klart att man skall titta på jiggfiske.
Citera
2016-05-10, 10:03
  #11
Medlem
Zer0Shits avatar
Lina kan vara bra att ha.
Citera
2016-05-10, 10:04
  #12
Medlem
iwaalgeudats avatar
Fiskar mest i insjöar och tjärnar.
I min fiskelåda har jag följande: Vibrax spinnare av olika slag (guld, silver, brons, svart, röd, med lurv och utan lurv), morakniv, yxa, tång, djungelolja, nånting att göra upp eld med och det viktigaste av allt falukorv (bra bete för både fisk och människa) och kaffe.
Har även lite flöten och krokar för metfiske också och några flugor när man blir sugen på flugfiske.
Extralina, ståltaffsar (har en titantaffs numera, då gäddorna där jag fiskar brukar bita av ståltaffsarna) och plåster kan vara bra att ha också.
Av egen erfarenhet så hugger djävlat allt på vibrax spinnarna (öring, röding, abborre, gädda, harr, sik, lax)
Mobilen den lämnar jag i bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback