Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-07-10, 15:37
  #25
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har nu fått tummarna loss och köpt mig en Samsung-hårddisk som rekommenderat. Men ändå vill datorn ändå inte starta.

Dock inte samma problem som förut, då det bara kom en mapp med ett frågetecken. Utan nu får jag ett felmeddelande.
Någon som vet hur jag får igång datorn med den nya hårddisken?
__________________
Senast redigerad av GormDenGamle 2016-07-10 kl. 15:51.
Citera
2016-07-10, 18:03
  #26
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har nu fått tummarna loss och köpt mig en Samsung-hårddisk som rekommenderat. Men ändå vill datorn ändå inte starta.

Dock inte samma problem som förut, då det bara kom en mapp med ett frågetecken. Utan nu får jag ett felmeddelande.
Någon som vet hur jag får igång datorn med den nya hårddisken?

Jag håller in CMD+R och får då upp att välja Wi-Fi och göra en internetställning.
Jordgloben snurrar i ca. 10 minuter och sen får jag felkoden "2002F".
Om jag inte håller in CMD+R, får jag bara en mapp med ett frågetecken.

Varför fungerar det inte trots ny hårddisk?
Citera
2016-07-10, 20:39
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag håller in CMD+R och får då upp att välja Wi-Fi och göra en internetställning.
Jordgloben snurrar i ca. 10 minuter och sen får jag felkoden "2002F".
Om jag inte håller in CMD+R, får jag bara en mapp med ett frågetecken.

Varför fungerar det inte trots ny hårddisk?

Du är på rätt väg med CMD+R, men det är en hel del (ett par Gbyte iaf) som ska hämtas, så leta upp ett bra internet där du kan ansluta med kabel så går det bättre.
Citera
2016-07-10, 20:40
  #28
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag håller in CMD+R och får då upp att välja Wi-Fi och göra en internetställning.
Jordgloben snurrar i ca. 10 minuter och sen får jag felkoden "2002F".
Om jag inte håller in CMD+R, får jag bara en mapp med ett frågetecken.

Varför fungerar det inte trots ny hårddisk?
Har du formaterat hårddisken ? Annars får du formatera och välj Mac OS Extended (journalförd).
Citera
2016-07-10, 21:26
  #29
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du är på rätt väg med CMD+R, men det är en hel del (ett par Gbyte iaf) som ska hämtas, så leta upp ett bra internet där du kan ansluta med kabel så går det bättre.

Jag läste också de, att man skulle köra med kabel. Men ändå lyckas det inte och jag får de felmeddelandet.

Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Har du formaterat hårddisken ? Annars får du formatera och välj Mac OS Extended (journalförd).

Nej det har jag inte. Hur gör jag de då när jag inte kommer in på datorn?
Citera
2016-07-10, 22:43
  #30
Medlem
GormDenGamles avatar
Nu verkar jag få igång skiten!!!
Citera
2016-08-02, 16:30
  #31
Medlem
Link85s avatar
Hej!

Installerade idag en samsung 120gb ssd där ordinarie hdd satt och flyttade ordinarien där cd läsaren satt innan. När jag startade datorn så startades den som vanligt. Startade om och track CMD+R för att radera båda hårddiskarna och döpte om dem. Sedan kunde jag göra en nyinstallation av El Capitan och där valde jag SSD hårddisken.

Har jag gjort rätt eller är det något som jag tänkt fel? Tog ca 20 min att installera osX på nya ssd, är det lagom eller för segt? Datorn hittar båda hårddiskarna, tex när jag skulle installera OSX så kunde jag välja vilken hårddisk. Den gamla HDD hade dock en fil/papper som bild medan SSD hade en hårddisk, spelar det någon roll?

Tacksam för hjälp!
Citera
2016-08-02, 20:01
  #32
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link85
Hej!

Installerade idag en samsung 120gb ssd där ordinarie hdd satt och flyttade ordinarien där cd läsaren satt innan. När jag startade datorn så startades den som vanligt. Startade om och track CMD+R för att radera båda hårddiskarna och döpte om dem. Sedan kunde jag göra en nyinstallation av El Capitan och där valde jag SSD hårddisken.

Har jag gjort rätt eller är det något som jag tänkt fel? Tog ca 20 min att installera osX på nya ssd, är det lagom eller för segt? Datorn hittar båda hårddiskarna, tex när jag skulle installera OSX så kunde jag välja vilken hårddisk. Den gamla HDD hade dock en fil/papper som bild medan SSD hade en hårddisk, spelar det någon roll?

Tacksam för hjälp!

Det låter som att allting har gått bra. 20 min installation är rätt normalt. Uppstarten av systemet på SSD:n ska gå mycket snabbare, samt start av program. Det ska du märka stor skillnad på. Om den gamla disken går att öppna i Finder och du kan kopiera filer till / från den så ska det ju vara ok. Om du vill få fram den vanliga hårddisk-symbolen, så markera disken, tryck Cmd-I för att få upp inforutan, markera symbolen av disken högst upp i rutan och tryck backstegs-tangenten.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback