Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-05-11, 01:44
  #25
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Nja, de var ju lite speciella och härdade stålet vid vissa speciella årstider, etc. Var ju ganska mycket mysticism och vidskeplighet inblandat.

Jo. De hade skitstål och var tvungna att göra komplicerade blad för att de skulle fungera. I Europa var det lätt att få tag på bra stål och hela bladet kunde göras i bra stål.
Citera
2016-05-11, 02:52
  #26
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Jo. De hade skitstål och var tvungna att göra komplicerade blad för att de skulle fungera. I Europa var det lätt att få tag på bra stål och hela bladet kunde göras i bra stål.

Mja, jag argumenterade inte kring den intrinsiska kvaliteten på det japanska stålet utan mer kring varför det tog sådan hiskelig tid för smederna att få ihop katanor. Det är ju inte som att de stod och hamrade på eländet, oavbrutet, i ett års tid. Det hade med lite andra saker att göra.

Men visst innehöll tamahagane mycket skräp, ett faktum som väl går att härleda till att man utgick ifrån satetsu, något som gjorde processen lite komplicerad.

Jag dock tämligen övertygad om att den ganska komplexa lamineringen och de olika hårdhetsgraderna/härdningarna i bladet inte var ett resultat av lite slumpmässigt hamrande under ett års tid för att rena stålet utan en ytterst medveten process. Lite som en japansk teceremoni. Alla som varit med om en fascineras över hur lång tid det kan ta att fixa lite te...

F.ö. var ju laminering även det som gjorde damaskusstålet så väldigt bra. Det utgick f.ö. från kolrikt 'Wootz' ifrån Indien. Moderna undersökningar har visat att det ursprungliga damaskusstålet (som upphörde att tillverkas på 1700-talet) innehåller en del ganska märkliga nanostrukturer, vilket sannolikt hade en betydande inverkan på stålets superplastisitet.

Men det kanske också var 'skitstål'?


--
Sen är jag väl jag inte helt objektiv då jag fascineras av japanskt smide. Mina laminerade handsmidda (signerade) köks-, grönsaks-, sashimi- och traditionella fiskknivar som jag köpt i knivdistriktet, strax söder om Ueno-parken, är smäckra, lätta, underbara att använda och håller eggen extremt väl. Jag dristade mig dock av att välja den modernare varianten med rosttrögt stål, snarare än traditionellt kolstål som ju är en smula opraktiskt i termer av omvårdnad.

Att reducera japansk smideskonst till att 'de hade skitstål' är dock lite (eller i ärlighetens namn ganska mycket) av en förenkling, imo.

Oaktat råmaterialets eventuella orenhet - slutresultatet, var och är, något som aldrig upphör att fascinera mig.

Jag kan tillbringa timmar (och har så gjort mången gång) med att gå och glo på katana-klingor (alltså rena klingor, inte svärd) från olika epoker vilket är en del av den permanenta utställningen på Tokyoos nationalgalleri.

Mycket sobra rum med rena klingor placerade på vita linnedukar. Blir tårögd (nåja, kanske inte riktig) bara jag tänker på de salarna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tamahagane
https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_swordsmithing
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-05-11 kl. 03:17. Anledning: Blev lite fel där...
Citera
2016-05-11, 13:14
  #27
Medlem
perra420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebNightHawk
Vad exekt förbättrar man?

man gör bladet hårdare men man bör sedan temperera det i en ugn eller liknande
annars kan det bli för hårt och gå av eller spricka
Citera
2016-05-11, 14:55
  #28
Medlem
ZebNightHawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perra420
man gör bladet hårdare men man bör sedan temperera det i en ugn eller liknande
annars kan det bli för hårt och gå av eller spricka
ok, något mer man gör, skulle vara bra om någon skrev steg för steg om hur man ska värma och hur man ska få det att svalna.
Citera
2016-05-11, 16:50
  #29
Medlem
perra420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebNightHawk
ok, något mer man gör, skulle vara bra om någon skrev steg för steg om hur man ska värma och hur man ska få det att svalna.

om det är kolstål så måste man värma upp det tills det inte är magnetiskt mer och sedan doppa det i olja
Citera
2016-05-11, 17:42
  #30
Medlem
ZebNightHawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perra420
om det är kolstål så måste man värma upp det tills det inte är magnetiskt mer och sedan doppa det i olja
Som denna? https://www.youtube.com/watch?v=ervAg4plXDI
Citera
2016-05-11, 18:18
  #31
Medlem
perra420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebNightHawk
Som denna? https://www.youtube.com/watch?v=ervAg4plXDI
Ja men stoppa in eggen före du härdar kniven lycka till
Citera
2016-05-11, 18:49
  #32
Medlem
ZebNightHawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perra420
Ja men stoppa in eggen före du härdar kniven lycka till
Tackar
Citera
2016-05-11, 18:53
  #33
Medlem
perra420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebNightHawk
Tackar
skicka lite bilder om du blir färdig med den
Citera
2016-05-12, 15:11
  #34
Medlem
ZebNightHawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perra420
skicka lite bilder om du blir färdig med den
Visst
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback