Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-08-11, 23:36
  #61
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Är marulk fiskad på stora djup märkbart bättre än marulk från grundare vatten?

Den marulk s0m återfinns i svenska och främst norska vatten är ju en djupvattensart per se, även om den inte lever direkt strandnära. Den fiskas väl normalt på 30-70 meters djup. Som en passus kan nämnas att jag inte är särskilt förtjust i den kulinariskt. Men många uppskattar den.

Det finns ju dock en hiskelig massa djuphavsmarulkar, men det är ju helt andra arter.
Citera
2016-08-12, 07:58
  #62
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Den marulk s0m återfinns i svenska och främst norska vatten är ju en djupvattensart per se, även om den inte lever direkt strandnära. Den fiskas väl normalt på 30-70 meters djup. Som en passus kan nämnas att jag inte är särskilt förtjust i den kulinariskt. Men många uppskattar den.

Det finns ju dock en hiskelig massa djuphavsmarulkar, men det är ju helt andra arter.

30-70 meter betraktar jag som rätt grunt vatten. Marulken hittas på några meters djup ner till flera hundra meter, så någon utpräglad djuphavsfisk skulle jag inte kalla den. Men nu sticker vi nog iväg från trådens ämne!
Citera
2016-08-12, 10:05
  #63
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
30-70 meter betraktar jag som rätt grunt vatten. Marulken hittas på några meters djup ner till flera hundra meter, så någon utpräglad djuphavsfisk skulle jag inte kalla den.
Breiflabbsgarnen brukar stå på 50-70 meters djup, och jag föreställer mig att det inte är ett fullständigt slumpmässigt valt fiskedjup...

Citat:

Men nu sticker vi nog iväg från trådens ämne!

Förvisso.
Citera
2016-08-13, 14:36
  #64
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Marulk från riktiga djup är goda.
Är marulk verkligen en så ovanlig matfisk? Jag ser den ofta i min lokala fiskdisk. Dyr som fan är den men väldigt god!
Citera
2018-06-21, 09:43
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Är marulk verkligen en så ovanlig matfisk? Jag ser den ofta i min lokala fiskdisk. Dyr som fan är den men väldigt god!

Nej då, Marulken är vanligt förekommande i matsammanhang.
På 80-talet lär den ha varit en populär på bättre restauranger, men har kanske inte riktigt den stjärnglasen idag. Minns att vi ofta åt Marulk hemma när jag var liten.
Citera
2018-06-21, 10:00
  #66
Medlem
Stensnultra är en synnerligen ovanlig (men fullt gångbar) matfisk.
Det finns gott om stensnultra längs med väst- och sydkusten. Den är liten och ingår i samma familj av läppfiskar som t.ex. berggylta eller blågylta.

Ju rödare stensnultran är, desto godare är den att äta. Är den röd eller mörkrosa innebär det att dess föda i princip uteslutande består av strandkrabba. Köttet har då en klar sötaktig smak av krabba.
Det är som sagt ingen stor fisk, och gör sig därför bäst i fisksoppa.
Citera
2018-06-26, 20:36
  #67
Medlem
448s avatar
Nån sa stekt i smör var en höjdare har inte hunnit testa
Dom kan ibland hittas i hyfsade exemplar på 15-20cm
och då har man ju mat ganska lätt i brist på annat.

Lite småjävligt med öringfiske på västkusten , man kan få 30st på
nån timma men alla är 22,578cm eller typ smolt... vilket är en bra bit från lagliga 45cm.


Så musslor och stensnultror är tröstmaten
Citera
2018-07-02, 12:30
  #68
Medlem
Skärsnultran är kusin till ovan nämnda Stensnultra (den är dock större, och påminner till utseendet mer om Berggyltan).
Den finns i större mängder längs med hela Bohuskusten ända ner till norra delen av Hallandskusten.

När jag var knattefiskare brukade vi i brist på annat grilla Skärsnultra. Och det smakade som jag minns det helt ok.
Liksom de flesta gyltor och snultror funkar den dock allra bäst i fisksoppor av olika slag.
Citera
2018-07-02, 12:37
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Det är väl olagligt att ha vild fisk i akvarium?

Tekniskt sett är fisken inte vild i ett akvarium.
Citera
2018-07-11, 10:21
  #70
Medlem
Inte någon fisk, men likväl underskattad och ovanlig som mat för svensken:

Tångräkan finns i oerhörda mängder längs med hela väst- och sydkusten. Plockas enklast upp med vanlig barnhåv.
Fräs i olivolja tillsammans med hackad fänkål, vitlök och chili. Räkorna blir knallröda efter ca. 30 sekunder. Kan ätas hela med skal (men den känslige kan naturligtvis också skala).
Utmärkta snacks.

Tångräkan är en miljonindustri för danskarna – som färsk-kokt och skalad ofta serverar den som mindre pillede rejer.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback