Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2023-04-14, 22:20
  #97
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Jag som nyss spelade igenom både 3 och 4. Hade hellre haft fyran som remake. Det spelet är verkligen gudomligt bra. Bättre än P5? Ja kanske. Sinnesjukt bra soundtrack. Grymma karaktärer. Inte minst Nanako och hennes Junes sjungande.

P3 var också riktigt bra om än inte på den nivån. Gillade iallafall den mörkare tonen i både spelen jämfört med P5. Sen kan jag se trean vara i större behov av en remake då det finns förbättringspotential. Fyran var fan perfektion.

Bättre dungeons behövs annat än de trista tartarus våningarna. Sen var P3 remastered portable versionen som använde sig av Visual Novel design där man bara pekade och klickade och läste.

Har haft P4 på min steam-wishlist ett tag nu, kommer väl köpa den nån rea när jag får feeling, men har inte känt någon brådska direkt. Mer taggad på att köra om P5 och spela SMT V isåfall.

Mitt intryck av fyran är att det är mer likt femman än vad trean är? För då tycker jag att det känns mycket mer lockande med en remake av trean som har en annan ton än att de gör en remake av ett spel som är likt ett som vi redan har en modern version av.

Jag tycker att trean verkar riktigt intressant och har funderat på att köra den ett tag, men har hört om det där med Tartarus. Visst är det upplagt typ som Mementos? För jag skulle fan avlida om hela spelet var i den stilen. Men jag tänker att om de gör en riktig remake och inte bara en remaster så lär de ju ändra på det och göra det mer spännande för en kräsnare samtidspublik och då tror jag att det kan bli ett riktigt jävla toppenspel.
Citera
2023-04-15, 16:14
  #98
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Har haft P4 på min steam-wishlist ett tag nu, kommer väl köpa den nån rea när jag får feeling, men har inte känt någon brådska direkt. Mer taggad på att köra om P5 och spela SMT V isåfall.

Mitt intryck av fyran är att det är mer likt femman än vad trean är? För då tycker jag att det känns mycket mer lockande med en remake av trean som har en annan ton än att de gör en remake av ett spel som är likt ett som vi redan har en modern version av.

Jag tycker att trean verkar riktigt intressant och har funderat på att köra den ett tag, men har hört om det där med Tartarus. Visst är det upplagt typ som Mementos? För jag skulle fan avlida om hela spelet var i den stilen. Men jag tänker att om de gör en riktig remake och inte bara en remaster så lär de ju ändra på det och göra det mer spännande för en kräsnare samtidspublik och då tror jag att det kan bli ett riktigt jävla toppenspel.
Jo det stämmer på båda dina frågor. P4 är mer likt P5. Både musiken. Gameplay.

Och ja Tartarus är Mementos. Tror det är 250 floors totalt. Auto generated dungeons. Blev ganska trist. P4 hade och det men då gjorde man åtminstone varje dungeon ha sin egen stil.

P3 så ser i princip varje floor likadant ut från 1-250. Samma enemy design. Samma mörka trista korridorer.

Det är som du säger att trean har ett större behov. Känns även som att man kan utveckla och förbättra confidants och story mer då det finns mer och ta av där tyckte jag jämfört med fyran som var i princip perfekt. Flera av ens party members var inte ens confidant utan det var något som adderades i portable versionen och bara om man valde female protagonist.

Vid en remake hoppas jag man skippar två protagonists och lägger ihop allt i ett. Storyn är ändå helt likadan så finns ingen anledning att ha två silent protagonists.

Nu är det ju bara rykten men stämmer det hoppas jag bara inte det är istället för en Persona 6. Eller att det försenar det projektet för mycket utan att man har team som jobbar separat eller samtidigt med projekten.
Citera
2023-06-09, 22:04
  #99
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
https://twistedvoxel.com/persona-3-r...ootage-leaked/

Ryktena går om en Persona 3 remake! KUKEN vad jag hoppas att det stämmer. Fy fan vad roligt det skulle vara!
Japp visade sig stämma. Trailern ser väl ut som app P3 fått en P5 ansiktslyftning. Hoppas dom inte varit alltför lata bara utan har lite nytt content och så.

https://m.youtube.com/watch?v=yVtpsOHGF7o

2024 early så inte så långt borta.

Påtal om P5 läckte även en till P5 spin off med P5T (Tactics. Ser väl ut att vara något form av strategispel med P5 gänget. Inte helt såld på det men lär säkert bli ett köp då jag älskar Persona 5 ändå

https://m.youtube.com/watch?v=6u0CtkSxQEA

Ovan en del av en ordentlig läcka hos Atlus. Etrian Odyssey en del av den också men inte ett Persona spel. Ja mycket godbitar att se fram emot från Atlus.
Citera
2023-06-12, 18:08
  #100
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Japp visade sig stämma. Trailern ser väl ut som app P3 fått en P5 ansiktslyftning. Hoppas dom inte varit alltför lata bara utan har lite nytt content och så.

https://m.youtube.com/watch?v=yVtpsOHGF7o

2024 early så inte så långt borta.

Påtal om P5 läckte även en till P5 spin off med P5T (Tactics. Ser väl ut att vara något form av strategispel med P5 gänget. Inte helt såld på det men lär säkert bli ett köp då jag älskar Persona 5 ändå

https://m.youtube.com/watch?v=6u0CtkSxQEA

Ovan en del av en ordentlig läcka hos Atlus. Etrian Odyssey en del av den också men inte ett Persona spel. Ja mycket godbitar att se fram emot från Atlus.

Jag är försiktigt positiv!!!! Det ser väldigt snyggt ut. Om de lyckas göra det mindre enformigt och inte bara har uppdaterat det visuella så kommer jag definitivt att skaffa det.
... Kanske skaffar det oavsett.

Hmm, jag har aldrig lyckats bli intresserad av någon Persona-spinoff och det får nog gälla det här också faktiskt.

EDIT: Skulle lägga till att det enda Atlus-spelet jag varit intresserad av utöver SMT och Persona är Project Re-Fantasy, men det kommer ju aldrig bli något av det. Men.. Tydligen?? Blir det nåt???
https://www.youtube.com/watch?v=VoZA6YA7YYQ
Även här: Försiktigt positiv. Nästan omöjligt att säga nåt om spelet baserat på den här röriga trailern, men ska bli intressant att se vad det blir.
__________________
Senast redigerad av Idumea 2023-06-12 kl. 18:16.
Citera
2023-06-12, 22:18
  #101
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Jag är försiktigt positiv!!!! Det ser väldigt snyggt ut. Om de lyckas göra det mindre enformigt och inte bara har uppdaterat det visuella så kommer jag definitivt att skaffa det.
... Kanske skaffar det oavsett.

Hmm, jag har aldrig lyckats bli intresserad av någon Persona-spinoff och det får nog gälla det här också faktiskt.

EDIT: Skulle lägga till att det enda Atlus-spelet jag varit intresserad av utöver SMT och Persona är Project Re-Fantasy, men det kommer ju aldrig bli något av det. Men.. Tydligen?? Blir det nåt???
https://www.youtube.com/watch?v=VoZA6YA7YYQ
Även här: Försiktigt positiv. Nästan omöjligt att säga nåt om spelet baserat på den här röriga trailern, men ska bli intressant att se vad det blir.
Är orolig att det tyvärr lutar mer åt det fetade. Dom har redan bekräftat att spelet bygger på originalet. Det vill säga allt bra extra innehåll från senare versioner är inte med. FemMC kan jag köpa. Men inte att man skippar de nya social links. Låter jävligt fattigt och lazy i mina öron.

Man har visserligen bekräftat en del nya scener och event. Men i stort är det nog mer en visuell remake är jag rädd för. Min hype dog lite när jag läste detta. Även om Persona 3 är bra som det är. Kommer ju bli ett köp oavsett.

Var inte superförtjust i nya P5 spin offen. Men så är jag svag för originalspelet så lär inte kunna hålla fingrarna borta ändå.

Angående Re-Fantasy tyckte jag trailern såg grym ut. Hoppas bara spelet har en egen själ och inte bara blir en SMT reskinn med press turn och allt det vanliga.
__________________
Senast redigerad av asdfghjklzxcvbnm 2023-06-12 kl. 22:23.
Citera
2023-06-19, 13:58
  #102
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Är orolig att det tyvärr lutar mer åt det fetade. Dom har redan bekräftat att spelet bygger på originalet. Det vill säga allt bra extra innehåll från senare versioner är inte med. FemMC kan jag köpa. Men inte att man skippar de nya social links. Låter jävligt fattigt och lazy i mina öron.

Man har visserligen bekräftat en del nya scener och event. Men i stort är det nog mer en visuell remake är jag rädd för. Min hype dog lite när jag läste detta. Även om Persona 3 är bra som det är. Kommer ju bli ett köp oavsett.

Var inte superförtjust i nya P5 spin offen. Men så är jag svag för originalspelet så lär inte kunna hålla fingrarna borta ändå.

Angående Re-Fantasy tyckte jag trailern såg grym ut. Hoppas bara spelet har en egen själ och inte bara blir en SMT reskinn med press turn och allt det vanliga.

Hmm, jag har nog faktiskt ingen koll på vad extramaterialet har varit, men just social links låter som en rätt viktig grej för spelupplevelsen?

Jo, jag håller med. När man kunde kika på menyerna och striderna så såg det lite likt ut, men jag vill minnas att tanken var att det skulle vara mer unikt och självständigt. Jag hade hoppats på att de skulle gå in lite djupare i rollspelsdelarna och interaktionerna med andra karaktärer. Säga vad man vill om Persona, men trots spelets fokus på det sociala så tycker jag att att just de bitarna kan kännas lite platta ibland.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback