Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-16, 14:29
  #373
Medlem
Verkar som att det roar en hel del folk att gissa på nästa terrormål och sen tjuta att de hade rätt? Lite spelnivå över det hela.

Varför inte starta en website där man kan satsa pengar och få bra odds? Med tanke på att det gissas hej vilt så skulle förlorarna vara extremt många och vinnarna extremt få, vilket innebär en stor stadig inkomst där man kan berika sig på alla människor som vill gissa på platse för kommande terrordåd.
Citera
2016-05-21, 10:03
  #374
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ketyij35
Utan att kritisera dina ståndpunkter i övrigt, undrar jag hur man så säkert kan säga att IS och dess celler inte har kapacitet att slå till mot bevakade mål?

Det finns mängder av automatvapen, granater och annat skoj att tillgå i Sverige. Skillnaden mot Paris och Bryssel är väl att det inte är riktigt lika snabbt att ta sig till "skyddade" förorter, men å andra sidan är svenska samhället väldigt öppet och sårbart. Beredskapen hos svenska poliser för att möta terrorangrepp tror jag är begränsad. Därtill finns möjligheten att 1-2 personer går till suicidangrepp mot t ex Globen, men sedan väntar ett antal bomber på olika stationer, tåg eller bussar i anslutning till området när folk ska ut.

Det finns mängder av IS-sympatisörer i Sverige, hundratals. Ponera nu att de arbetar koordinerat, inte bara en grupp på 5-6 personer utan 20-25 st. Kunskapen att koordinera över krypterade kanaler finns. De skulle kunna lamslå ett helt samhälle om de därtill har stridserfarenhet i bagaget. Detta scenario tror jag inte är helt troligt just idag, men kan bli inom ett par år om vi tillåter krigshemvändare komma hit igen.

Det enda som talar emot en sådan storattack är att IS möjligen vill sprida sina ägg i olika äggkorgar och inte slå till alla på samma gång, utan mer frekvent över en längre tidsperiod.

Att dom inte har kapaciet baseras på det faktum att de har försökt men misslyckats tidigare. Tex attacken i Paris när de gick på fotbollsarenan.

Nu vet vi ju också dessutom att rädslan för attacken antagligen är grovt överdriven, inget hände i Stockholm. Det kan fortfarande smälla när som helst men risken att man sjölv drabbas är utomordentligt liten.
Citera
2016-05-21, 10:07
  #375
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Det kan ju ha och göra med att SÄPO gått ut och varnat för att 6-8 IS-terrorister planerar terrordåd i Sthlm... knappast så att folk skräms upp av nonsens.

Men SÄPO får kanske sluta ropa varg, för folket kommer inte reagera framöver när det bränns på allvar... ESC var btw helt värdelös underhållning. Betyg: noll.
Fast vem var det SÄPO varnade tror du? Var det oss eller var det kanske terroristerna? Dom kanske ville skicka ett meddelande till terroristerna att vi vet vad ni gör och vi har koll på er så ni kan ge fan i oss!

I själva verket kanske det var just det som gjorde att det inte blev en attack. Sånt kan vi aldrig veta och sånt kommer vi aldrig få veta. Säpo tar skit i tysthet för dom vet själva vad de åstakommer.
__________________
Senast redigerad av Sook 2016-05-21 kl. 10:09.
Citera
2016-05-21, 20:28
  #376
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckolandet
Nej! Precis som jag skrev så vågade de inte då säkerheten va rigorös. IS -anhängare är fega och vill ha bakbundna offer att skära halsen av. Men hade inte säkerhetskontrollerna varit likt arlandas så kunde resultatet blivit annorlunda. Om du andas ut och tror vi är helt trygga så
tror jag du blir besviken i
framtiden. Det finns människor
som planerar det mest
omfattande terrordådet,var så
säker.Samhället är i grunden
hatiskt då våra hårt arbetande
människor inom polis,ambulans
och brandkår måste använda
skottsäker väst och hjälm i
många områden.

.jag vet inte vilket drömland du befinner dej i..
Men det gick djävligt bra att kalla mej "djävla struts" och att jag var "nerrökt på något gräs"..
Det är märkligt hur verkligheten hinner ikapp en..d i får vakna nu..
Citera
2016-05-22, 09:26
  #377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
.jag vet inte vilket drömland du befinner dej i..
Men det gick djävligt bra att kalla mej "djävla struts" och att jag var "nerrökt på något gräs"..
Det är märkligt hur verkligheten hinner ikapp en..d i får vakna nu..
Nej Sverige är inget drömland. Vi behöver flygplatskontroller för att kunna genomföra ett evenemang.Tror du inte det finns ett terrorhot? Jag kallar alla som förnekar verkligheten för vänsterstrutsar och gräsrökare. Hotet är reellt men förmågan att slå till mot välbevakade mål mer tveksam.Om vi hade varit ett enat land med en riktig ledare likt Orban så skulle allt kännas mycket mer gemytligt att bo här. Budapest är mycket trevligare än stockträsk.
Citera
2016-05-22, 21:19
  #378
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckolandet
Nej Sverige är inget drömland. Vi behöver flygplatskontroller för att kunna genomföra ett evenemang.Tror du inte det finns ett terrorhot? Jag kallar alla som förnekar verkligheten för vänsterstrutsar och gräsrökare. Hotet är reellt men förmågan att slå till mot välbevakade mål mer tveksam.Om vi hade varit ett enat land med en riktig ledare likt Orban så skulle allt kännas mycket mer gemytligt att bo här. Budapest är mycket trevligare än stockträsk.

Du vrider och vänder på svaren, och går mer och mer off-topic..
Tråden handlar om "Hotet mot ESC finalen" och inget annat!!
Varför inte sluta med dina fördömmanden och verbala ord, och bara erkänna att du hade fel..??
Citera
2016-05-22, 22:27
  #379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Du vrider och vänder på svaren, och går mer och mer off-topic..
Tråden handlar om "Hotet mot ESC finalen" och inget annat!!
Varför inte sluta med dina fördömmanden och verbala ord, och bara erkänna att du hade fel..??
Exakt vad hade jag fel i?Jag kallade dig för struts för att du tvärsäkert sa att inget skulle hända. Jag ANSER att det gick bra till stor del pga hög säkerhet. Jag ANSER även att terrorhotet finns i samhället hela tiden. Till skillnad från dig så säger jag inte att det med säkerhet kommer att smälla just där och då men risken finns.Du är ju tvärsäker på att inget skulle ske, hur du nu vet sånt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback