Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-05-12, 23:02
  #61
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Jag jämförde beskrivningen med Svenska och internationella beskrivningar av samma historiska förlopp - och fann att uppgifterna i beskrivningen hade dålig korrelation med övriga uppgifter.

Ok. Till vidare får jag tro på Ditt ord. Vi får väl se om jag får tillfälle att göra någon egen kontroll.
Citera
2016-05-12, 23:04
  #62
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maramis
De har lyckats avla tillräckligt med barn. Minst tre skall vara det fullgoda antalet, har jag hört.

Nå, rätt mycket annat också. Inte minst att bevara monarkin som institution i samhället. I Sverige har det ingalunda varit en självklarhet utan krävt betydande elegans i det interndiplomatiska arbetet av åtminstone de tre senaste kungarna.
Citera
2016-05-14, 08:58
  #63
Medlem
För ca tio år sedan hade jag nog tyckt att monarkin varit värd att bevara, men nu... Kungen verkar förbehållslöst ha tagit till sig snömoset om mångkulturens välsignelse. Han är inte någon kung längre, han blivit en propagandakanal bland andra.
Citera
2016-05-14, 21:59
  #64
Medlem
[quote=Tillfkonto12|57258889]För ca tio år sedan hade jag nog tyckt att monarkin varit värd att bevara, men nu... Kungen verkar förbehållslöst ha tagit till sig snömoset om mångkulturens välsignelse. Han är inte någon kung längre, han blivit en propagandakanal bland andra.[/QUOTE



En konstitutionell monark måste alltid uppträda politiskt korrekt. Hur skulle det se ut om majestätet plötsligt började köra över regeringen och driva sin egen politik i olika frågor? Sånt passade sig inte ens i mitten av 1800-talet, då Karl XV offentligt lovade att personligen i spetsen för 20 000 man svenska trupper hjälpa Danmark om Preussen, skulle gå till angrepp.
Den svenska regeringen sade "nej" och Danmark erhöll ingen svensk hjälp, när det tyska anfallet kom. Kungens tilltag att göra lättsinniga utfästelser utan förankring hos regeringen innebar en stor prestigeförlust för kungamakten.(cool)
Citera
2016-05-15, 16:29
  #65
Medlem
Luzurs avatar
Sist jag kollade så var runt 78% av befolkningen FÖR ett kungahus och fortsatt Monarki (bara för typ ett par veckor sen så sändes ju en undersökning på SVT) och de flesta argument emot kan knäppas ganska lätt så hela tråden känns ganska onödig (som vanligt med "republikanska" trådar.).
Citera
2016-07-16, 14:32
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajjaj
Finland verkar klara sig utan en kung. Menar du att man ska betala 125 miljoner kr varje år till något som ligger i förrådet pga tradition?
De finska utgifterna för statschefsämbetet är betydligt högre än de svenska. Den finska statsbudgeten ligger på nätet, på svenska, och är lätt att ta till sig. Dessutom betalar vi bara ca 64 milj för statschefsämbetet, den andra halvan går till förvaltningen av slotten och den kostnaden skulle vi ha oavsett - såvida du inte vill att vi skall sälja dem till någon rik investerare? Trump lär ha pengar över...

Monarkin är en väldigt billig form av att ha en statschef!
Citera
2016-07-17, 22:38
  #67
Medlem
Afrosvensks avatar
Varför detta snack om att vi måste ersätta kungen om vi blir republik?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback