Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-09, 16:40
  #433
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Börjat fasa in mig lite i det här systemet. Känns som böjen äntligen börjar sitta. Men jag är sjukt nojig för marklyft då jag har historia av ryggskott och kändes som jag var nära ett idag på bara 40. Fattar ju att det är tekniken som är dålig men jag funderar på om jag borde träna upp styrka på nåt annat sätt ett tag först. Tips?
Strunta i vad det är på stången. Vikten är inte betydelsefull i början, det är enbart tekniken. Tycker du att 40 kg är svårt för formen så sänk till en vikt där du känner dig bekväm. Sedan stannar du vid den vikten ett par veckor så att du känner att du har fått in tekniken. Sedan börjar du öka vikten på stången med kanske 5 kg varje vecka/varannan.

Viktökningarna kommer att komma av sig själv sen.

Du kan alltid prova att värma upp med raka mark och se om det gör någon skillnad.
https://youtu.be/tN4frw_1sSA?t=314
__________________
Senast redigerad av RollonHomie 2023-11-09 kl. 16:43.
Citera
2023-11-09, 17:21
  #434
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Strunta i vad det är på stången. Vikten är inte betydelsefull i början, det är enbart tekniken. Tycker du att 40 kg är svårt för formen så sänk till en vikt där du känner dig bekväm. Sedan stannar du vid den vikten ett par veckor så att du känner att du har fått in tekniken. Sedan börjar du öka vikten på stången med kanske 5 kg varje vecka/varannan.

Viktökningarna kommer att komma av sig själv sen.

Du kan alltid prova att värma upp med raka mark och se om det gör någon skillnad.
https://youtu.be/tN4frw_1sSA?t=314

Ok. Bra tack!
Citera
2023-11-09, 18:57
  #435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Börjat fasa in mig lite i det här systemet. Känns som böjen äntligen börjar sitta. Men jag är sjukt nojig för marklyft då jag har historia av ryggskott och kändes som jag var nära ett idag på bara 40. Fattar ju att det är tekniken som är dålig men jag funderar på om jag borde träna upp styrka på nåt annat sätt ett tag först. Tips?

Betänk även att du inte behöver jaga djupet in absurdum. Det räcker gott och väl att ta dig till parallell nivå, även om gymbros förstås kommer hävda annat. Träna efter dina förutsättningar. Detta säger jag efter två ryggskott i böjen där jag jagade efter ass-to-the-grass. Numera kör jag enbart till ungefär parallell nivå (något under på lägre vikt, något över på nära max vikt.).
Citera
2023-11-09, 19:54
  #436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Börjat fasa in mig lite i det här systemet. Känns som böjen äntligen börjar sitta. Men jag är sjukt nojig för marklyft då jag har historia av ryggskott och kändes som jag var nära ett idag på bara 40. Fattar ju att det är tekniken som är dålig men jag funderar på om jag borde träna upp styrka på nåt annat sätt ett tag först. Tips?
Träna baksidan med andra övningar som känns säkrare? Marklyft är inte bättre än något annat.
Kör ryggresningar eller andra övningar istället och Träna greppet separat.
Citera
2023-11-12, 18:16
  #437
Medlem
Bra tips! Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback