Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-05-16, 10:58
  #49
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har följt den här tråden från att den skapades men inte deltagit därför att jag ville fundera på förslagen, kritiken och möjlig väg framåt.

Situationen i Sverige är väl mer eller mindre att man automatiskt blir stämplad som rasist, nazist eller xenofob om man på minsta sätt kritiserar invandringspolitiken. Ämnet får knappt ens diskuteras och man riskerar att bli socialt utstött om man har kritik mot invandringen. Då har vi I&I där man faktiskt får diskutera utan risk, det är anonymt och "högt i tak".

Det är väl egentligen inte så märkligt att forumet blir en magnet för frustrerade människor som vill uttrycka åsikter. I&I är en av få platser i Sverige där man kan göra det utan risk för repressalier.

I en idealisk värld så hade alla skribenter talets gåva och diskussioner fördes på en "hög" nivå. I den verkliga världen så finns det alla möjliga typer av människor. En del är s.k. "intellektuella", andra är politiskt insatta, en del är vanliga "knegare" med familj. Vissa är äkta rasister andra är mer bekymrade eller liberala. Dessa ska nu samsas i ett forum.

Ja det kommer kanske bli en del irritation när en "intellektuell" får svar av någon som h*n inte är på samma nivå. Ska yttrandefrihet få råda så måste man acceptera att det inte blir en "perfekt" diskussion.

Att ha en minimilängd på inlägg är en idé som lyfts i den här tråden. Även om idén i sig inte är dum så tror jag inte på den. Ett kort inlägg kan säga mycket mer än ett långt. Ibland kan t.o.m. ett inlägg som bara har en smiley säga mer än tusen ord.

Om då längden på inlägg inte är avgörande så hur ska moderatorer agera? Jag vill inte komma i en position där jag ska avgöra kvalitet på ett inlägg mer än vad som stipuleras i t.ex. regel 0.03. Trådstarter är dock en annan femma. Där krävs det en del arbete om den inte ska papperskorgas och det är beskrivet i riktlinjerna för I&I.

I&I är idag (enligt mig) en mycket mer seriös plats för diskussion än om man jämför med hur det såg ut förut. Kaiser Chief gjorde ett hästjobb här.

Men alla förslag till hur I&I kan bli bättre mottages givetvis tacksamt

Det är ju precis Därför att det inte går att föra en vettig diskussion på I & I som den här tråden existerar.

Det är ju knappast moderatorernas fel även om jag sett att en hel del inlägg försvunnit från användare som INTE tillhör I & I "åsiktskorridor". Men då är det väl snarare vissa moderatorer som är lite väl partiska och bryter mot reglerna.

Det ändlösa ryggdunket under I & I kommer väl dö ut snart folk upptäcker att ingen har någon lust att ge sig in och argumentera emot.
Citera
2016-05-16, 12:46
  #50
Medlem
goran744s avatar
Jag kan istället tycka att det visar sanningen i vad folk egentligen tycker och tänker om just den här frågan.
I samhället är det ju mer eller mindre förbjudet att prata om saken utan att bli dödsknarkarrasist förklarad.
Jag diskuterar saken med både invandrare och Svenskar.
Invandraren glöms bort i diskussionen. De själva är mycket anti mot många kulturer och vår kultur.
Samhället placerar dem alla i offer facket.
De själva ser sig inte som offer.
Hur sedan människor var för sig uttrycker sig är som allt annat.
En del människor kan inte diskutera utan att slänga fram en och annan groda mellan varven.
Finns andra forum här inne där det finns massor av grodvarelser som enbart kan säga idiot,öken råtta med mera.
Det här forumet är "hett" område just för att det är ett hett ämne och ett mycket stort problem och då inte enbart bland urbefolkningen utan också bland invandrare själva.
Finns fler forum här inne som är hopplösa att föra vettiga diskussioner i.
Citera
2016-05-16, 13:50
  #51
Medlem
jag tycker inte alls den ska höjas. Folk får väl säga vad de vill.
Citera
2016-05-16, 16:57
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Jag håller med till 169%. Det är så enormt mycket korta tramsinlägg som förstör varje tråd. Jag skriver färre inlägg på FB numera för att det är så mycket skit att vada igenom tills man kommer till något genomtänkt.

Att det blivit såhär beror på den vanliga orsaken dvs invasion av medel och lågbegåvade individer. Bara för att man har en IQ på 89 eller lägre (vilket var fjärde svensk har) så saknar man inte tal och skrivförmåga, om än usel. När jag skriver ett djupsinnigt inlägg så fattar inte dessa människor vad jag skriver för att de helt enkelt är för dumma i huvudet. Kommer det ett kort svar är det just inlägg av typen TS beskriver. Vi måste helt enkelt ha någon kontroll på alla inhemska snönegrer som brölar sönder forumet. Att se dessa människors mentala inre har gjort mig till en begåvningsfascist.

Är detta ett exempel på ett inlägg " på hög nivå" ? Mitt IQ tycker inte det. Jag undrar: vad är snöneger?

Borde vi äldre uteslutas? Mitt långlivserfarna mentala inre spär nog på din begåvningsfascism. Det bjuder jag på.

Inlägg som mest innehåller nedlåtande oförskämda tillmälen till skribent vill jag utesluta. Det, om något, vittnar om låg intelligens. Man får gärna ha svårt med stavning och meningsbildning. Bara man förstår meningen. Jag beundrar dem som trots sitt handikapp vågar ge sig i leken och ge sin syn.

Det är detta jag uppskattar med Fb. Att kunna diskutera på sin nivå. Om mod stryker det, so what? Försök igen. Denna person har kanske aldrig vågat öppna käften bland folk tidigare. Låt oss respektera varandra. Utan oförskämda tillmälen! Det den ene tycker är viktigt, tycker kanske inte den andre. Att vara dum är en tillgång, glöm inte det. Speciellt om man inte vet om det.
Citera
2016-05-20, 16:25
  #53
Medlem
Segermarschens avatar
Jag håller med. Fan vilket skitforum I&I är. Idioterna läser ju inte ens trådstarten och hälften börjar prata om något helt annat än det som ska diskuteras, eller postar samma sak som redan har sagts flera gånger.

Citat:
Men alla förslag till hur I&I kan bli bättre mottages givetvis tacksamt
Ge ALLTID en tillsägelse för OT / skitinlägg. Jag har märkt att ni bara raderar dem ibland utan åtgärd.

Ni hårdmodererar ju vissa trådar som är populära / problematiska. Gör samma sak med hela I&I.
Citera
2017-09-26, 21:06
  #54
Medlem
Finisterres avatar
Denna tråd ligger nu på aktuella ämnen:
(FB) Michael Moore skriver öppet brev till Sveriges regering om våldtäkter (2010)

Vilket gett "viralgranskaren" Jack Werner anledning att blogga skadeglatt att Nej, Michael Moore har inte sågat den feministiska regeringen Löfvén

Citat:
Politikfakta är inte ensamma om att uppmärksamma denna debattartikel – även Egor Putilov, uppmärksammad hamnskiftare och medarbetare på sajten som tills nyligen hette Avpixlat och numera kallar sig Samhällsnytt, twittrar om den, och lägger samma fokus på att det är mot regeringen Löfven kritiken riktas.

Ytterligare en och annan värd att nämna har uppmärksammat Moores debattartikel det senaste dygnet, däribland Jan Sjunnesson, Infowarsfiguren Paul Joseph Watson, finanssajten Dagens PS, och Youtubemonologhållaren Arg Blatte Talar (som också förutspår att ”svensk media kommer ignorera det hela”).

Det lär förvåna Arg Blatte Talar att svensk media inte alls ignorerat anklagelser, utan att DN, SVT, Nyheter24, Aftonbladet, Expressen och alla tvärtom rapporterat om dem flitigt,…

…ja, det vill säga, år 2010. När Stefan Löfven fortfarande var IF Metalls förbundsordförande. När det var regeringen Reinfeldt som styrde över Sverige.

Och när – vilket ingen av de ovan nämna dignitärerna ens verkar ha lyft ett finger för att kolla upp – Michael Moore skrev den där jäkla artikeln.

Brevet skrevs för 7 år sedan och trådstarten är förstås korkad. En moderator har försökt hjälpa I&I-hjonen genom att inflika det rätta årtalet i rubriken, och enstaka personer har påpekat samma sak i tråden, men det är naturligtvis inte lönt. Diskussionen tuffar på ändå därför att personer helt enkelt inte bryr sig om vad det är de diskuterar.

Detta är exempel på forumkultur som inte åtgärdas med regler; mods kan ju inte införa en regel att postare måste begripa ämnet de postar om och inte får vara efterblivna. Det är heller inte självklart att deras efterblivna diskussion är off topic, då topic utgår från ett missförstånd och syftet egentligen inte är att diskutera något särskilt, bara att ventilera allmänt missnöje.
Citera
2017-09-26, 21:15
  #55
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Denna tråd ligger nu på aktuella ämnen:
(FB) Michael Moore skriver öppet brev till Sveriges regering om våldtäkter (2010)

Vilket gett "viralgranskaren" Jack Werner anledning att blogga skadeglatt att Nej, Michael Moore har inte sågat den feministiska regeringen Löfvén

Brevet skrevs för 7 år sedan och trådstarten är förstås korkad. En moderator har försökt hjälpa I&I-hjonen genom att inflika det rätta årtalet i rubriken, och enstaka personer har påpekat samma sak i tråden, men det är naturligtvis inte lönt. Diskussionen tuffar på ändå därför att personer helt enkelt inte bryr sig om vad det är de diskuterar.

Detta är exempel på forumkultur som inte åtgärdas med regler; mods kan ju inte införa en regel att postare måste begripa ämnet de postar om och inte får vara efterblivna. Det är heller inte självklart att deras efterblivna diskussion är off topic, då topic utgår från ett missförstånd och syftet egentligen inte är att diskutera något särskilt, bara att ventilera allmänt missnöje.

Nej, det är ju som sagt inte mot reglerna att vara korkad, missförstå en text, inte kolla källor eller ha fel. Flashback är ju bara en plattform. Kvalitén blir inte mycket bättre än vad de som postar gör det till. Det är ju yttrandefrihet i ett nötskal, inte bara det man tycker är vettigt tillåts. Det är bara att tugga i sig.
Citera
2017-09-27, 01:35
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nej, det är ju som sagt inte mot reglerna att vara korkad, missförstå en text, inte kolla källor eller ha fel. Flashback är ju bara en plattform. Kvalitén blir inte mycket bättre än vad de som postar gör det till. Det är ju yttrandefrihet i ett nötskal, inte bara det man tycker är vettigt tillåts. Det är bara att tugga i sig.

Men visst är en viss nivå av korkad något som varnas för. Att inte klara av att läsa en rubrik och förstå vad diskussionen handlar om på en hyfsat okej nivå gör ju att allt blir trams.

Så någon slags gräns borde dras i I&I forumet. Det hjälper ju även de som skriver korta och helt galna inlägg där man inte ens pratar om vad ämnet är. Att ha åsikter åt ett håll är en sak men rubriker där man påstår något som det inte finns fog för i vad man citerar i första inlägget ur media gör att det kan vara jobbigt.

Så jag ser gärna att man tar itu med en liten skärpning i alla fall. Särskilt med tanke på valdebatten som kommer. Viktigt forum I&I så att en uppstramning vore väldigt uppskattat!
Citera
2017-09-27, 10:34
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag håller inte med. Men jag förstår precis vad du menar.
Det var en del Sverigefientliga som skrev på I&I för några år sedan och visst, det blev diskussioner och dynamik i flera trådar.

Men då Sverige har ändrat så radikalt på bara några år och det är så oerhört uppenbart idag att invandringen är skadlig på alla sätt för Sverige.
Att då debattera med Sverigefientliga känns helt meningslöst.

Är man fortfarande för invandring i Sverige år 2016 och tar sig tid att debattera på FB om det, så är man troligtvis galen, hycklare eller nihilist och bör bara ignoreras.

Jag vet att det kan låta motsägesfullt men det tjänar verkligen inget att debatera med dem längre. Det känns bara tröttsamt.

Du är ute efter ett rikt debatklimat på I&I som jag, men det är inte med meningsmotståndare vi bör debattera med, utan med likasinnande om hur vi går vidare i ett framtida Sverig och hur vi tacklar alla problem.
Detta debatteras med att håna motståndarna genom humor, ingjuta hopp och bygga upp vårt lands självförtroende genom intressanta ideer och lösningar på hur vi återtar makten och hämnas.

Kan ju vara så att de lite mindre kritiska till invandringen än de mest extrema drar sig för att skriva något konstruktivt och tråden blir då som de amerikanska politiska trådarna som svämmade över av folk som var Trumpanhängare och som gjorde att lite mer neutrala drog sig för att kommentera pga språkbruket.
Citera
2017-10-06, 01:25
  #58
Medlem
Mr.Inlooks avatar
Nivån är vad den är - helt okej, som regel.
Vill samtidigt ändå säga följande.

Det som sänker nivån, tycker jag, vid sidan av det som tagits upp i den här trådens inlägg, är mer när trådar tendentiöst blir "kapade" av chattande mellan 2-3 skribenter, eller än värre, 2-3 st + 2 (i vissa fall ytterligare två), som chattar sinsemellan med korta oneliners (ren OT ofta). Man kan hålla på och rapportera, och jag har gjort det också i vissa fall, dock störs tråden, läsvänligheten blir dålig. Om man är borta ett tag från tråden, under sådana omständigheter, och kommer tillbaka efter en stund kan man vara tvungen att behöva bläddra förbi ett par sidor med sånt skräpchattande. På ett sätt kan jag tycka det är värre än enstaka stolleinlägg, enstaka OT-inlägg (som undantag av någon användare), då dessa utifrån att de är förhållandevis få inte sabbar lika mycket som användare som har chatt-orgasm. Många av dessa chatt-klåpare har detta som signum. De förekommer med sitt chattmissbruk på andra delforum än I&I också. Inte helt sällan är chattanvändarna i fråga i chattkonversationer med samma användare över tid.

De som trollar eller försöker trolla - och det skräp som följer med det - är delvis ett problem på I&I.
Det finns en del gökar till användare som övergödslar med #rymdkram- och #visomintestårut-blajord i vartenda inlägg. De kan lägga en kommentar som inte säger någonting över huvud taget - och toppa detta, runda av med trams som #rymdkram etc. Sånt kan dränera en hel tråd på kvalitet i och med att det samtidigt ett otal gånger triggar igång andra "känsliga" användare att bemöta #rymdkrams-fånen (användare som vanligtvis vill att Sverige ska genomgå befolkningsutbyte, att alla afghaner ska få stanna, att Sverige ska ta emot hela Afrikas befolkning osv) med troll-epitet och liknande, och detta vet självklart #rymdkrams-fundamentalisten, och utnyttjar detta (blir styrkt av att "rymdkrama" och #visomintestårut-a i alla inlägg). Blir helt enkelt trögläst och skitkvalitet i I&I-trådar alltför många gånger pga. denna företeelse.
__________________
Senast redigerad av Mr.Inlook 2017-10-06 kl. 01:28.
Citera
2017-10-06, 02:00
  #59
Medlem
Mr.Inlooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Läser man på andra utländska forum som mpcdot.com, Radix journal eller Chateu Heartiste mfl.
Så är kommentarerna på en helt annan nivå.
Sådant där läser man till och från. Egentligen går detta att sticka hål på. Finns helt enkelt inga andra diskussionsforum som väsentligen är bättre än Flashback rörande vad man kan (tillåtas) snacka om, hur man språkligt får kommentera etc.
Brukar bli så att när man går in och tittar och analyserar forum som nämns som bättre, att de undantagslöst har en politisk styrning på något sätt eller så är regelverket mer eller mindre dåligt, dvs inget som gynnar egentlig åsiktsfrihet, synsättsdiversitet på riktigt.

Flashbackforumet s.a.s. tillhandahåller en möjlighet till mera av åsiktsmångfald än på andra ställen (inklusive sådana som ibland brukar dammas av som bättre...).

Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Situationen i Sverige är väl mer eller mindre att man automatiskt blir stämplad som rasist, nazist eller xenofob om man på minsta sätt kritiserar invandringspolitiken. Ämnet får knappt ens diskuteras och man riskerar att bli socialt utstött om man har kritik mot invandringen. Då har vi I&I där man faktiskt får diskutera utan risk, det är anonymt och "högt i tak".
Instämmer. Detta gäller än mer idag (året efter du skrev detta). Rasist-, nazist- och/eller xenofob-korten skickas på folk omgående vid "fel" åsikt i invandringspolitiska frågor. Stämplingarna är värre idag. Folk, vanliga svensson-personer, kan få sina liv helt sabbade. Uppsagda från jobb, socialt utfrysta osv.
Därför fyller I&I på Flashback en bra funktion. Och kommer göra en bra tid framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det är ju precis Därför att det inte går att föra en vettig diskussion på I & I som den här tråden existerar.

Det är ju knappast moderatorernas fel även om jag sett att en hel del inlägg försvunnit från användare som INTE tillhör I & I "åsiktskorridor". Men då är det väl snarare vissa moderatorer som är lite väl partiska och bryter mot reglerna.

Det ändlösa ryggdunket under I & I kommer väl dö ut snart folk upptäcker att ingen har någon lust att ge sig in och argumentera emot.
Nja. Typer som stökar, trollar/försöker trolla (sönder trådar), förstör, lägger idiotinlägg (enligt en själv), bryter mot reglerna (viket man bör rapportera) etc finns överallt - på Flashback som utanför Flashback, i Sverige som internationellt. I vissa delforum, bl.a. I&I, är det delvis/från och till, sisådär vad gäller "vettigheten" i diskussionen sett till trådämnet. Det som stör (vilket jag varit inne på) går ändå att hantera och leva med egentligen alltid. Visst, det kan krävas en del läserfarenhet om det är för mycket skit, om detta dominerar - men det brukar fixas till rätt snart, antingen av moderatorer (inkl att folk rp:at) eller att inläggen hamnar på "rätt köl" trots allt. Ett och annat ogräs får man överse med (finns alltid inlägg och användare man stör sig på eller kan störa sig på, kommer alltid finnas sådana också).

Partiska moderatorer tror jag är i fåtal (i den mån de finns). Moderatorerna generellt vet att de ses av andra moderatorer och administratörer varför det inte går att vika av hur som helst och köra egna partiska race. Det skulle uppdagas förr eller senare.

Ryggdunket är trixigt. Något som är förekommande på olika sätt i alla sammanhang. I&I är speciellt och där kan det bli naturligt med visst ryggdunkande, men det är inget som besudlar sönder trådar tycker jag. Det finns annat som stör mer i I&I-trådar, i delforumet (om man jämför).
Citera
2017-10-23, 01:23
  #60
Medlem
infidels avatar
Nu har förflackningen gått så långt att en genomsnittlig flashbacktråd nästan kunde vara tagen från twitter. Det här gäller inte bara I&I utan mer eller mindre alla forum. En gång i tiden var det inte så här. För tio år sedan kunde man hitta långa, välskriva och djupsinniga inlägg tillräckligt ofta för att det skulle vara värt att läsa på flashback.

Jag tror att det beror på att för tio år sedan krävdes det att man ägde en "dator" med ett "tangentbord" för att kunna läsa och skriva på flashback. Den typ av människa som har IQ fiskmås var inte intresserad av att äga en dator för han hade redan en (tangentbordslös) spelkonsol. Han kunde alltså inte ta sig hit. Idag så räcker det med att man har en telefon och ett par tummar för att nå FB. Även de mest korkade har tillgång till detta.

Undergången går till ungefär så här: först drev de medelmåttigt begåvade användarna ut de begåvade genom att posta enorma mängder korkskalliga skitinlägg som sänkte kvaliten så mycket att de begåvade tröttnade och drog. Nu driver de korkade användarna ut de medelmåttiga genom att posta enorma mängder av ännu mer korkade skitinlägg. Till slut kommer flashback att nå ett slags mentalfekalieekvilibrium där ökad korkskallighet kompenseras av fallande antal superkorkskallar.


Ett första steg vore att göra det omöjligt för telefonbaserade webbläsare att skriva inlägg på forumen. PM och läsa är förstås ok. Det har aldrig provats förut för ingen har tänkt tanken att plattformen påverkar kvaliten på inläggen även om det bara är indirekt.

Ett andra steg är hårdare moderering och fler fasta trådar för ofta återkommande ämnen. Det har provats förut utan att man stoppat förfallet.

Ett tredje steg är att förbättra flashbacks användargränssnitt så att man genom färgkodning kan framhäva eller förminska inlägg beroende på vem som skrivit dem och på så vis snabbscrolla förbi kända klappmongon och stoppa vid inlägg av kända premiumanvändare. Det här är inte samma sak som den nu borttagna ignorefunktionen. Flashbacks platta trådstruktur gör också att det är omöjligt att undvika brus. Att lägga till någon form av trådstruktur skulle underlätta sållandet rejält.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback