Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-06, 22:44
  #1
Medlem
MP-44s avatar
Om man har en switch, måste man använda routern genom wan porten? eller kan man använda en annan port för att få ett trådlöst nätverk?
Citera
2016-05-06, 22:47
  #2
Medlem
mainfurers avatar
Du får ju inte trådlöst via en swich. Den ska isf sitta efter routern! Swichen kör du fasta uppkopplingar på
Citera
2016-05-06, 22:49
  #3
Medlem
mainfurers avatar
Routern på wan, swichen i vilken port du vill...
Citera
2016-05-06, 23:05
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MP-44
Om man har en switch, måste man använda routern genom wan porten? eller kan man använda en annan port för att få ett trådlöst nätverk?

Lite oklart här.
Vad har du idag? Bara switch och du vill ha trådlöst?
Hur många datorer?
Vilken leverantör?
Citera
2016-05-06, 23:09
  #5
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MP-44
Om man har en switch, måste man använda routern genom wan porten? eller kan man använda en annan port för att få ett trådlöst nätverk?


Routern kör du först, sedan switchen efter för att få fler LAN-portar. Det är routern som delar ut "IP-adresserna".


Förutsatt att du har fiber, Vägg -> WAN på router, Switch -> LAN-1 på router, alla dina enheter i övriga portar som du behöver.
Citera
2016-05-07, 01:49
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Routern kör du först, sedan switchen efter för att få fler LAN-portar. Det är routern som delar ut "IP-adresserna".


Förutsatt att du har fiber, Vägg -> WAN på router, Switch -> LAN-1 på router, alla dina enheter i övriga portar som du behöver.

Men om TS har Bredbandsbolaget som leverantör så behövs bara en switch för man får 5 IP-adresser av BBB. TS behöver således ingen router utan en accesspunkt ansluten till switchen för att få trådlöst.
Citera
2016-05-07, 02:14
  #7
Medlem
MP-44s avatar
så som jag har det nu är det BBB och kabeln ut från deras jack. den kontakten går in i en switch med 8 portar, jag har kabel till tv. kabeltv osv. från dem som inte är wan portar. Kan jag ta en port från switchen och koppla på något så jag kan få ett trådlöst nätverk till andra datorer dit jag inte vill dra kabel?

Tacksam för all hjälp här.
Citera
2016-05-07, 11:44
  #8
Medlem
christerys avatar
Brukar (eller tja, i mitt fall) sitta en router efter kabeln som kommer ur väggen, den agerar DHCP osv för maskinerna på insidan. Kolla om din dator tex har en 192.168.... adress då är det en router som sitter där. Nåja, en AP (http://accesspunkt.se/) är vad som krävs i så fall eller byta burken. Har du en switch istället så blir det lite knepigare att lösa det med en billig AP.

Men det är enklare om man är 100% säker på vad det är för manicker som sitter i nätet redan och hur många adresser du har att leka med. Jag kör bara 3 grunkor på mitt BBB abb och det funkar fint med en D-link router som jag stoppade dit då den finska sk*ten jag fick av BBB var lite väl lynnig och inte hade stöd för N-nät heller.

Ang 192.168 nätet så kan man ju konstatera att dom adresserna inte tar sig vidare långt enligt http://www.faqs.org/rfcs/rfc1918.html så har du en sån adress så sitter det en router emellan.
Citera
2016-05-07, 18:55
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MP-44
så som jag har det nu är det BBB och kabeln ut från deras jack. den kontakten går in i en switch med 8 portar, jag har kabel till tv. kabeltv osv. från dem som inte är wan portar. Kan jag ta en port från switchen och koppla på något så jag kan få ett trådlöst nätverk till andra datorer dit jag inte vill dra kabel?

Tacksam för all hjälp här.

Alternativ:

1. Du kopplar en accesspunkt till en port på switchen. Du blir då begränsad till 5 adresser totalt.
Du kan "göra" en trådlös router till AP genom att stänga av dess DHCP-funktion och inte använda dess WAN port utan bara LAN-portarna.

2. Du ansluter en trådlös routers WAN-port till vägguttaget. Vanliga routrar har en inbyggd 4-portars switch. Du kan ansluta din switch till en av routerns LAN-portar för att få fler trådanslutningar. Det blir totalt 7 + 3 portar. Från routern får du många lokala adresser typ 192.168....

Lite osäker på alternativ 2 passar med din IP-TV anslutning. Vad är det för switch? Är det din eller en från BBB. TV kan gå via VLAN och då behövs en konfigurerbar switch med uttag avsedda för TV. Då måste nog den switchen finnas kvar och du får ansluta en router till en port på switchen som är avsedd för data.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-05-07 kl. 19:10.
Citera
2016-05-08, 22:48
  #10
Medlem
MP-44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Alternativ:

1. Du kopplar en accesspunkt till en port på switchen. Du blir då begränsad till 5 adresser totalt.
Du kan "göra" en trådlös router till AP genom att stänga av dess DHCP-funktion och inte använda dess WAN port utan bara LAN-portarna.

2. Du ansluter en trådlös routers WAN-port till vägguttaget. Vanliga routrar har en inbyggd 4-portars switch. Du kan ansluta din switch till en av routerns LAN-portar för att få fler trådanslutningar. Det blir totalt 7 + 3 portar. Från routern får du många lokala adresser typ 192.168....

Lite osäker på alternativ 2 passar med din IP-TV anslutning. Vad är det för switch? Är det din eller en från BBB. TV kan gå via VLAN och då behövs en konfigurerbar switch med uttag avsedda för TV. Då måste nog den switchen finnas kvar och du får ansluta en router till en port på switchen som är avsedd för data.

https://www.inet.se/produkt/5400753/...e-gs108/#specs

Den switchen är det jag har. Routern jag fick från BBB stampade jag sönder i ilska då den är stängd för att nå för konfiguration. Inte konstigt den gick sönder då. hehe
Citera
2016-05-09, 06:21
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MP-44
https://www.inet.se/produkt/5400753/...e-gs108/#specs

Den switchen är det jag har. Routern jag fick från BBB stampade jag sönder i ilska då den är stängd för att nå för konfiguration. Inte konstigt den gick sönder då. hehe

Det var väl ett dyrt nöje. Du får nog ersätta den för BBB brukar bara låna ut utrustning.
Switchen är en vanlig enkel switch utan inställningsmöjligheter.

Tyvärr vet inte jag hur bbbs TV funkar så du får prova båda alternativen eller vänta på att någon med BBB dyker upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback