Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-06, 21:39
  #13
Medlem
Det känns helt feltänkt att AT inte är en del av utbildningen och att man inte är garanterad plats direkt. Vi har läkarbrist och måste importera tveksamma läkare från utlandet. Ändå envisas man med få utbildningsplatser och det är inte bara smärtsamt att komma in på läkarlinjen, utan det ska vara smärtsamt att få AT och ST plats också.
Citera
2016-05-07, 10:49
  #14
Medlem
Väntetiden för AT är dock 2 år i storstäder. Hur ser den ut på en vårdcentral i Norrland då?

Jag misstänker att det går att få en AT tjänst relativt direkt efter avslutad utbildning om man inte är så kräsen.
Citera
2016-05-07, 12:54
  #15
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCK
Väntetiden för AT är dock 2 år i storstäder. Hur ser den ut på en vårdcentral i Norrland då?

Jag misstänker att det går att få en AT tjänst relativt direkt efter avslutad utbildning om man inte är så kräsen.
Bara en del av AT:n är förlagd på vårdcentral och den biten måste komma i rätt ordning relativt med de andra. Det är alltså vid sjukhusen man får tjänsten och sedan kan man bli förlagd ut i obygden.

2015 var genomsnittliga väntetiden 9,8 månader, Stockholm hade 19,1 och Västernorrland hade 5,2. Fortfarande rätt lång tid för ett vikariat.

Det intressanta är att populariteten för 18-månaders-AT (den kortaste som får finnas enligt lag) har gjort att kötiden är så mycket längre än för 21-månaders-AT att en läkare som går den sistnämnda blir klar före.
Citera
2016-05-08, 20:49
  #16
Medlem
trallexs avatar
Bra förklarat.

Men det hela är klart fucked up.
Citera
2016-05-22, 10:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trallex
Bra förklarat.

Men det hela är klart fucked up.

För att få det ännu roligare byter man ju titel under tiden, och om man jobbar extra på annan ort kan man ha annan titel där. Samma patient kan ha träffat mig som vik. Underläkare, AT-läkare, leg läkare, och st-läkare inom spannet av 3 år
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback