Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-04-12, 11:09
  #37
Medlem
Gutebollens avatar
Någon som vet om de överklagat, de borde de ha gjort med tanke på hur hårt de blev dömda?
De har i alla fall utskänkningstillståndet kvar, eller har de "sålt" restaurangen till någon släkting?
Citera
2019-07-29, 03:55
  #38
Medlem
<3 gjorde samhället ett tjänst! Tack!
Citera
2019-09-14, 21:01
  #39
Medlem
Kalliss avatar
Odden är död!
https://helagotland.familj.se/#!/min.../odd-magnusson
R.I.P...

Godtrogen och stänk av omedicinerad ADHD, förde Odden genom livet.

Den största minan, den var bekantskapen med iraniern, som ser ut som en neger - H*ss*n Dori T*b*ri, Loth*rg*t*n 5 B LGH 1001, Visby - § * = a §

Negeriranien - Dori!

Som anlitade två fucking niggers från Afrika, negrer som flytt till Sverige, för att undvika straff hemmavid, och ges möjligheten att berika sig genom brott - i den demokratiskt fria och upplysta världen...

Denna Iran Bög, nyttjade de två negrerna, förlustandets på dem till klimax - Då de likt en skriande åsna - skriar initialt - Jalla, Jalla - För att övergå till någon form av smörpop...
Allah 'Akbar, Allah 'Akbar, Allah 'Akbar, Allah 'Akbar, Allah 'Akbar...

Den afrikansiranska negern, som även är känd som tvestjärtad, han nytjade negrena till att råna guldbutiken, som Odd byggt upp, som sedan länge Odden lämnat, förvaltadesq/ än idag förvaltas, utvecklas.

Och han- den där jävla nigger. rör sig oberörd. platser som du och jag befinner oss - i realtid, där den där förlupna kulan, som borde hittat sitt mål!

Krögare, enskilda poliser, medborgare - Hur svårt kan det va att verkställa, till att bara titta bort???



Kram
Kallis
__________________
Senast redigerad av Kallis 2019-09-14 kl. 21:24.
Citera
2019-09-15, 20:38
  #40
Medlem
Skorpan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gutebollen
Någon som vet om de överklagat, de borde de ha gjort med tanke på hur hårt de blev dömda?
De har i alla fall utskänkningstillståndet kvar, eller har de "sålt" restaurangen till någon släkting?

Det är överklagat vad jag hört och stället drivs som vanligt vad jag kan se.
Citera
2020-04-21, 05:20
  #41
Medlem
Kan inte starta nytt ämne. En man ska ha misshandlat sin sambo i helgen det skedde i Visby i helgen där en 40 årig man ska slagit sin Sambo och sitter nu häktad Anhållen.
Citera
2022-12-10, 14:59
  #42
Medlem
Artikel om händelsen i SvD idag.

”Jag ville inte ha sönder honom, men det hände”
Text: Kristina Lindh
Citera
2022-12-10, 21:02
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borglab
Artikel om händelsen i SvD idag.

”Jag ville inte ha sönder honom, men det hände”
Text: Kristina Lindh


Låst men kan fixa pdf om nån kan säga vart jag ska ladda upp den
Citera
2022-12-11, 00:41
  #44
Medlem
https://www.svd.se/a/nQ9xxx/hammarfa...-i-egna-hander
Väldigt lång artikel, hela är läsvärd, citerar en del av det mest relevanta. Jag har hållt det till mindre än en femtedel av originalartikelns text, hoppas det är en OK mängd enligt mods.

Citat:
Allt började runt millennieskiftet. En dag 2001 dök en man upp på Nunnan med en pistol i handen. Han riktade den mot Vasilis Kanellos. [n.b. att Vasili är bara en annan krögare i Visby, han var inte inblandad i misshandeln]
....
Händelsen ledde till rättegång. Förövaren friades eftersom Vasilis Kanellos betett sig på ett sätt som rätten, enligt Vasilis Kanellos, såg som ett bevis på att han inte känt sig hotad.

Men, vilket är det noterbara här, rättegången hölls nio år efter att det hänt. Fallet med pistolen var bara en av flera händelser som förövaren då stod anklagad för.

Eller rättare sagt – förövarna. Under de år som passerat sedan pistolhotet hade då två män gått från att vara ett par anonyma ansikten till att ha blivit de mest ökända bråkmakarna i Visbys krogliv.

Enligt krögarna handlar det om upprepade trakasserier, våldsamma utbrott bland matgäster och hot mot dem själva, deras personal och familjer. Utvecklingen har genom åren uppmärksammats i lokalpressen.
...
Det rör sig om ett nästan femtonårigt tidsspann.
...
Det fanns de som gav efter för hoten. ... Några köpte knark av de båda männen, säger han, och bakband därmed sig själva från att anmäla händelser till polisen.

Men fallen är undantag. Det menar Vasilis Kanellos och flera av de krögare som SvD varit i kontakt med. Majoriteten slöt sig samman. De vägrade att betala för att få ”beskydd”; en av restaurangägarna har tidigare berättat i media hur alla var införstådda med att summorna som de krävdes på inte finns i den lokala branschen.

I takt med att hoten tilltog upprättade restaurangägarna telefonkedjor för att uppdatera varandra: ”De har just varit här, jag ser att de är på väg till dig nu.”
...
Så plötsligt, mitt i natten den 6 januari 2009 kastades en brandbomb in i en av grannkrogarna. ...

Efter det blev stämningen en annan.

– Plötsligt började man känna att man behövde se om sitt eget. Männen gick runt och gormade om att de hade skaffat sig respekt, som de kallade det. Allt blev läskigare.

Männen gick inte ostraffade. Under åren då trakasserierna pågick dömdes de ett antal gånger. ... Men flera händelser gick de oberörda ifrån, oftast för att incidenterna ansågs ha varit för lindriga för att lagföras eller för att bevis saknades.
...
– Polisen var lika trött på de här killarna som vi var. Så fort de fängslats var de ute igen, säger Lasse Sundin [obs. fingerat namn].
...
Den 4 maj 2016 hade eskaleringen pågått i några dagar. .... De beskriver hur de två männen vandrade runt bland turisterna och gapade högt, och hur de klev in på kaféerna och skrek könsord.

Denna dag var känslan extra otäck, säger R*ni B*rtuma.

– De kom hit och ville bli serverade. Vi släppte inte in dem, de var påtända och ryckte kraftigt. Farsan försökte tala med dem. När de till sist gjorde sig redo att gå vände sig den yngre mannen om med en automatgevärsgest. ”Jag ska döda er”, ropade han.

Efter två timmar kom de tillbaka. Snart hade den stora högtalaren som stod vid entrén kastats genom lokalen. En skylt revs ner, baren slogs sönder. ...

En kort jakt senare, då de fyra männen sprungit längs gatan, drabbar de samman. Vid Wallérs plats övergår konfrontationen i fysiskt våld. R*ni B*rtuma har en hammare som tillhygge. Under misshandeln förekommer också ett basebollträ. ...

Klockan är halv nio på kvällen. Allt sker mitt framför ögonen på chockade middagsgäster, turister och barnfamiljer. ...

Våldet som utövas är sammantaget grovt. Ett ögonvittne ska efteråt berätta om det krasande ljudet när hammarslagen träffade offrets skalle. Mannen förs till sjukhus med livshotande skador. Han sövs, läggs i respirator och kommer sedan att vårdas i sjutton dagar.
...
– Jag ville inte ha sönder honom. Men det hände. Jag slog honom med hammaren. Men det var också jag som plockade upp honom från marken när han blödde, och sa ”det räcker”. Jag hade kunnat fortsätta slå ännu längre.

Enligt domen användes övervåld. Kombinationen av våldets natur och det faktum att misshandeln skedde en bit bort på gatan och inte inne på restaurangen, där provokationen startade, gjorde att händelsen ansågs falla utanför nödvärnsrätten.
...
– De borde inte ha gjort det de gjorde men jag fattar att det brast för dem, säger Visbykrögaren Lasse Sundin.
...
Vasilis Kanellos säger att han mest av allt tycker synd om D*vut och R*ni B*rtuma.

– De är den snällaste familjen i hela stan.

Bilden från de krögare som SvD varit i kontakt med är enhetlig. Ingen försvarar brottet men alla förfäras över längden på straffet.
...
Efter att domen förkunnades skrev Visbys krögarförening en nådeansökan. D*vut och R*mi B*rtuma släpptes ut ur fängelset innan fullgjord strafftid. Under tiden de båda satt inne var familjerestaurangen delvis stängd. Delvis drev mamman och brodern verksamheten på egen hand. Kollegorna stöttade dem på olika sätt.

Ett förlopp som inleddes för mer än tjugo år sedan har fått sitt slut. Så skulle man kunna se det. Läget för Visbys krögare är lugnt.
...
Männen [misshandels-"offren"] är i dag 44 respektive 64 år. Den äldre av dem har ett 30-tal avsnitt i belastningsregistret. 2019 dömdes han för olaga hot i samband med att en brandbomb kastats in på restaurang Köpmannen. Även den yngre har ett stort antal domar bakom sig och har bland annat dömts för övergrepp i rättssak.
...
Men domen efter misshandeln vid Wallérs plats har fått fler än R*ni och D*vut B*rtuma att tappa tilltron till rättssystemet.

– Många ifrågasätter hur man kunde döma två tidigare ostraffade personer till en påföljd som fick deras liv förstörda medan de som i åratal spridit skräck och obehag gång på gång blivit frisläppta efter löjeväckande straff, säger Lasse Sundin.
...
Den bittra slutsatsen av misshandeln på Wallérs plats är i mångas ögon att metoden lönade sig. En av de krögare SvD talat med säger om R*mi och D*vut B*rtuma att ”de gjorde oss alla en tjänst”.

Vet inte om det är nödvändigt att anonymisera "misshandelsförövarna" (ett ord som känns lika missvisande som "misshandelsoffren") när de själva gått ut med namn men.

Typiskt systemkollapsens Sverige är väl intrycket. R*mi och hans pappa är hjältar och inget annat.
__________________
Senast redigerad av borglab 2022-12-11 kl. 00:48. Anledning: anonymisering
Citera
2022-12-11, 13:35
  #45
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borglab
https://www.svd.se/a/nQ9xxx/hammarfa...-i-egna-hander
Väldigt lång artikel, hela är läsvärd, citerar en del av det mest relevanta. Jag har hållt det till mindre än en femtedel av originalartikelns text, hoppas det är en OK mängd enligt mods.



Vet inte om det är nödvändigt att anonymisera "misshandelsförövarna" (ett ord som känns lika missvisande som "misshandelsoffren") när de själva gått ut med namn men.

Typiskt systemkollapsens Sverige är väl intrycket. R*mi och hans pappa är hjältar och inget annat.

Står att det finns filmer, någon som sitter på dem?
Citera
2022-12-13, 09:34
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempsign
Låst men kan fixa pdf om nån kan säga vart jag ska ladda upp den

I den här tråden finner du ett antal tips.

(FB) Minfil och forumfiles borta

Tack på förhand om du fixar pdf:er på artikeln, den verkar vara läsvärd.
Citera
2022-12-13, 15:14
  #47
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempsign
Låst men kan fixa pdf om nån kan säga vart jag ska ladda upp den

Citat:
Ursprungligen postat av lucia99
I den här tråden finner du ett antal tips.

(FB) Minfil och forumfiles borta

Tack på förhand om du fixar pdf:er på artikeln, den verkar vara läsvärd.
Observera regel 1.02, som handlar om upphovsrätten. Man får bara citera enligt god sed.

/Mod
Citera
2022-12-18, 15:01
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Observera regel 1.02, som handlar om upphovsrätten. Man får bara citera enligt god sed.

/Mod

Ah sorry, dags att läsa reglerna igen, och ordentligt den här gången.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback