Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-05, 20:22
  #1
Medlem
526s avatar
Har problem med datamaskinen.
Dels är jag mailspofad och har ändrat spl till bara en mailserver

Men det är ständigt 609 mail i skräpkorgen som inte går att radera. De kommer tillbaka hela tiden.

Antivirus programmet Bitdefender säger att det ligger ca 5-6 infekterade filer i några skräpmail som den inte rår på.
Jag raderar filerna manuellt och scannar igen - då är det rent säger den.
Men sen är de tillbaka.

Vad gör jag åt det här skiten?
Ska jag formatera om hd?
Hjälper det med bättre antiviusprogram?
Citera
2016-05-05, 20:23
  #2
Medlem
Xenadarieus avatar
Formatera om datorn och skaffa protonmail. Att folk inte formaterar om oftare, går ju snabbt och löser alla problem som har med mjukvara att göra.
Citera
2016-05-05, 20:27
  #3
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenadarieu
Formatera om datorn och skaffa protonmail. Att folk inte formaterar om oftare, går ju snabbt och löser alla problem som har med mjukvara att göra.
Tack för ironin.
Citera
2016-05-05, 20:30
  #4
Medlem
Xenadarieus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tack för ironin.

Vadå ironi? Du menar sarkasm? Och jag var inte sarkastisk.
Citera
2016-05-05, 20:36
  #5
Medlem
526s avatar
Slutta tramsa. Lös problemet istället
Citera
2016-05-05, 20:41
  #6
Medlem
Xenadarieus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Slutta tramsa. Lös problemet istället

Jag tramsar inte, det var du som började deraila din egna tråd.

1. Formatera om datorn.
2. Skaffa ny mail.

Eller.

1. Sök igenom med Avast!
2. Sök igenom med Malwarebytes.
3. Sök igenom med Adaware.
4. Sök igenom med HitmanPro.

Etc. Antar att du dessutom behöver leta registerfel och åtgärda dessa samt gör dig av med gamla tempfiler och cookies som cloggar din dator (har med största sannolik ej med skadlig kod att göra men ändå).

Du väljer själv. Jag hade också passat på att skaffa ny mail.

Går helt enkelt snabbare att formatera om annars hade jag inte ens nämnt det.
Citera
2016-05-05, 20:52
  #7
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenadarieu
Jag tramsar inte, det var du som började deraila din egna tråd.

1. Formatera om datorn.
2. Skaffa ny mail.

Eller.

1. Sök igenom med Avast!
2. Sök igenom med Malwarebytes.
3. Sök igenom med Adaware.
4. Sök igenom med HitmanPro.

Etc. Antar att du dessutom behöver leta registerfel och åtgärda dessa samt gör dig av med gamla tempfiler och cookies som cloggar din dator (har med största sannolik ej med skadlig kod att göra men ändå).

Du väljer själv. Jag hade också passat på att skaffa ny mail.

Går helt enkelt snabbare att formatera om annars hade jag inte ens nämnt det.
Tack. Men jag har haft samma mail i 15 år. Men det vore skönt att börja om hela livet.
Kan man ändå kolla inkorgen på den gamla om man byter? Typ ha kvar den på webmail. Eller är det kört ändå. Jag kan inte sånt här.
Citera
2016-05-05, 21:10
  #8
Medlem
Xenadarieus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tack. Men jag har haft samma mail i 15 år. Men det vore skönt att börja om hela livet.
Kan man ändå kolla inkorgen på den gamla om man byter? Typ ha kvar den på webmail. Eller är det kört ändå. Jag kan inte sånt här.

Behöver inte nödvändigtvis gå över helt och direkt till den nya, bara att man stegvis går över till den över en tid. Hade dock flyttat över kontakterna till den nya mailen och enbart loggat in på den gamla till att se över gamla mail av ren nostalgi.

Dock knappast säkert ur säkerhetssynpunkt. Väldigt mycket info på samma plats och antar att du använt den för att registrera dig på väldigt många ställen. Vad händer om du blir av med den?

Nej, du kommer inte att kunna kolla din gamla mail genom din nya men kan alltid logga in på den om du nu skulle vilja.
Citera
2016-05-05, 21:36
  #9
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenadarieu
Behöver inte nödvändigtvis gå över helt och direkt till den nya, bara att man stegvis går över till den över en tid. Hade dock flyttat över kontakterna till den nya mailen och enbart loggat in på den gamla till att se över gamla mail av ren nostalgi.

Dock knappast säkert ur säkerhetssynpunkt. Väldigt mycket info på samma plats och antar att du använt den för att registrera dig på väldigt många ställen. Vad händer om du blir av med den?

Nej, du kommer inte att kunna kolla din gamla mail genom din nya men kan alltid logga in på den om du nu skulle vilja.
Tack för hjälpen
Har scannat med alla program du listade plus ClamXav. Hittade par grejer.
Har kört MacCleaner som rensar cache och cookies och Washing machine som tar allt inkl. flashcookies (säger den iaf)

Funderar på att byta mail. Det är en egen domän så jag antar att jag kan ha webbmailen kvar men bara ta in mail i klienten från nya adressen?
Citera
2016-05-06, 22:01
  #10
Medlem
526s avatar
Fortfarande 612 skräpmail som inte går att radera.
Fattar inte. Det finns inga virus enlig virusprogrammen, men varje gång jag startar om mailen kommer det nya varningar från Avast att den blockerat 5 olika infekterade mail som ligger i skräpkorgen. Bifogade filer.

Om och om igen.

Hur blir man av med det?
Citera
2016-05-11, 13:32
  #11
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Fortfarande 612 skräpmail som inte går att radera.
Fattar inte. Det finns inga virus enlig virusprogrammen, men varje gång jag startar om mailen kommer det nya varningar från Avast att den blockerat 5 olika infekterade mail som ligger i skräpkorgen. Bifogade filer.

Om och om igen.

Hur blir man av med det?
Nu är jag jävligt trött, men vad är det för mail du har? Gmail? Outlook? Yahoo? Var kollar du din mejl? På en hemsida eller i ett program som Thunderbird?
Citera
2016-05-21, 08:58
  #12
Medlem
Niggerss avatar
telnet host_till_din_mail_levarantör 110

USER <ditt användarnamn>
PASS <ditt password ) >

Kommando bra att kunna

LIST - Lista alla mail på servern
DELE - radera mail
TOP mainr , se det första radera på mailen

Det är bara skriva ett script som städa bort dåliga mail, vad är problemet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback