Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-05, 19:24
  #1
Medlem
Tjo, tänkte köpa elektroniska trummor. Jag bor i lägenhet och har ingenstans att ha ett akustiskt. Så vilket är bäst för de kraven jag har?

1. Krav, måste vara tysta men ändå ha så mycket känsla som möjligt.
2. Ska kunna spelas double bass på dem.
3. Inbyggd metronome.
4. Absolut inte över 5k.
5. Ofcurse möjlighet för koppla i egen musik.
kanske något lärprogram men absolut inget måste.

Några tips på bra trummor då? Mvh
Citera
2016-05-05, 19:29
  #2
Medlem
HemskeSvens avatar
Kan inte ge några specifika tips, men du vill definitivt ha mesh-"skinn" på så många av trummorna som möjligt, i synnerhet virveln. Överlägsen feeling jmfrt m gummipads. De låter nog mindre att slå på också. Men dyrare förstås.
Citera
2016-05-06, 15:38
  #3
Medlem
Okej bra att veta. Ingen annan som kan komma med tips?
Citera
2016-05-06, 22:46
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik - Allmänt --> Egen musik - Teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2016-05-07, 16:37
  #5
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisNameIsMyName
Tjo, tänkte köpa elektroniska trummor. Jag bor i lägenhet och har ingenstans att ha ett akustiskt. Så vilket är bäst för de kraven jag har?

1. Krav, måste vara tysta men ändå ha så mycket känsla som möjligt.
2. Ska kunna spelas double bass på dem.
3. Inbyggd metronome.
4. Absolut inte över 5k.
5. Ofcurse möjlighet för koppla i egen musik.
kanske något lärprogram men absolut inget måste.

Några tips på bra trummor då? Mvh

Nej inte till den budgeten, svårt att ens se ett beggat sett till dina önskemål.
Citera
2016-05-07, 17:37
  #6
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Roland HD1 är billiga och går spela dubbel, låter dock som ljuden är från sent 90tal 😀
Citera
2016-05-10, 22:59
  #7
Medlem
Okej om jag ger er fria händer då? har ni inget vettigt förslag. Eller är allt mög? Känns som de borde finnas något?
vet inte ens vad ni tyckte var så höga krav?
Måsten är nr 1 och 2
__________________
Senast redigerad av ThisNameIsMyName 2016-05-10 kl. 23:01.
Citera
2016-05-12, 16:32
  #8
Medlem
Tysta? Nja... Med mesh-skinn eller liknande låter inte själva slagen på trummorna så mycket. Cymbalerna låter dock lite mer.

Klart värst är däremot pedaltrampandet. Bor du i lgh är det antagligen betongstomme i huset, vilket klarar det bättre än trästomme. Men var beredd på att grannar både under och bredvid kan störas av pedalerna.

Ideala är ett trumpodium. Kan köpas färdiga eller byggas själv. (Typ två skivor med tennisbollar mellan.)
Citera
2016-05-14, 21:40
  #9
Medlem
Har skrivit om detta åtskilligt. Enkelt uttryckt: du får vad du betalar för.

Jag har själv haft ett antal genom åren, både i studentkorridor och ett antal lägenheter. I nuläget ett Yamaha DTX900, samt ett enklare Alesis DM10X på annan plats. Det största problemet är och förblir pedalstampandet då det genererar stomljud. Enda sättet att kringgå detta är att bygga/köpa ett podium så du kommer upp en bit från golvet.

Vad gäller känsla/känslighet/tysthetsgrad på pads kommer Yamahas TCS (textured cellular silicone) lätt i topp, följt av diverse mesh-kit. Primärt då Roland, men då patent är upplåst finns det på många andra som kör mesh nuförtiden. Tänk Alesis t.ex.

Kan du hitta ett beggat TCS-kit för 5K så är det en bedrift. Annars blir det att gå upp i pris, eller kanske överväga Rolands allra billigaste, som inte är mkt att hänga i granen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback