Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-05, 18:16
  #1
Medlem
Hej!

Har en uppgift i fysik om rymdfart där jag har temat "Liv på andra planeter" och jag vill gärna förklara vad Multiversum är men har problem med att hitta varför vi tror att vi lever i ett Multiversum?

Någon som kan svara på detta så skulle jag vara tacksam!
2016-05-05, 19:25
  #2
Medlem
För att människor försöka hitta tecken och meningar med livet överallt. Det är därför folk bl.a är religiösa, tror på spöken och multiversum.
2016-05-05, 19:26
  #3
Avstängd
Medelhavets avatar
Finns väldigt mycket att läsa inom detta område inte bara på nätet utan också i bokformat.
2016-05-05, 19:34
  #4
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balsameradleopard
För att människor försöka hitta tecken och meningar med livet överallt. Det är därför folk bl.a är religiösa, tror på spöken och multiversum.
Det var ingen dålig ihopbuntning du gjorde där! Du menar alltså att all religiös tro, all andlig tro och teorier samt bevis kring multiversa är samma sak - hittepå. Du får nog utveckla det lite.

TS: Den här föreläsningen är jävligt intressant i ämnet https://www.youtube.com/watch?v=V9MVVPmApt4
__________________
Senast redigerad av crillecrille 2016-05-05 kl. 19:40.
2016-05-05, 21:15
  #5
Medlem
Fris avatar
Liv på andra planeter har inget med multiversum att göra, så bli inte underkänd för att du skriver om fel ämne.

Här är en aktuell paneldiskussion om liv i universum, mellan flera av världens ledande inom ämnet:
http://www.seti.org/weeky-lecture/wh...e-beyond-earth

Multiversum kan nästan per definition omöjligen observeras. Jämför med Pythagoras sats som bevisas logiskt, inte genom mätningar av trianglars sidor. Satsen vore lika sann även om det vore omöjligt att mäta trianglar (vilket det fysiskt faktiskt är med den oändliga matematisk precision som Pythagoras kom fram till för tusentals år sedan). På motsvarande sätt kan multiversa härledas logiskt ur det som kan observeras. Inget talar emot att universum är oändligt. Det innebär att allt som är möjligt finns någonstans, och p.g.a. rummets accelererande expansion över större avstånd så kommer olika regioner aldrig i kontakt med varandra efter någon kort tid efter bigbang. Såna isolerade regioner är väl multiversa?

Förutom rummets oändlighet och accelererande expansion, så baseras andra multiversumteorier på inflation som blåser upp isolerade bubblor av rymder, på kvantmekanikens obestämdhetsprincip, på dimensioner utanför rum och tid. T.o.m. på att matematik är fysisk verklighet och att alla matematiskt möjliga fysiska verkligeter existerar som olika universa. Och värst av allt, att universum är en av många datorsimuleringar som nånting har skapat. Steget till religiösa skapelseberättelser känns inte avlägset, men alla de där teorierna har tänkvärda inslag och är inte jättelätta att motbevisa.

Googla Max Tegmark, en framstående svensk kosmolog och astrofysiker i USA, Han har producerat artiklar och föreläsningar i ämnet som är ganska lättillgängliga.
__________________
Senast redigerad av Fri 2016-05-05 kl. 21:23.
2016-05-05, 21:21
  #6
Medlem
Vi vet redan att liv kan överleva även i extrema förhållanden. Den stora frågan är då hur livet kom igång från början och när den frågan besvaras kan vi logiskt sett ana om universum är fullt av liv eller om det bara råkade bli så på just vår planet.

Men nu när vi ser bevis på att andra planeter finns i alla möjliga storlekar så börjar man känna sig dum om man inte tror att åtminstone ett antal av de här planeterna kan inhysa liv i mer eller mindre avancerade former.

Såvitt jag förstår så ser inte rymdforskarna att vår solsystem på något sätt är unikt, den visar tvärtom mycket likheter med miljarder andra solsystem. Det innebär att jag tror på liv på andra planeter.

Men jag tvivlar på att vi någonsin får kontakt med någon annan planet och kan kommunicera. Vårt samhälle och vår art har nämligen urusla förutsättningar att leva i så många tiotusentals år som det tar att överbrygga avstånden till andra solsystem.

Däremot när det gäller begreppet multiversum så tycker jag inte det låter logiskt alls. Parallella universum är ett begrepp som är populärt i superhjälte-tidningar med Stålmannen och andra seriefigurer som besöker jorden, fast jorden 2 där allt är likadant men ändå inte riktigt.

Än sålänge betraktar jag det alltså som en fantasi i stil med tidresor.
__________________
Senast redigerad av endumbonde 2016-05-05 kl. 21:25.
2016-05-05, 21:35
  #7
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Vi vet redan att liv kan överleva även i extrema förhållanden. Den stora frågan är då hur livet kom igång från början och när den frågan besvaras kan vi logiskt sett ana om universum är fullt av liv eller om det bara råkade bli så på just vår planet.

Men nu när vi ser bevis på att andra planeter finns i alla möjliga storlekar så börjar man känna sig dum om man inte tror att åtminstone ett antal av de här planeterna kan inhysa liv i mer eller mindre avancerade former.
Vi kan få anledning att känna oss dumma, det är ju den känsla man får när man insett att man haft fel vid en upptäckt av något nytt. Livets uppkomst är okänd, och vi har inte sett några astronomiska spår av några aliens. Så denna mycket viktiga fråga förblir öppen och obesvarad. Mikrobiologerna verkar göra lika stora framsteg som astrofysikerna, och det behövs, liv är en enorm röra! Det finns ingen sammanhållen teori om biologi, klagar de bortskämda fysikerna.

När vi kan tillverka egna nya obesläktade livsformer i laboratorier aå kanske det där med aliens blir mindre intressant. Liv i oändliga variationer producerat på löpande band.
2016-05-05, 21:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Vi vet redan att liv kan överleva även i extrema förhållanden.

Appappappapp!
Det är inte ens bekräftat att liv existerar. Det finns bara död materia/energi.

Citat:
Den stora frågan är då hur livet kom igång från början och när den frågan besvaras kan vi logiskt sett ana om universum är fullt av liv eller om det bara råkade bli så på just vår planet.

Frågan är snarare om liv är något som gör skillnad. Eller är allting bara död materia?
(svar:ja)

Citat:
Men nu när vi ser bevis på att andra planeter finns i alla möjliga storlekar så börjar man känna sig dum om man inte tror att åtminstone ett antal av de här planeterna kan inhysa liv i mer eller mindre avancerade former.

Dum är man när man drar slutsatser om andra planeter baserat på upplevelsen av en planets egenskaper. Vad som händer här kan inte bekräfta vad som händer där. Förutom att överallt så flödar energi från högre till lägre koncentrationer.

Citat:
Såvitt jag förstår så ser inte rymdforskarna att vår solsystem på något sätt är unikt, den visar tvärtom mycket likheter med miljarder andra solsystem. Det innebär att jag tror på liv på andra planeter.

Allt är samma sak, inget är unikt. Energi är lika med massan gånger ljusets hastighet i kvadrat. Det är allt.
Citat:
Men jag tvivlar på att vi någonsin får kontakt med någon annan planet och kan kommunicera. Vårt samhälle och vår art har nämligen urusla förutsättningar att leva i så många tiotusentals år som det tar att överbrygga avstånden till andra solsystem.

Det häftiga med den mänskliga upplevelsen är att det verkar vara så att endast vi själva begränsar den. Så låt bli att tvivla så har vi en begränsning mindre.

Citat:
Däremot när det gäller begreppet multiversum så tycker jag inte det låter logiskt alls. Parallella universum är ett begrepp som är populärt i superhjälte-tidningar med Stålmannen och andra seriefigurer som besöker jorden, fast jorden 2 där allt är likadant men ändå inte riktigt.

Det är svårt att analysera frågeställningen kring flera samexisterande universum när vi har en så dålig uppfattning om det enda universum som vi har observerat. Att sia om sannolikheter kring mångfalden i existensen av något vi inte kan definiera fullt ut känns rätt hopplöst. Eller?

Citat:
Än sålänge betraktar jag det alltså som en fantasi i stil med tidresor.

Fantasier är ascoolt och användbart eftersom människor kan manifestera sina fantasier i verkligheten. Vi kan forma verkligheten enligt våra mentala koncept, till synes relativt obegränsat. Vi åkte ju till månen FFS.

Tidsresor är redan möjligt. Dock inte fysiskt eller obegränsat. De sträcker sig bara så långt som våra arkiv sträcker sig. Sen allting började registreras på hårddiskar så kan vi förflytta oss till valfri tidpunkt och plats med vissa begränsningar och hämta information efter behag. För varje dag så kan vi resa längre tillbaks i tiden.

Eller har du någon definition av tidsresor som måste uppfyllas?
2016-05-05, 22:59
  #9
Medlem
För att det är så i serier som Batman, Spiderman och Superman.
__________________
Senast redigerad av Flashbackperson 2016-05-05 kl. 23:32.
2016-05-06, 00:45
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoWebGo
Hej!

Har en uppgift i fysik om rymdfart där jag har temat "Liv på andra planeter" och jag vill gärna förklara vad Multiversum är men har problem med att hitta varför vi tror att vi lever i ett Multiversum?

Någon som kan svara på detta så skulle jag vara tacksam!

Hmm... visserligen lite fuller...

Men något multiverse är enbart en teoretisk fysik... och just nu är matematik långt före fysisk evidence baserad fysik...

I ett teoretiskt universum finns det oändligt många... I ett faktiskt fysiskt få finns det 1... och så kommer det troligen alltid att vara...

Bara för att du räkna på saker och ting behöver dom alltid inte finnas...

Mattematik och fysik har i princip alltid hållt varandras händer, men idag har vi räknat på mycket mer än vad vi observerat... och vi kan "räkna" på så mycket mer än vad vi kan observa... ibland rätt ibland fel...
Multiverse är fel, det är enbart mattematiskt möjligt... helt omöjligt i alla andra fall...
2016-05-06, 03:27
  #11
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balsameradleopard
För att människor försöka hitta tecken och meningar med livet överallt. Det är därför folk bl.a är religiösa, tror på spöken och multiversum.

Det väl ändå tvärtom? Evolutionen kan varken svara på var livet kom ifrån eller hur universum kan vara så bra anpassat för liv. Multiversum löser fråga 2 genom att hävda att det finns massor av universum som kan vara olika lämpliga för liv. Självklart uppstår bara livet i de universum anpassade för liv, således ger det illusionen att en intelligent varelse skapat detta universum så perfekt.
2016-05-06, 14:51
  #12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Frågan om liv på andra planeter kan passa i detta forum. Det finns redan ett antal trådar om liv på andra planeter. I flera delforum: https://www.flashback.org/sok/Liv+planeter

Frågan om multiversum hör närmast hemma i fysikforumet. Det finns redan ett antal trådar om multiversum, i flera delforum: https://www.flashback.org/sok/Multiversum

Dessa två frågor har inte med varandra att göra, så den sammankoppling som görs i trådstarten medför att tråden både har en oklar frågeställning och en oklar hemvist.

Därför låser vi tråden.

Om ingen befintlig tråd har en frågeställning som passar så går det bra att starta en ny tråd i relevant delforum.

/Moderator
__________________
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2016-05-06 kl. 14:55.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback