Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2021-10-09, 04:56
  #61
Medlem
frekkinheads avatar
Din beskrivning är extremt generell och endast baserat på hear-say. Känns nästan som att du har något personligt hat mot personer du stött på som passar i din vaga beskrivning.

Jag kan dock hålla med om att studenter oftast är väldigt trångsynta (eller kanske inte tillräckligt trångsynta?) och har en idé om hur allting kommer lösa sig bara de pluggar. Ifall man verkligen vill bli forskare, vilket är möjligt, så måste man ha rätt strategi och vara otroligt verklighetsgrundad. Med detta menat så måste man ha en plan kanske redan från tredje året av sitt kandidatprogram som man följer med syfte till att bli forskare. Alltså: vad är det du hade kunnat tänka dig att forska inom?

Tror det du menar är att de flesta bara pluggar utan att faktiskt ha ett brinnande intresse för ett specifikt, nischat ämne där de kan se utvecklingsmöjligheter. Det är inte så att man bara väljer ett program, och sedan en master, och sedan kommer man magiskt få en doktorandtjänst. Folk som tror detta är naiva, men jag har dock väldigt svårt för att tro att någon tänker så här. Jag har aldrig stött på en sådan människa i alla fall. Ifall du har så kanske du borde se över din sociala omkrets.

"Dessutom behöver man ansöka om speciella forskartjänster för att kunna påbörja en doktorandtjänst och dessa är i princip omöjliga att få inom humaniora, beteendevetenskap eller liknande ihopsnickrade examina.

Har du någon källa på detta? Känner många som forskar efter att ha gått ett beteendevetenskapligt program med en specifik kandidatexamen i baggaget. De har gjort masters inom ett specifikt ämne de brinner för, samlat relevant erfarenhet om det behövts och ex. blivit forskarassistent och på så sätt klättrat uppåt.

Du motsäger ju dig själv också på ett sätt. Jag skulle snarare säga att det handlar just om att snickra ihop allt själv för att forska är inte som att välja ett program på universitetet, det är snarare som ett söka ett specifikt jobb hos ett viss nischat företag (eller i detta fall forskargrupp).


Kan förstå din frustration, men tror snarare detta bottnar i någonting inom dig själv, och du försöker projektera din ilska hos folk som gått dig på nerverna. Istället för att faktiskt se hur en vanlig individ går från noll till doktorandtjänst. För det går, annars skulle det inte finnas några forskare på denna jord.
__________________
Senast redigerad av frekkinhead 2021-10-09 kl. 05:03.
Citera
2021-10-09, 16:48
  #62
Medlem
Är själv doktorand och visst är det lite gulligt med studenter på grundnivå som tror att livet som akademiker inte är "jobbigt". Mina handledare jobbar både kvällar och helger, och man måste vara beredd att fjäska för finansiärer på myndigheter och i näringslivet för att få forskningsmedel att utföra experiment osv. En artikel kan ta flera år att producera, men de prestigefyllda akademiska tidsskrifterna publicerar kanske 5% av forskningsresultat de får in. Min uppfattning är att dessa studenter är ganska få dock. Många studenter som läser lite strökurser utan att bygga upp någon konkret kompetens har en naiv syn på arbetsmarknaden generellt, inte bara akademin.
Citera
2021-10-09, 17:20
  #63
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Tyvärr är ffa C-nivåerna inom humaniora alldeles för stora - ren finansieringskanonmat där man kan lura stackare att ta en kandidat och både få in flis till institutionen samt ett större underlag för masterantagningar samt i förlängningen Phd. Litt vet, idéhistoria etc borde vara "breda" från A-nivå, att av bildningsskäl plocka med i en ekonomexamen eller whatever, för att sedan smalna av mkt mer än idag och vara rena elitutbildningar. Det sista det här landet behöver är en halvbegåvad doktorand som spenderar sitt livs 6-7 bästa år på att skriva den 50-11:e avhandlingen om Strindbergs Parisperiod, som kommer att läsas av få, ge ännu färre citations, och knappast göra mkt för att bygga på den samhälleliga massan av kunskap.

(ok - det görs mkt skit inom mitt gebit också, kalla det kvantitativ Social Sciences, men där kan man åtm se en halvtaskig avhandling som en adekvat del i utbildningen.).
Citera
2021-10-09, 18:52
  #64
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan93
Är själv doktorand och visst är det lite gulligt med studenter på grundnivå som tror att livet som akademiker inte är "jobbigt". Mina handledare jobbar både kvällar och helger, och man måste vara beredd att fjäska för finansiärer på myndigheter och i näringslivet för att få forskningsmedel att utföra experiment osv. En artikel kan ta flera år att producera, men de prestigefyllda akademiska tidsskrifterna publicerar kanske 5% av forskningsresultat de får in. Min uppfattning är att dessa studenter är ganska få dock. Många studenter som läser lite strökurser utan att bygga upp någon konkret kompetens har en naiv syn på arbetsmarknaden generellt, inte bara akademin.

Japp. Min uppfattning (som jag fått under tiden på universitetet) är att det är långt ifrån ett slappt liv att forska. Dels lever man snålt som doktorand, och när man väl är färdig är det oftast projektanställningar och dylikt man i bästa fall landar, snarare än att man kan välja och vraka bland fasta tjänster. Utöver detta verkar det vara mycket nepotism, svårt att få in en fot i akademiska världen, osv.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback