Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-09, 17:08
  #145
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Jo det vet jag, men jag undrar verkligen om det är så ofrekvent med vedstack. I text antagligen mindre vanligt än tal iofs.

Varför tror du att de skulle särbehandla vissa ord?


Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
I Språkbankens samtliga korpusar, som totalt innehåller 317 985 896 meningar, får man 2 träffar. Alltså är det synnerligen ovanligt. Hur vanligt det är i tal vet jag inte, men ett ord som totalt sett är så ovanligt kan knappast ingå i en standardspråklig ordlista över nutidsspråket.

Klara papper som understryker ett faktum som inte behöver betvivlas. Det vill säga att redaktionen vet vad de gör.
Citera
2014-08-09, 17:23
  #146
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför tror du att de skulle särbehandla vissa ord?
Då jag inte trodde det var _så_ ovanligt kändes det som att de gjort godtyckligt. Det var min första reaktion åtminstone.

Sen så tänkte jag nog för mycket talspråk.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Klara papper som understryker ett faktum som inte behöver betvivlas. Det vill säga att redaktionen vet vad de gör.
Hmm undrar om de söker igenom alla sina uppslagsord där automatiskt och har någon gräns där på hur många gånger ordet ska finnas för att tas ur/tas med i SAOL. Lite tråkigt kanske.
__________________
Senast redigerad av dMoberg 2014-08-09 kl. 17:26.
Citera
2014-08-09, 18:13
  #147
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Då jag inte trodde det var _så_ ovanligt kändes det som att de gjort godtyckligt. Det var min första reaktion åtminstone.

Sen så tänkte jag nog för mycket talspråk.


Hmm undrar om de söker igenom alla sina uppslagsord där automatiskt och har någon gräns där på hur många gånger ordet ska finnas för att tas ur/tas med i SAOL. Lite tråkigt kanske.

Tydligen har det varit så att utmönstringen inför ett flertal upplagor inte skett. Jag antar att man inför respektive ny upplaga skaffar sig ett vederhäftigt statistiskt underlag att bedöma från.
Citera
2014-08-09, 19:01
  #148
Medlem
egon2bs avatar
Vedhuggare av facket sörjer nog inte att vedstack mönstrades ut från SAOL. Över tid har allt klenare material associerats med en stack, som i en myrstack med barr. Korp ger ca 30 träffar på vedstapel. Varianten vedtrave ger ca 70 träffar.

Allmänt sett får ordboksredaktörer allt svårare att räkna frekvenser. Riksnyheter produceras allt mer centralt och mångfaldigas av lokalredaktioner. Hur ska begränsat redigerade kopior räknas? Wikipedia-text produceras till stor del robotmässigt; det kan ge enformighet och falsk likformighet utan ont uppsåt.
Citera
2015-08-03, 22:02
  #149
Medlem
Rassesvenne borde finnas med.
Citera
2017-03-26, 04:29
  #150
Medlem
Pfaltzs avatar
bomb|bälte s.

Singular
bombbälte obestämd grundform
bombbältes obestämd genitiv
bombbältet bestämd grundform
bombbältets bestämd genitiv
Plural
bombbälten obestämd grundform
bombbältens obestämd genitiv
bombbältena bestämd grundform
bombbältenas bestämd genitiv
Citera
2017-12-24, 09:16
  #151
Medlem
Opportunitiess avatar
I senaste SAOL har Einstein (fysiker) tillkommit, medan Einsteinium (grundämne) inte tagits med.

Finns det någon logisk förklaring till detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback