Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-05-07, 22:58
  #49
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Codax
Är mellan 20 och 30 år gammal, och har gjort en del dumma ekonomiska beslut. Undrar nu vad bästa vore att göra i livet? Man blir så blind när det gäller sig själv.

Skulder totalt: 300 309 kr
CSN: 214 190 kr
Övriga: 86 119 kr (Varav månadsbetalningar kreditkort är 56 844 kr och övrigt korkat är 29 275 kr).

Mina inkomster är 2000 kr per månad som är passiva. (kommer oavsett vad).

Har aldrig haft ett jobb och CSN-skulderna har gått till flum-kurser som inte leder till någonting. (Har alltså förbrukat hela gymnasiekvoten, men har högskolekvoten kvar det mesta).

Bör jag plugga nåt särskilt eller något specifikt jobb att söka? Jag har ett läshuvud, men helt värdelös på praktiska yrken.

Bör jag hoppa på en utbildning som leder till jobb (helst redan under studietiden), eller bör jag jobba av skulden först?


Du skriver att du är helt värdelös på praktiska yrken, men försök ändå att få gå en yrkeskurs eller vad det heter som leder mer eller mindre till ett jobb direkt, chaufför(Lastbil, taxi, bud osv), maskinförare, VVS/El. Annars kan du hitta ett jobb inom telekom, är relativt lätt att få jobb inom kundtjänst på Comhem/Telia/Bredbandsbolaget/försäkringskassan, är du ostraffad bli väktare/ordningsväktare eller GMU och satsa på att bli yrkessoldat. Det är bra om du får in en fot i arbetsmarknaden och du kan plugga under tiden om du vill och få ett bättre jobb efter det, alt göra karriär inom något av det jag har listat. Vem vet, kanske får du en dag höra "Major Codax, löjtnant Svensson anmäler sig".

Sedan jobbar du av skulden medan du får en betydligt bättre ekonomi än vad du har idag på 2000. Säg att du tar ett jobb inom kundservice på ett telekom, du får 14-19k / månaden, då betalar du kanske 5-6k på skulder i månaden och har fortfarande betydligt mer pengar än dem 2000 du hade tidigare.
Citera
2016-05-08, 18:03
  #50
Medlem
Codaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Du skriver att du är helt värdelös på praktiska yrken, men försök ändå att få gå en yrkeskurs eller vad det heter som leder mer eller mindre till ett jobb direkt, chaufför(Lastbil, taxi, bud osv), maskinförare, VVS/El. Annars kan du hitta ett jobb inom telekom, är relativt lätt att få jobb inom kundtjänst på Comhem/Telia/Bredbandsbolaget/försäkringskassan, är du ostraffad bli väktare/ordningsväktare eller GMU och satsa på att bli yrkessoldat. Det är bra om du får in en fot i arbetsmarknaden och du kan plugga under tiden om du vill och få ett bättre jobb efter det, alt göra karriär inom något av det jag har listat. Vem vet, kanske får du en dag höra "Major Codax, löjtnant Svensson anmäler sig".

Sedan jobbar du av skulden medan du får en betydligt bättre ekonomi än vad du har idag på 2000. Säg att du tar ett jobb inom kundservice på ett telekom, du får 14-19k / månaden, då betalar du kanske 5-6k på skulder i månaden och har fortfarande betydligt mer pengar än dem 2000 du hade tidigare.
Men de 2000 kr kommer jag ju ännu ha kvar sen.
Citera
2016-05-08, 18:58
  #51
Medlem
Asså hur fan lyckas man?
Citera
2016-05-10, 16:58
  #52
Medlem
Codaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigStanMad
Asså hur fan lyckas man?
Hur menar du nu?
Citera
2016-05-10, 19:10
  #53
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Codax
Får man väl inte när man har passiva inkomster?
Är inte jättehaj på det men 2k är väl under normal levnadsnorm, då ska du kunna få så det blir riksnorm iaf.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback