Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-04, 12:25
  #1
Medlem
På biblioteket som jag ofta besöker brukar det finnas en ung man som, av sin odör att döma, inte vet vad vatten är eller vad man använder det till. Det räcker med att han är inom fem meters radie från mig för att jag ska veta att han är där, utan att behöva se honom först (jag skämtar inte, det är verkligen så illa).

Han ser ganska vänster ut: flottigt otvättat hår som är långt på ena sidan av skallen och kort på andra. Fula otvättade vänsterkläder. Militärkeps.

Just nu sitter han bara ett par meter ifrån mig, och jag tvingas andas ytligt eftersom hans fräna kroppslukt får min luftstrupe att dra ihop sig när jag försöker dra djupare andetag. När jag får andnöd och måste ta djupa andetag så andas jag genom tröjärmen. Det luktar inte svett, utan helt enkelt väldigt mycket kropp, vet inte hur jag ska förklara.

Han brukar komma till biblioteket för att använda datorerna. Min åsikt är att om han tänker utgöra en hälsorisk för andra människor så får han köpa en egen dator och hålla sig hemma.

Vad är grejen med personer som inte tvättar sig? Vad försöker de bevisa?
Citera
2016-05-04, 12:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
På biblioteket som jag ofta besöker brukar det finnas en ung man som, av sin odör att döma, inte vet vad vatten är eller vad man använder det till. Det räcker med att han är inom fem meters radie från mig för att jag ska veta att han är där, utan att behöva se honom först (jag skämtar inte, det är verkligen så illa).

Han ser ganska vänster ut: flottigt otvättat hår som är långt på ena sidan av skallen och kort på andra. Fula otvättade vänsterkläder. Militärkeps.

Just nu sitter han bara ett par meter ifrån mig, och jag tvingas andas ytligt eftersom hans fräna kroppslukt får min luftstrupe att dra ihop sig när jag försöker dra djupare andetag. När jag får andnöd och måste ta djupa andetag så andas jag genom tröjärmen. Det luktar inte svett, utan helt enkelt väldigt mycket kropp, vet inte hur jag ska förklara.

Han brukar komma till biblioteket för att använda datorerna. Min åsikt är att om han tänker utgöra en hälsorisk för andra människor så får han köpa en egen dator och hålla sig hemma.

Vad är grejen med personer som inte tvättar sig? Vad försöker de bevisa?

På tiden att någon startade en tråd om mig.
Citera
2016-05-04, 12:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
På tiden att någon startade en tråd om mig.

Om du tänker svara utan att läsa trådstarten så kan du väl vänta några minuter, så att det åtminstone ser ut som om du läste den?
Citera
2016-05-04, 12:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om du tänker svara utan att läsa trådstarten så kan du väl vänta några minuter, så att det åtminstone ser ut som om du läste den?

Skärp dig, tar ju bara några sekunder att läsa igenom texten om man är normalbegåvad.
Citera
2016-05-04, 13:24
  #5
Medlem
bobhnuds avatar
Killen som du träffar på biblioteket är kanske hemlös och har därför svårt att sköta sin hygien? Eller också kan han vara depimerad, eller lida av någon annan psykisk ohälsa, som gör att han inte bryr sig om sin hygien.
Citera
2016-05-04, 13:35
  #6
Avstängd
De finns ju på gymmen också. Odören uppstår när de börjar träna & svettas dag 2 i samma kläder som de hade dag 1. Ammoniak typ.
Citera
2016-05-04, 15:19
  #7
Medlem
Jobbigt med folk som inte tvättar sig och sina kläder, kan bero på att hemmet saknar dusch, tvättmaskin, och sånt. Helt klart nån störning i botten, finns många såna kufar i omloppsbana, inte minst i lokaltrafiken. " Doften " som omger dem skulle morsan beteckna som ingrodd skit.
Citera
2016-05-05, 21:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
På biblioteket som jag ofta besöker brukar det finnas en ung man som, av sin odör att döma, inte vet vad vatten är eller vad man använder det till. Det räcker med att han är inom fem meters radie från mig för att jag ska veta att han är där, utan att behöva se honom först (jag skämtar inte, det är verkligen så illa).

Han ser ganska vänster ut: flottigt otvättat hår som är långt på ena sidan av skallen och kort på andra. Fula otvättade vänsterkläder. Militärkeps.

Just nu sitter han bara ett par meter ifrån mig, och jag tvingas andas ytligt eftersom hans fräna kroppslukt får min luftstrupe att dra ihop sig när jag försöker dra djupare andetag. När jag får andnöd och måste ta djupa andetag så andas jag genom tröjärmen. Det luktar inte svett, utan helt enkelt väldigt mycket kropp, vet inte hur jag ska förklara.

Han brukar komma till biblioteket för att använda datorerna. Min åsikt är att om han tänker utgöra en hälsorisk för andra människor så får han köpa en egen dator och hålla sig hemma.

Vad är grejen med personer som inte tvättar sig? Vad försöker de bevisa?
Kan du berätta vilket bibliotek var du på när du skrev detta. Och kan du förtydliga vad du menar med "vänsterkläder"? Är det palestinasjal kombinerade med överdimensionerade plagg du syftar på eller något annat (förslagsvis en rutig hipsterskjorta).
Citera
2016-05-06, 07:04
  #9
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
På biblioteket som jag ofta besöker brukar det finnas en ung man som, av sin odör att döma, inte vet vad vatten är eller vad man använder det till.

Du har inte funderat på att, så diskret och finkänsligt du kan, tala om för honom att han stinker?
Citera
2016-05-06, 07:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Du har inte funderat på att, så diskret och finkänsligt du kan, tala om för honom att han stinker?
Han känner troligen till det om han inte är efterbliven. Han har inte "glömt" att tvätta sig utan lever i ett mönster. Att"gå och tvätta sig" hjälper därför bara i ett par dagar. Det är något i livet han måste ändra.
Citera
2016-05-06, 07:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesobonde
Jobbigt med folk som inte tvättar sig och sina kläder, kan bero på att hemmet saknar dusch, tvättmaskin, och sånt. Helt klart nån störning i botten, finns många såna kufar i omloppsbana, inte minst i lokaltrafiken. " Doften " som omger dem skulle morsan beteckna som ingrodd skit.
Ja, det satt en äldre svensk man i det stadiet på bussen i förra veckan. När jag var ung hade nån/några sett till att han gick av vid och kom in i entrén på Södersjukhuset så hade dom tagit över.

Numer läggs alla resurser på annat, man vet att om man gjorde den goda gärningen skulle man själv bli stående med hela problemet.
Så vi låter honom sitta kvar.
Citera
2016-05-06, 10:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Killen som du träffar på biblioteket är kanske hemlös och har därför svårt att sköta sin hygien? Eller också kan han vara depimerad, eller lida av någon annan psykisk ohälsa, som gör att han inte bryr sig om sin hygien.

Unga hemlösa ges ju akutboenden (t.ex. vandrarhem), och där finns det dusch.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback