Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-04, 09:24
  #1
Medlem
Aftonbladet och GP rapporterar att Tyskland ska pröva om medicinsk cannabis kan legaliseras 2017. Det är Tysklands hälsominister, Hermann Gröhe, som presenterar lagförslaget. Jag tycker det är positivt att det lyfts upp av en högt stående minister. Jag tycker det är viktigt att den här typen av artiklar får klicken registrerade så att media förstår att det finns ett intresse för den här typen av frågor. GP har artikeln högt upp på sin sida medan Aftonbladet gömmer den lite på sin sida.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle22754911.ab
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlde...3%A5r-1.357959
Citera
2016-05-04, 10:31
  #2
Avstängd
Kontakt112s avatar
Det är ju redan avkriminaliserat så det här gör väl varken till eller från för en vanlig brukare?
Citera
2016-05-04, 22:32
  #3
Medlem
EmilSladdertasks avatar
Det är ju uppenbart positivt om cannabis blir mer än bara att inte vara direkt olagligt. Om tyskarna går från "whatever" till "det här är ju fan användbart!" så kommer det att ha positiva verkningar i hela Europa. Vi är en del av EU, där Tyskland är fetast och störst.

Steget från medicinsk marijuana till legala odlingar och tillåtelse att sälja blir mindre.

När helt vanliga svennar möter helt vanliga tyskar som säger att det är helt okej, så minskar steget för oss. Kulturell skillnad alltså.

Och så vidare.

Klart det har betydelse :P
Citera
2016-05-06, 19:30
  #4
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilSladdertask
Det är ju uppenbart positivt om cannabis blir mer än bara att inte vara direkt olagligt. Om tyskarna går från "whatever" till "det här är ju fan användbart!" så kommer det att ha positiva verkningar i hela Europa. Vi är en del av EU, där Tyskland är fetast och störst.

Steget från medicinsk marijuana till legala odlingar och tillåtelse att sälja blir mindre.

När helt vanliga svennar möter helt vanliga tyskar som säger att det är helt okej, så minskar steget för oss. Kulturell skillnad alltså.

Och så vidare.

Klart det har betydelse :P


Håller med. Myndigheterna i Sverige har sedan lång tid sett Tyskland som ett föregångsland. Om deras expertis säger en sak om motsäger vår så är det konstigt.
En stor skillnad är dock synen på prostitution (vilket jag gärna slipper i Sverige, det ska fortsatt vara gratis).
Men steget kommer såklart minskas men det kriget mot KNARKET som man blivit hjärntvättad med sitter i hos många. Främst dom som aldrig provat, eller kanske frälsta personer.
Citera
2016-07-05, 19:34
  #5
Medlem
Kommer ju sluta med att alla som tar denna medicinen sitter och skjuter heroin inom snart framtid
Citera
2016-07-06, 15:29
  #6
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Kommer ju sluta med att alla som tar denna medicinen sitter och skjuter heroin inom snart framtid
Har jag svårt att tro. Jag har testat det mesta och det är inte cannabisens fel eller något utan det var nyfikenheten. Se på USA där dom medicinerar, ingen som klivit på tyngre där? Dom är bara glada dom slipper biverkningar och skit från statens piller. Nej en legalisering i Svea Rike av denna underbara växt vore något, röker hellre olagligt för att må bra och trycka undan mina diagnoser än att käka statens jävla piller och må skit.
Citera
2016-07-06, 15:39
  #7
Medlem
Erkliings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Kommer ju sluta med att alla som tar denna medicinen sitter och skjuter heroin inom snart framtid

Vart får du det ifrån?
Citera
2016-07-06, 16:32
  #8
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Kommer ju sluta med att alla som tar denna medicinen sitter och skjuter heroin inom snart framtid
Varför?
Allt tyder på där man infört medicinsk cannabis, är att heroinet minskar.
Citera
2016-07-06, 22:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Har jag svårt att tro. Jag har testat det mesta och det är inte cannabisens fel eller något utan det var nyfikenheten. Se på USA där dom medicinerar, ingen som klivit på tyngre där? Dom är bara glada dom slipper biverkningar och skit från statens piller. Nej en legalisering i Svea Rike av denna underbara växt vore något, röker hellre olagligt för att må bra och trycka undan mina diagnoser än att käka statens jävla piller och må skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Erkliing
Vart får du det ifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför?
Allt tyder på där man infört medicinsk cannabis, är att heroinet minskar.


Jag var såklart sarkastisk Vem som helst med IQ över 30 fattar ju att cannabis och heroin inte har något med varandra att göra
Citera
2016-07-06, 23:25
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Jag var såklart sarkastisk Vem som helst med IQ över 30 fattar ju att cannabis och heroin inte har något med varandra att göra
Ja, man kunde misstänka du var sarkastisk.
Men jag träffar på såna ofta, som säger samma som du.
Och är dödligt allvarliga.

Sarkasm och ironi, är väldigt svårt att få fram i skriven form.
Du skulle nog gjort en sådan här istället =
Citera
2016-07-07, 04:06
  #11
Avstängd
fbtest11s avatar
Steg 1: de legaliserar medicinskt cannabis.
2: antalet cannabisrökare ökar markant (som i Kalifornien där alla stonerz gick till doktorn med ryggont för att få ut cannabis lagligt).
3: alla i Tyskland, framförallt politikerna, ser i statistiken att "ingenting hände" dvs arbetslösheten ökade inte, tyngre droger minskade eller förblev oförändrat, sjukhusinläggningarna förblev oförändrade, osv. Ingen hittar något negativt.
4: man legliserar cannabis för alla.
5: en upprepning av punkt 3.

Det är så det går land efter land. Kommer Sverige förresten ha kvar "nolltoleransen mot cannabis" 2017? Någon politiker som uttalat sig om planerna ang. nolltoleransen fram tills 2017? Snacka om konstigt läge när grannfolket legaliserar medan vi har nolltolerans. Noll tolerans mot cannabis (och låt polisen bota missbrukaren och brukaren med dagsböter) medan grannlandet har full tolerans (inga poliser involverade) och låter psykiatriker råda bot på denna psykoaktiva-substans-fråga.

Och det enda svenska politiker kan säga att de håller sig till "cannabis är moraliskt förkastligt per definition och den åsikten kan bara motbevisas om alla cannabisrökare bevisar renheten på sin själ (för "någon")"-lobbyn som diskuteras i denna tråd: (FB) Cannabis är moraliskt förkastligt - vem ligger bevisbördan på?
Pinsamt. Man kan ju tro att något religiöst samfund varit i farten (vilket iofs är sant då diverse skumma kyrkor står för Sveriges största antidrogsidor). "Land of the foo' "
__________________
Senast redigerad av fbtest11 2016-07-07 kl. 04:16.
Citera
2016-07-07, 14:36
  #12
Medlem
Sverige kommer vara det sista landet som kommer godkänna cannabis för medicinskt syfte , Sverige är ett piller land och katastrofala narkotika lagar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback