Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-05, 16:30
  #13
Medlem
Är det en GV2 kan du glömma det med att lösa ut skyddet med vibration, det gällde klassiska överlastskydd som monteras efter kontaktorn.
Citera
2016-05-05, 23:02
  #14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du kontaktat en präst för exorcism långsökt men kan det finnas ett intermittent fel som låser motorerna ibland eller snurrar motorerna fritt hela tiden?
Citera
2016-05-05, 23:40
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har du kontaktat en präst för exorcism långsökt men kan det finnas ett intermittent fel som låser motorerna ibland eller snurrar motorerna fritt hela tiden?
Nä men jag kan ju se om jag hittar någon helig olja att ta med nästa gång

Vi har ju inte kört något material i krossen, bara kört den tom så jag tycker inte det borde kunna finnas något som får dem att låsas mekaniskt. När de väl går så snurrar allt så tyst och fint. Även om de skulle bli låsta så borde det väl åtminstone ta ett par sekunder innan motorskyddet löser ut för inte blir väl strömmen 14 gånger märkströmmen ens med fastlåst axel? Vid några av de tillfällen som skydden löst ut har jag i alla fall sett växellådans utgående axel göra ett litet ryck vid starten och då roterar nog motoraxeln nästan ett helt varv. De gånger jag inte sett det var för att jag glodde på något annat så jag antar att det varit likadant alla gångerna.

I framtiden ska vi köra med ångturbin istället för elmotor, då händer inte sånt här. Skojar bara...
Citera
2016-05-06, 06:57
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Kan du temporärt koppla förbi de misstänkta kontaktorerna, och löser skyddet isf. fortfarande ut? På det viset vet du ju iaf. mer om var felet ligger.
Verkar fortfarande vettigast. Ta med en huvudströmbrytate och testa med. Eller helst en riktig motorkontaktbrytare eller vad de kittsliga elektrikerna kallar kontakter som inte är frånskiljare.

Glöm inte vigvatten!
Citera
2016-05-11, 01:51
  #17
Medlem
Hur går/gick det?
Citera
2016-05-11, 21:01
  #18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogssmultronet
Hur går/gick det?
Det går lite trögt. De nya motorskydden kom inte förrän idag och har inte hunnit monteras, möjligen blir det gjort imorgon men först måste jag prioritera att provköra maskinerna så bytet får vänta tills det är gjort. Det har inte löst ut någon gång under vanlig drift, bara när jag har provkört krossen utan att resten av anläggningen varit igång men så sker inte start särskilt ofta när allt går som det ska.

Jag mätte strömmen till motorskyddet med en tångamperemeter Amprobe ACD-50NAV igår. Mäter man där så får man ju med ev. kortis i kontaktorn vilket man missar om man mäter strömmen ut till motorn. Körde några starter och så löste skiten ut. Det registrerade maxvärdet var då bara 20 A!

Nu när jag läser bruksanvisningen till mätaren så ser jag att den har ett särskilt läge för startströmmar, "inrush current" som jag inte använde. Den kanske snappar upp snabbare transienter i det mätläget än på vanliga min/max-loggningen. Jag får testa det imorgon, det verkar orimligt lite med 20 A startström när märkströmmen är 29 A, även om motorn är snudd på mekaniskt obelastad.

Alternativt kan det vara sporadisk kortis på någon av de två faser jag inte mätte strömmen på, och det är så trångt så jag får inte dit mättången på de andra... It just doesn't end!

Jag ringde till Schneider för att höra om de någonsin varit med om kortis i fram-backkontaktorer, blev kopplad till någon som skulle koppla vidare, upprepade det efter att det bara blivit tyst i luren och efter andra försöket gav jag bara fan i det, de har hittat metoden för att slippa snacka om tråkigheter...
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2016-05-11 kl. 21:08.
Citera
2016-05-12, 21:57
  #19
Medlem
skunkjobbs avatar
Idag gjorde jag om samma mätning som igår, ström till motorskyddet fast med mättången på rätt inställning, "inrush current". Då blev det ju något helt annat och mer realistiskt, runt 200 A startström gång efter gång. Det är c:a 7 ggr märkströmmen och helt normalt och mycket kortvarigt.

Det gick nog nära tio starter med c:a 30 s mellanrum innan det löste ut och då visade mättången drygt 100 A. Hm, det var ju inte mycket, det verkar som motorn inte ens hann komma upp i full startström så det måste gått djävligt fort. Kan det ha varit den vanliga termiska utlösningen (inget snusk!) och att den ska triggas i detta läge till följd av för täta starter? Fast förra veckan löste det ju ut efter inte alls många starter...

Det är fortfarande möjligt att det var mer ström i någon annan fas, jag kunde bara mäta på en fas. Jag har inte kunnat konstatera någon kortslutning i kontaktorn men inte utesluta det fullständigt heller. Nu ska elektrikern byta motorskydd i alla fall så får vi se, själv kommer jag nog inte dit på några veckor och det verkar funka ok i vanlig drift. Det kan gå en hel dag med bara en start men ibland kan det bli täta starter om något skräp fastnar i krossen, risken för strul är liten men jag skulle gärna veta vad det berodde på.
Citera
2016-05-15, 00:15
  #20
Medlem
Jag kan ingenting, men det är intressant att läsa och försöka förstå. Ett av orden i texten hörde jag för första gången av en kille på jobbet samma dag som jag läste det här.
Citera
2018-07-08, 09:07
  #21
Medlem
hur gick det?, hittade du felet? har ett liknande fel och skulle verkligen behöva lite tips
Citera
2018-07-08, 17:04
  #22
Medlem
morkfromorks avatar
allt meggat, men när? kan det vara fukt någonstans som kommit efter meggning? Har motorerna värmeslinga? slå på den isåfall. Osannolikt att bägge failar samtidigt.

undrar också om den är byggd och testad i sverige eller byggt i långtbortistan och testad med 'liknande' spänning som sverige...
__________________
Senast redigerad av morkfromork 2018-07-08 kl. 17:11.
Citera
2018-07-10, 08:37
  #23
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nä men jag kan ju se om jag hittar någon helig olja att ta med nästa gång

Vi har ju inte kört något material i krossen, bara kört den tom så jag tycker inte det borde kunna finnas något som får dem att låsas mekaniskt. När de väl går så snurrar allt så tyst och fint. Även om de skulle bli låsta så borde det väl åtminstone ta ett par sekunder innan motorskyddet löser ut för inte blir väl strömmen 14 gånger märkströmmen ens med fastlåst axel? Vid några av de tillfällen som skydden löst ut har jag i alla fall sett växellådans utgående axel göra ett litet ryck vid starten och då roterar nog motoraxeln nästan ett helt varv. De gånger jag inte sett det var för att jag glodde på något annat så jag antar att det varit likadant alla gångerna.

I framtiden ska vi köra med ångturbin istället för elmotor, då händer inte sånt här. Skojar bara...

Det anses vara god sed att avsluta en tråd med upplösningen av problemet min bäste herre
Citera
2018-07-31, 12:00
  #24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Det anses vara god sed att avsluta en tråd med upplösningen av problemet min bäste herre
Sorry, det hör verkligen till god sed. Anledningen att jag inte gjort det är att hela skiten rann ut lite i sanden så jag är än idag inte säker på vad felet var.

Citat:
Ursprungligen postat av Larsmeister
hur gick det?, hittade du felet? har ett liknande fel och skulle verkligen behöva lite tips
Motorskydden byttes till en storlek större bara för att vi inte kom på något bättre och sedan dess har jag inte varit på anläggningen som tyvärr ligger sådär 100 mil från där jag bor. Jag har inte hört några klagomål och det borde väl betyda att det inte har krånglat mer, det borde jag fått höra annars. Egentligen skulle det inte behövts större motorskydd, de stora har samma inställning för motorns märkström som vi hade innan men har lite högre fast gräns för s.k. magnetisk utlösning och klarar större strömtransienter utan att lösa ut.

Egentligen hade jag ju mätt upp att det skulle gå bra med de mindre, kanske var fel på dem. Berätta gärna om ditt problem, kanske finns någon gemensam nämnare.

Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
allt meggat, men när? kan det vara fukt någonstans som kommit efter meggning? Har motorerna värmeslinga? slå på den isåfall. Osannolikt att bägge failar samtidigt.

undrar också om den är byggd och testad i sverige eller byggt i långtbortistan och testad med 'liknande' spänning som sverige...
Meggningen skedde samma dag som övrig felsökning och motorskydden löste ut samma dag också. Motorerna och dess styrning är i torr miljö inomhus några få meter från varandra. Finns ingen värmeslinga i motorerna men de är ju inomhus där det är varmt och torrt så det ska väl inte behövas. Och så var det ju meggat så fukt tror jag inte det kan ha varit som gjorde det.

Elskåpet är byggt i Sverige, de dumma motorskydden från Frankrike (tror jag, fransk tillverkare men de kan ju ha fabriker i Långtbortistan) och motorerna är SEW. Nu är ju tråden två år gammal och jag har inte hört något från anläggningen sedan dess så jag antar att problemet är ur världen även om jag tyvärr inte vet riktigt vad som var fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback