Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-03, 21:03
  #1
Medlem
McXbs avatar
Hej!
Min sambo har en gammal knäskada från att ha vridit knäskålen ur led när han var ca 11 år i en skidolycka. Nu är han 21 år och hans knä kan liksom hoppa ur led och tillbaka igen ibland när han råkar vrida benet fel/snabbt. Han har tränat boxning förut och då var det inget problem, han tränade även thaiboxning under en kort period utan problem. Nu vill han pröva på Mma men är fundersam då han har läst att knäet kan ta stryk när man tränar det. Självklart innebär alla kampsporter en viss påfrestning på knäna men han undrar om Mma skulle vara värre än t.ex. thaiboxning? Han har ett knäskydd som ska hålla fast knäskålen så att säga, med ett hål i mitten. Tror ni att det räcker för att hålla knäet på plats eller är det ändå risky? Han misstänker att det är patellasubluxation.

Tack på förhand för svar!
__________________
Senast redigerad av McXb 2016-05-03 kl. 21:07.
Citera
2016-05-04, 11:46
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McXb
Hej!
Min sambo har en gammal knäskada från att ha vridit knäskålen ur led när han var ca 11 år i en skidolycka. Nu är han 21 år och hans knä kan liksom hoppa ur led och tillbaka igen ibland när han råkar vrida benet fel/snabbt. Han har tränat boxning förut och då var det inget problem, han tränade även thaiboxning under en kort period utan problem. Nu vill han pröva på Mma men är fundersam då han har läst att knäet kan ta stryk när man tränar det. Självklart innebär alla kampsporter en viss påfrestning på knäna men han undrar om Mma skulle vara värre än t.ex. thaiboxning? Han har ett knäskydd som ska hålla fast knäskålen så att säga, med ett hål i mitten. Tror ni att det räcker för att hålla knäet på plats eller är det ändå risky? Han misstänker att det är patellasubluxation.

Tack på förhand för svar!
MMA är mycket mer ansträngande för knän än vad Thaiboxning, allt från brottningen till benlås är stora problem. Det finns väl en operation att göra om man besitter din sambos problematik har jag för mig, för vissa räcker det med styrketräning för att komma till rätta med problematiken, men för andra så behövs som sagt operation vad jag läst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback