Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-03, 20:18
  #1
Medlem
Kebuzzs avatar
så, sökt över hela/halva nätet men inte hittat nåt.

jag har en minre oddity samling på pälsar och djurskallar, som jag försöker föröka, så kanske nån likasinnad weirdo kan ge mig tips

USA har en väldigt stor pälshandel, specielt över ebay. men de flesta väljer att inte skicka utanför US, och dom som gör de har flera hundra i frakt... vilket inte känns värt det.

så hur ligger det till i sverige med pälshandel av bl.a varg, björn, mink(finns de ens minkar här ).. räv, etc?

sen så vill jag ju inte lägga ner flera tusen får nåt jag kunde fått för 500 om jag bott I usa.
även djurkranium/ andra skeletdelar är jag intresserad av så information om det är också välkomet.
Citera
2016-05-03, 20:25
  #2
Medlem
studentrolands avatar
Varför uppfinna hjulet två gånger? Besök Naturhistoriska Riksmuseet då och då och kolla in deras samlingar istället för att skaffa en egen samling... att samla skelett och så är väl i.o.f.s. en ingångsväg till att leta fossil och sätta ihop urgamla skelett av olika slag vilket IMO är meningsfullare än att samla på nutida, kanske utrotningshotade djurslag?
Citera
2016-05-03, 20:39
  #3
Medlem
Kebuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Varför uppfinna hjulet två gånger? Besök Naturhistoriska Riksmuseet då och då och kolla in deras samlingar istället för att skaffa en egen samling... att samla skelett och så är väl i.o.f.s. en ingångsväg till att leta fossil och sätta ihop urgamla skelett av olika slag vilket IMO är meningsfullare än att samla på nutida, kanske utrotningshotade djurslag?

fast är ju inte direkt intresserad av att blankt stå och stirra på lite pälsar, snarare inreda mitt hem som nån gammal spåpacka eller nåt.
och nej inte intresserad av utrotningshotade djur. varg var bara ett exempel.
Citera
2016-05-03, 21:02
  #4
Medlem
studentrolands avatar
Aha, ja spåpackastyle inbegriper ju en hel del annat än utrotningshotad djurpäls, förvisso... men en någorlunda trovärdig spåpacka lär ju förväntas ha koll på sakernas tillstånd, liksom... som t.ex. om minkar ens finns i Sverige idag??? läs på is my advice...
Citera
2016-05-28, 15:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Aha, ja spåpackastyle inbegriper ju en hel del annat än utrotningshotad djurpäls, förvisso... men en någorlunda trovärdig spåpacka lär ju förväntas ha koll på sakernas tillstånd, liksom... som t.ex. om minkar ens finns i Sverige idag??? läs på is my advice...

Kom igen nu, du behöver inte vara dryg mot killen bara för att du kan. Man behöver inte vara tuff bara för att man är på internet.


Citat:
Ursprungligen postat av Kebuzz
så, sökt över hela/halva nätet men inte hittat nåt.

jag har en minre oddity samling på pälsar och djurskallar, som jag försöker föröka, så kanske nån likasinnad weirdo kan ge mig tips

USA har en väldigt stor pälshandel, specielt över ebay. men de flesta väljer att inte skicka utanför US, och dom som gör de har flera hundra i frakt... vilket inte känns värt det.

så hur ligger det till i sverige med pälshandel av bl.a varg, björn, mink(finns de ens minkar här ).. räv, etc?

sen så vill jag ju inte lägga ner flera tusen får nåt jag kunde fått för 500 om jag bott I usa.
även djurkranium/ andra skeletdelar är jag intresserad av så information om det är också välkomet.

Jag vet ingenting om rovdjurspäls-handel i Sverige eller USA men jag vet en hel del om att importera saker från USA. Ge inte upp, jag vet att Ebay och större affärer kan vara dryga och dyra att ha att göra med, marknaden inom USA är antagligen så stor att de inte är intresserad av affärer utomlands. Det går att skicka saker rätt billigt från USA men det krävs att säljaren anstränger sig lite då. Men försök att skaffa dig bekanta och kontakter i USA. Börja kolla runt på forum och facebookgrupper inom det du är intresserad av och knyt till kontakter. Får du en någorlunda personlig relation till någon så kommer det gå mycket enklare.

Jag tror du ska satsa på det här istället.
Citera
2016-05-28, 18:36
  #6
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Kom igen nu, du behöver inte vara dryg mot killen bara för att du kan. Man behöver inte vara tuff bara för att man är på internet.---
Det var ju inte min mening att vara dryg, såklart och förvisso behöver jag kanske lära mig ett och annat när det kommer till bemötande av andra, men det verkar IMO lite knepigt när man säger att man, citat;"sökt över hela/halva nätet men inte hittat nåt. ", slut citat, medan en sökning på blocket efter "uppstoppat" enkelt genererar både mårdar, rävar och en massa andra uppstoppade djur...
https://www.blocket.se/hela_sverige?...is=1&l=0&md=th

Innan man vänder blickarna över Atlanten och internationell pälsdjurshandel så kanske man bör scanna av den svenska marknaden först, liksom...men Flashback kanske har trubbat av min annars ganska kroppsspråksinfluerade vokabulär i negativ riktning?
__________________
Senast redigerad av studentroland 2016-05-28 kl. 18:39.
Citera
2016-05-28, 18:47
  #7
Medlem
hogerspokets avatar
Finns väl ganska många som handlar med räv och mård i norr. Inte särskilt dyrt kan tilläggas.

Björn, varg och lo är svårare att komma över.

Mink kan man väl köpa från pälsfarm, om inte annat.
Citera
2016-06-04, 22:31
  #8
Medlem
Handel med vargskinn är förbjudet i sverige. Samma sak med Lo och björn. I praktiken är all handel med skinn från fredade (eller där jakten är strikt kontrollerad) arter, förbjudet.

Det var inte länge sedan en kille åkte dit för att han sålde prärievargskinn (import från usa. där dom är lovlig) på marknader och bara kallade det varg "Åklagaren menade att det inte spelar någon roll vad som än saluförs om det sägs komma från en art som omfattas av förbudet mot handeln av skyddade arter. Säger någon att det är varg som säljs ska det bedömas som ett brott, oavsett vad det i själva verket är.".
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2...rtskyddsbrott/
En annan kille åkte dit för artskyddsbrott för att ha annonserat att han ville köpa delar av björn.

Handel med rävskinn och liknande, från djur som inte är artskyddade, är helt ok.
Minkar finns i sverige (som invasiv art) och får jagas (vilket sker främst för att skydda fågelbestånd), men handel med skinnen från vilda minkar är ovanligt idag.
__________________
Senast redigerad av Kolsyrade 2016-06-04 kl. 22:36.
Citera
2016-06-05, 05:05
  #9
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolsyrade
Handel med vargskinn är förbjudet i sverige. Samma sak med Lo och björn. I praktiken är all handel med skinn från fredade (eller där jakten är strikt kontrollerad) arter, förbjudet.

----
Inte helt och hållet, verkar det...
Citat:
Vargskinn_

Man får köpa gamla skinn som är över 50 år, före 1947, då behöver du inget tillstånd, men nyare
skinn behöver tillstånd från jordbruksverket.
http://www.alternaliv.se/histvarld/f...hp?f=22&t=2001
Citera
2016-07-07, 11:58
  #10
Medlem
Kebuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Finns väl ganska många som handlar med räv och mård i norr. Inte särskilt dyrt kan tilläggas.

Björn, varg och lo är svårare att komma över.

Mink kan man väl köpa från pälsfarm, om inte annat.


Jo faktiskt hittat en del som säljer päls inom sverige efter en hel del sökande. bl.a säl och skunk vilket var rätt nytt för mig.
Citera
2016-07-07, 12:04
  #11
Medlem
Kebuzzs avatar
Nån som har koll på vad som gäller med hund och kattpäls import från kina? läst att just import av det inom EU ska vara olagligt. hur stor är risken att tullen öppnar och beslagtar paket om det är stämplat som ''gift'' ?

och vad händer om det är ett bland-paket med säg laglig rävpäls och olaglig kattpäls i samma paket, blir hela paketet beslagtaget ändå?
Citera
2016-07-07, 18:13
  #12
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebuzz
Nån som har koll på vad som gäller med hund och kattpäls import från kina? läst att just import av det inom EU ska vara olagligt. hur stor är risken att tullen öppnar och beslagtar paket om det är stämplat som ''gift'' ?

och vad händer om det är ett bland-paket med säg laglig rävpäls och olaglig kattpäls i samma paket, blir hela paketet beslagtaget ändå?

Är det stämplat med gift så kan du iskallt räkna med att det kontrolleras. Varför skulle just kattpäls vara olagligt? Exempelvis så är är nästa alla sådana där kinamössor med hår, helt enkelt hundpäls. Man farmar hundar just för pälsen och även köttet i Asien.
__________________
Senast redigerad av OlleViero 2016-07-07 kl. 18:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback