Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-03, 19:07
  #1
Medlem
goosehunters avatar
http://www.expressen.se/kronikorer/b...ljer-populism/

Börja med att läsa Bilans krönika. Hennes kontenta är att om människor dör i Syrien, och Sverige samtidigt ändrar sina lagar och regler för asylmottagning på ett sådant sätt att man prioriterar ÄVEN Sverige och svenskars väl o ve, då är det populism. Nej Bilan, det är ansvarstagande, vilket är en förbannat stor skillnad. Hos Bilan o likasinnade så finns det ett MONUMENTALT felaktigt sätt att tänka.

Man brukar säga att det finns mellan 195 och 246 länder i världen beroende på hur man räknar. Jag undrar vad det är som gör att Bilan Osman tror att Sverige är det enda landet i världen som bör eller ska ta ansvar för dessa människor???? Bilan Osman o likasinnade är faktiskt ganska fascinerande - när vi sk nationalister o sverigevänner vill BEVARA saker som dom är, då är vi bakåtsträvare och att förnya o förändra, det måste man acceptera. Men när man vill förändra vilkoren för asylmottagning, då är helt plötsligt inte förändring lika positivt längre. Kanske får även Bilan Osman inse att saker förändras med tiden. Så även vilkoren för asylmottagning. Sverige, ett litet land i norden, som inte deltagit aktivt i ett enda krig i modern tid, har VÄLDIGT lite ansvar att ta emot människor från krigshärjade länder. Istället är det länderna i närliggande regioner dit man i första hand bör vända sig. Att man väljer Sverige beror på att bidragen varit störst här samtidigt som krav på motprestation för att få bidrag varit = 0. Tiderna förändras Bilan. Så även för människor med dina åsikter. Skillanden är bara att medan Svenskar förlorat sitt land så har inte du förlorat ett dyft på de beslut som man nu klubbat igenom.
Citera
2016-05-03, 19:50
  #2
Medlem
Ja, den här typen av krönikor är väldigt provocerande. Har svårt att relatera till Syrien och Aleppo överhuvudtaget. Det finns många andra tragiska händelser som sker i övriga världen i precis detta nu som åtminstone jag mycket hellre skulle vilja stödja.
Citera
2016-05-03, 20:01
  #3
Medlem
Rasande-Roses avatar
Själv så måste jag erkänna att jag är helt ointresserad av internationell solidaritet. För min del gör det detsamma om 200 eller 200.000 syrier dör i Syrien. Jag känner inget för det folket. Jag vill bara inte att de ska komma hit och belasta min skatteåterbäring.
Citera
2016-05-03, 20:29
  #4
Medlem
fasligts avatar
Och sådana som Bilan Osman vill aldrig se det problematiska med siffror som dessa, eller vad de berättar om mekanismerna bakom att toleransnivån i ett tidigare fullt fungerande samhälle förskjuts:
Citat:
Enligt min (preliminära) statistik över mars begicks totalt 12 mord, 40 mordförsök (!), 13 fall av misshandel och 8 mordbränder i Sverige. Det ska jämföras med januari och februari i år. I januari begicks enligt mina egna studier 17 mord och 2 mordförsök (det senare sannolikt underskattat) och i februari 11 mord och 15 mordförsök.

Det betyder att under årets tre första månader har det i Sverige begåtts 40 mord och 57 mordförsök!
https://elisabethoglund.se/blogg/12-...ige-mars-2016/

Dessa siffror berättar om mordoffer i ett land i fred, till skillnad från Osmans siffror som berättar om dödsoffer i ett land i krig.
Citera
2016-05-03, 20:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Sverige, ett litet land i norden, som inte deltagit aktivt i ett enda krig i modern tid, har VÄLDIGT lite ansvar att ta emot människor från krigshärjade länder. Istället är det länderna i närliggande regioner dit man i första hand bör vända sig. Att man väljer Sverige beror på att bidragen varit störst här samtidigt som krav på motprestation för att få bidrag varit = 0. Tiderna förändras Bilan. Så även för människor med dina åsikter. Skillanden är bara att medan Svenskar förlorat sitt land så har inte du förlorat ett dyft på de beslut som man nu klubbat igenom.
Helt sant. Flyktingar från syrien bör främst söka asyl i andra islamistiska länder där de har en mer naturlig gemenskap med ursprungsbefolkningen. Den faktorn ska inte underskattas i integrationen. Sverige har redan nu problem med splittring inom flera områden i samhället pga krockar mellan islamistisk lag och svensk lag.
Citera
2016-05-04, 00:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Ja, den här typen av krönikor är väldigt provocerande. Har svårt att relatera till Syrien och Aleppo överhuvudtaget. Det finns många andra tragiska händelser som sker i övriga världen i precis detta nu som åtminstone jag mycket hellre skulle vilja stödja.
Blev också rejält störd av denna krönika tidigare idag, men Bilan Osman känns alltid som ett magsår att läsa. Hon ska ju resa till Somalia på semester i sommar (enligt henne själv i tidigare krönika), och försöker väl få bort fokus från denna.... märklighet.

Detta påhopp på (S) beror väl på en släng av kognitiv dissonans: Å ena sidan är det kaoz i islamiska länder (de flyr ju hit); å andra sidan är Stefan Löfven en dålig människa som vill begränsa invällningen av islam (och medföljande kaoz) eftersom gränsen är nådd. Muzzle-kaoz i hela Europa, Bilan. Det räcker nu.

Bilan Osman citerar Löfven: "Vi har gjort vad som krävdes för att minska antalet asylsökande i Sverige och få en jämnare fördelning i EU. Det har gett resultat. Jag suckar."

Varför suckar du Bilan, vad är det du inte förstår? Sverige har tagit emot FLEST migrerande muhammedaner per kapita, ihop med Tyskland. Det finns inte bostader till svenskar längre. Saudiarabien (islams hemland) har inte tagit emot en enda migrant/flykting. Varför tror du det är på det viset? Saknas det pengar eller lojalitet mot muslimska bröder/systrar i nöd i ert Heliga Land?

Alltför många av dessa muhammedaner har tagit med sig islamkaoz hit, taharrush med mera. Det räcker nu, Bilan, svensken har fått nog. Åk du till Somalia på semester, men förvänta dig inte att svenskar ska vara förstående över att DU kan åka dit på muslimsk holiday, rik och privilegierad journalist som du är i jämförelse, medan andra fattiga somalier flyr hit "från krig". Till "elaka" Stefan Löfven som inte vill ta emot dom pga att han "ägnar sig åt populism".

Nu är det jag som suckar. Djupt...
Citera
2016-05-04, 08:45
  #7
Medlem
Continental Ops avatar
Jag ids inte hålla reda på alla krönikörer i kvällstidningarna och jag har sett att hon inte är så poppis här men jag har inte reagerat på henne mer än att hon har varit svårbegriplig och oklar. Det här är ju däremot helt glasklart.

Den där krönikan däremot är ju direkt anstötlig. Jag fattar inte hur de kan tillåta såna dumheter på Expressen, i Aftonbladet kanske. De citerade uttalandena av Löfvén är förvisso en massa ihålig politiskt korrekt smörja och det är förvisso uppenbart att EU pga. de nyintagna skitländernas attityd inte kommer att kunna hjälpa till med detta i så stor utsträckning som man borde kunna men Sverige och Tyskland har gjort långt mer än man kan begära redan.

Det är en helt absurd tanke att Sverige skulle ha något ansvar för bombningar i Syrien och att Sverige skulle ha någon skyldighet att sätta sin egen ekonomi på spel pga. att de har ihjäl varann i Mellanöstern. Är man konspiratoriskt lagd går det faktiskt att se det där som en propagandistisk text skriven med syftet att flytta diskursen bort från vad som är för nationens bästa.

"förräderi"! give me a fucking break
Citera
2016-05-04, 17:51
  #8
Medlem
goosehunters avatar
Det känns aningen lustigt när en icke svensk (men svensk medborgare såklart) sitter i tidningen o raljerar om vad Sverige ska göra. Bilan Osman har inte byggt Sverige o den välfärd som finns här. Ej heller hennes släkt eller förfäder. Säg inte att släkt o förfäder inte spelar roll. Dom döda som levt o funnits här o byggt detta land är så många fler än oss som lever här o nu. Utan folket som byggde Sverige så hade inte människor som Bilan Osman haft någon välfärd att komma till. Vet Bilan Osman hur många stenbrott som brutits, hur många kvartsfyllda lungor som tagit sin sista suck, hur många förvärkta ryggar som sågat och burit träd, armar som slagit skörden med lien, bara så att en människa som Bilan kunde komma hit o få allt gratis? Jag undrar om en människa som henne förstår vad som byggt Sverige? Jag undrar om en människa som Bilan förstår hur det känns för en SVENSK att se sitt land i förfall?

För så här är det Bilan - om ditt ursprung inte spelar någon roll, om vad mina förfäder, vad min familj och vad jag gjort för att bygga det svenska samhället inte spelar någon roll, då är frågan varför i helvete skulle man bemöda sig bry sig? Tack hit med mina skattepengar, för jag jobbar inte o betalar skatt för att människor som inte hör hemma i mitt land ska komma hit o leva gott utan att lyfta ett finger. Jag jobbar o betalar skatt för att bygga mitt land, för att mina barn o mina barnbarn ska växa upp ett i ett land där dom får det tryggt o bra. Mitt land, Sverige, deltar inte i några krig. Vi har därför heller ingen skyldighet att ta emot o hjälpa människor. Det verkar finnas någon universal kod, att bara för att vi är människor så skulle vi ha något gemensamt eller någon slags skyldighet mot varandra. Vilket bara är trams.

Jag skulle gärna vilja att Sverige hjälpte andra människor o länder mera aktivt. Men inte genom ta emot fler asylsökande. Det är ingen lösning på jordens problem. Vi kan bara skapa en bättre värld genom att göra det bättre DÄR det är dåligt. Inte genom att ta det dåliga dit där det är bra så det blir dåligt här också.
Citera
2016-05-04, 18:02
  #9
Medlem
Vi borde stänga gränsen och istället sända en ledarskapskonsult, ja den bästa vi har till Syrien för att lära upp dom hur man bygger upp ett väl fungerande land från grunden. Ut med alla korrupta, inkompetenta ledare och in med några som har vad som krävs. Syriens befolkning måste rädda sig själva, omvärlden kan inte göra det åt dom.
Citera
2016-05-04, 18:13
  #10
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Vi borde stänga gränsen och istället sända en ledarskapskonsult, ja den bästa vi har till Syrien för att lära upp dom hur man bygger upp ett väl fungerande land från grunden. Ut med alla korrupta, inkompetenta ledare och in med några som har vad som krävs. Syriens befolkning måste rädda sig själva, omvärlden kan inte göra det åt dom.

Sanningen är ju den att det är den enda permanenta lösningen. Dessa människor som kommer från lägre stående kulturer som inte kan samverka o leva i fred, dom vill ju uppenbarligen till det vi har skapat. Eller vill dom det, eller är det bara pengar man är ute efter, att sitta på sin röv o göra ingenting? I såna fall är det jävligt giriga, egoistiska människor som kommer hit som absolut inte förtjänar att vara här.

Men om dom nu vill leva i den sortens samhälle vi skapat här, då vore det väl bättre att skapa ett likadant samhälle, eller samhällsstruktur, i landet där dom kommer ifrån. Tyvärr vill varken de människor som kommer hit eller som finns kvar nödvändigtvis leva så. Allt för många vill istället ta med sin föråldrade kultur o försöka sprida den här. Respektfullt? Hänsynsfullt? Knappast inte. Och det är framförallt ingenting som någon bett om.
Citera
2016-05-17, 08:34
  #11
Medlem
Nu är Bilan Osman igång igen med sina äckelkrönikor.
Nu är det om förföljelse av judar i Sverige och naturligtvis drar hon kopplingen till nazister men glömmer bort att nämna att det är muslimer som står bakom förföljelsen i dagens Sverige.
Det är som om Arnstad skulle få skriva flera ggr i månaden i Expressen.
Mår illa av att läsa hennes floskler. Hur kan man vara så förljugen och glömma att nämna att förföljelsen mot judar i dagens Sverige sker till 99 % av muslimer.
__________________
Senast redigerad av NOMOONRIVER 2016-05-17 kl. 08:40.
Citera
2016-05-20, 23:54
  #12
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Nu är Bilan Osman igång igen med sina äckelkrönikor.
Nu är det om förföljelse av judar i Sverige och naturligtvis drar hon kopplingen till nazister men glömmer bort att nämna att det är muslimer som står bakom förföljelsen i dagens Sverige.
Det är som om Arnstad skulle få skriva flera ggr i månaden i Expressen.
Mår illa av att läsa hennes floskler. Hur kan man vara så förljugen och glömma att nämna att förföljelsen mot judar i dagens Sverige sker till 99 % av muslimer.

Ja, exakt, läste just detta 'under' av krönika. Jag är varken israelvän eller nationalist, men vilken snedvriden smörja.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback