Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-05-05, 16:46
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Du menar, gissar jag, täckningsbidrag (dvs omsättning - prod.kost/rörligkostnad) på 40-45.

Jag skulle råda dej att köra i AB (så att det är ordning och reda på dina och ftg's pengar) samt skaffa en ekonomi-dam, som fixar allt det praktiska moms, arb.giv.avg, skatter och deklaration/bokföring. (De brukar ta runt 400 i timmen och det går inte många timmar per månad för de om du har lite ordning på kvitton, konton etc.) Om du fuckar up med enskildfirma och får bet.anm etc. drabbar det dej direkt.

Man gissar att du inte haft ftg tidigare, och huruvida dina prognoser är väl grundande eller ej, så kommer det alltid massa strul och extrakostnader; så se till att ha sparpengar till ett par månader innan du drar igång.


Med ekonomi-dam antar jag att du menar att jag var knalla ner till nån revisior? Omsättningen får kanske verksamheten att låta större än vad den egentligen är, men det är grundat och har pengar nog för att täcka upp alla realistiska extrakostnader för den branschen jag är i.
Citera
2016-05-05, 20:12
  #26
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekkasus
Somsagt är inte vinstmarginalen jättegrov, innan skatt får jag högst ihop 40,000-45,000:- i vinst
Menar du om året eller i månaden? Det är i ju mer än tillräckligt för att inte vilja betala 50% skatt eller hur?
Citera
2016-05-05, 20:35
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Menar du om året eller i månaden? Det är i ju mer än tillräckligt för att inte vilja betala 50% skatt eller hur?

Månaden. Nej djupt ner i hjärtat tror jag dom flesta vill slippa skatta men flytta utomlands under gymnasietiden för att starta företag i en sådan färsk och halvlöjlig bransch... njaa
Citera
2016-05-05, 23:55
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekkasus
Med ekonomi-dam antar jag att du menar att jag var knalla ner till nån revisior?

Förmodligen menar hen redovisningskonsult. Dom flesta blandar ihop dom med revisorer.
Citera
2016-05-06, 08:04
  #29
Medlem
Satsa på ett vettigt bokföringsprogram de är så värt de. Själv byte jag till Speedledger i år. Sen bör du läsa på hur man bokför de vanligaste verifikationerna.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback