Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-04, 16:20
  #13
Medlem
f839444s avatar
Minderårig? Fyfan, vilka åldrar kan det röra sig om när man använder det ordet? 0-14?
Citera
2016-05-05, 17:03
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Minderårig? Fyfan, vilka åldrar kan det röra sig om när man använder det ordet? 0-14?

Nej då hade de sagt barn. Minderårig är 15-17.
Citera
2016-05-06, 04:34
  #15
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark
Nej då hade de sagt barn. Minderårig är 15-17.

Det ser ut att vara lite "si och så" med definitionen......definitionerna kanske det är bättre att skriva?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Under%...igt_svensk_lag

http://lawline.se/answers/1750

http://www.brottsrummet.se/sv/ordlistan#M

I vissa fall avses omyndig (ej 18 år) och i andra fall ej straffmyndig (ej 15 år)

Det var min förhoppning att jag skulle kunna bena ut det hela, men det gick inte. Minderårig ser ut att ha olika meningar beroende på vilken lagstiftning man åberopar.
Så där ja, då lyckades jag att krångla till det ytterligare!
Citera
2016-05-06, 06:14
  #16
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men står ju i meddelandet om vad som ska ha hänt, när det ska hänt och och var det ska ha hänt. Om du varit där och sett eller hört någonting som du kan associera med sex/våldtäkt/ misshandel så är ditt vittnesmål säkert av värde.

Du menar om man ser någon bli misshandlad eller våldtagen och sedan går hem
och tänker "jag ringer snuten om det står något i tidningarna, inte annars"

Om man har ett signalement (jag menar inte nödvändigtvis blond å blåögd eller
svarthårig MENA nu) t ex röd jacka eller huvtröja eller bara lång, kort whatever
så går man väl ut med det?

Eller så har man inget signalement alls och vill få info om vem som helst.
Men det verkar märkligt...
Citera
2016-05-06, 10:46
  #17
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Om man har ett signalement (jag menar inte nödvändigtvis blond å blåögd eller
svarthårig MENA nu) t ex röd jacka eller huvtröja eller bara lång, kort whatever
så går man väl ut med det?

Inte nödvändigtvis. En försvarsadvokat kan hävda att vittnen påverkats av vad som står i media när de pekat ut klienten, den typen av argument slipper man om vittnen kan höras utan att på förhand känna till signalementet.

Sedan finns det situationer när allmänheten behöver varnas och vara mer uppmärksamma på sin omgivning, när det är en synnerligen farlig person eller någon där man inte fått in några användbara vittnesmål trots upprepade brott där man misstänker samma gärningsman.
Citera
2016-05-06, 10:54
  #18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelJodok
Ungefär hur nykter var flickan på en skala? Inte för att det teoretiskt spelar någon roll, men i praktiken är det av intresse.
Du menar att det var hennes eget fel att hon blev våldtagen, för att hon ev. hade druckit?
Fräscht.

Rätt festligt att du kör igång din mångkulturella damage control även i den här tråden, redan innan det finns en beskrivning av gärningsmannen. Du verkar utgå från att det är en utlänning. Är du rasist?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback