Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-03, 10:43
  #1
Medlem
Källa: http://www.expressen.se/dinapengar/f...kinberg-batra/

I korthet: I kölvattnet av UGs reportage om att gömma pengar utomlands anklagar nu finansministern tidigare M-riksdagsmän för att ha dålig skattemoral och kräver svar från Batran om hur de arbetar för att säkra skattemoralen in om M.


Mina frågor: är det bara jag som misstänker att det finns före detta (och inte osannolikt nuvarande) S-politiker också har gömt undan pengar utomlands? Vem ska granska detta och hur hårt kommer det slå mot S om det kommer ut att de har medlemmar som är lika goda kålsupare som dom de anklagar?

Det känns som ett politiskt slagträ som kan slå tillbaka lika hårt mot dom själva, och kanske ännu hårdare eftersom jag tror många tycker det är värre när partier som förespråkar högre skatter själva har medlemmar som fifflar. Är man säkra på att man inte själv har några ruttna ägg i sin egen påse?
Citera
2016-05-03, 11:00
  #2
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Källa: http://www.expressen.se/dinapengar/f...kinberg-batra/

I korthet: I kölvattnet av UGs reportage om att gömma pengar utomlands anklagar nu finansministern tidigare M-riksdagsmän för att ha dålig skattemoral och kräver svar från Batran om hur de arbetar för att säkra skattemoralen in om M.


Mina frågor: är det bara jag som misstänker att det finns före detta (och inte osannolikt nuvarande) S-politiker också har gömt undan pengar utomlands? Vem ska granska detta och hur hårt kommer det slå mot S om det kommer ut att de har medlemmar som är lika goda kålsupare som dom de anklagar?

Det känns som ett politiskt slagträ som kan slå tillbaka lika hårt mot dom själva, och kanske ännu hårdare eftersom jag tror många tycker det är värre när partier som förespråkar högre skatter själva har medlemmar som fifflar. Är man säkra på att man inte själv har några ruttna ägg i sin egen påse?


Ganska ointressant diskussion egentligen. Vi vet redan att M och S politiker (men även inom andra partier) sällan lever som man lär. Åtminstone om vi ser till topparna.

Det finns ju otaliga bevis mot fd ministrar och statsministrar att de skapar bolag och går ut och jobbar via konsultuppdrag och lägger in all inkomst i bolaget. Sedan tar de ut sin tjänstepension från tiden som statsråd ändå. Det är också ett sätt att kringå regler. Det har tidigare varit S ministrar som gjort konstiga fastighetsaffärer m.m. precis som det finns inom M folk som skattefuskar och gör på samma sätt som jag beskrev ovan. Inget nytt under solen soledes.

Vill du ha ett parti där företrädare mer lever som de lär så får du gå till V där man t o m betalar partiskatt. Efter avslutad karriär så väntar typ aldrig några toppjobb för V politikerna heller.

Dock kommer det alltid finnas broilers som tjänar mångmiljonbelopp inom de andra stora partierna, framförallt inom S och M.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback