Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-03, 10:25
  #1
Medlem
KorvKanons avatar
Hej!

Jag åker aldrig till stockholm eller igenom stockholm, men nu på torsdag blir jag tvungen att åka igenom stockholm vilket betyder att jag måste åka på essingeleden. Jag har aldrig betalat trängelavgift.

Så min fråga är hur gör man när man ska betala trängselskatt? Får man hem en faktura eller måste man åka nånstans och betala den? Gäller trängelskatt på röda dagar, för nu på torsdag är en röd dag?
Citera
2016-05-03, 10:29
  #2
Medlem
FelixSotizs avatar
"I Stockholm måste du betala trängselskatt
om du kör in eller ut ur innerstaden.
Du måste också betala om du kör ditt fordon på Essingeleden.

Trängselskatten gäller från måndag till fredag
mellan halv sju på morgonen
och halv sju på kvällen.
På andra tider betalar du ingen trängselskatt.

Helgdagar, dag före helgdag och i juli månad
betalar du inte trängselskatt.

Du betalar inte heller skärtorsdagen, långfredagen
och annandag påsk.

Det kostar olika mycket pengar

på olika tider på dygnet
att köra in och ut ur Stockholm.
Det kostar 11 kronor, 15 kronor, 25 eller 35 kronor.

Om du kör på Essingeleden kostar det 11,15, 22 eller 30 kronor.

Det finns en max-gräns för trängselskatten:

du behöver aldrig betala aldrig mer än 105 kronor per dag.
Det är för att det inte ska bli för dyrt
för dig som måste köra mycket.

Hur går det till?
I Stockholm finns betalstationer
som läser av ditt fordons registreringsskylt
varje gång fordonet kör förbi.
Betalstationerna fungerar bara
de tider då trängelskatten ska betalas.

Du betalar varje månad
Det går inte att betala vid betalstationen.
Transportstyrelsen skickar en betalningsavi till dig
månaden efter att du har kört förbi en betalstation.
Du har sedan en månad till på dig
att betala skatten."

Enligt transportstyrelsens hemsida
__________________
Senast redigerad av FelixSotiz 2016-05-03 kl. 10:32.
Citera
2016-05-03, 10:29
  #3
Medlem
Reg-skylten fotas och du får en faktura hemskickad.
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2016-05-03 kl. 10:33.
Citera
2016-05-03, 10:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorvKanon
Hej!

Jag åker aldrig till stockholm eller igenom stockholm, men nu på torsdag blir jag tvungen att åka igenom stockholm vilket betyder att jag måste åka på essingeleden. Jag har aldrig betalat trängelavgift.

Så min fråga är hur gör man när man ska betala trängselskatt? Får man hem en faktura eller måste man åka nånstans och betala den? Gäller trängelskatt på röda dagar, för nu på torsdag är en röd dag?


Du får hem en avi att betala med. 4-5 maj tas inte någon avgift ut. Läs mer på transportstyrelsen.se
Citera
2016-05-03, 10:39
  #5
Medlem
Du kan dessutom logga in på transportstyrelsens tjänst och se vilka avgifter du påförts och kan med informationen betala även om du inte fått fakturan

https://tsinat.transportstyrelsen.se.../secure/Beslut
Citera
2016-05-03, 11:06
  #6
Medlem
KorvKanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearnspan
Du får hem en avi att betala med. 4-5 maj tas inte någon avgift ut. Läs mer på transportstyrelsen.se
Skönt att ända gången jag ska åka där är det ingen avgift
Citera
2016-05-03, 11:07
  #7
Medlem
KorvKanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Reg-skylten fotas och du får en faktura hemskickad.
Så om man åker där behöver man inte bry sig om nått utan man väntar bara tills man får hem en faktura och betalar den? Låter smidigt.
Citera
2016-05-03, 11:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorvKanon
Så om man åker där behöver man inte bry sig om nått utan man väntar bara tills man får hem en faktura och betalar den? Låter smidigt.

Om du vet att du åkt där när stationen anger att det kostar och drygt en månad senare fortfarande inte fått hem en faktura är det nog bäst att logga in på transportstyrelsen.
Har postnord slarvat med utdelningen och du väntar på något som inte kommer åker du på att betala 500 kr till i förseningsavgift.

Kan bli svårt att styrka att postnord slarvat om du inte lyckas bevisa att transportstyrelsen aldrig skickat fakturan, men den enda vägen att få tillbaka pengarna är att kräva postnord på ersättning. Extra svårt eftersom postnord anser avsändaren vara kunden de isåfall svikit och ska reklamera tjänsten.
Citera
2016-05-03, 11:40
  #9
Medlem
KorvKanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Om du vet att du åkt där när stationen anger att det kostar och drygt en månad senare fortfarande inte fått hem en faktura är det nog bäst att logga in på transportstyrelsen.
Har postnord slarvat med utdelningen och du väntar på något som inte kommer åker du på att betala 500 kr till i förseningsavgift.

Kan bli svårt att styrka att postnord slarvat om du inte lyckas bevisa att transportstyrelsen aldrig skickat fakturan, men den enda vägen att få tillbaka pengarna är att kräva postnord på ersättning. Extra svårt eftersom postnord anser avsändaren vara kunden de isåfall svikit och ska reklamera tjänsten.
Fast nu behöver jag inte tänka på det eftersom det inte är någon avgift på torsdag
Tack för dina svar, fått en bättre förståelse för det nu!
Citera
2016-05-03, 13:43
  #10
Medlem
Haijdars avatar
Ja, kameran sitter väl i svängen,?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback