Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-02, 21:16
  #1
Medlem
Som tråden säger det är lag på 15 år på cykel helm varför gör inte polisen något kryllar av invandrare runt 5 år utan.
Citera
2016-05-02, 21:51
  #2
Medlem
varför ha en lag som inte gäller skumt tycker jag.
Citera
2016-05-02, 22:48
  #3
Moderator
blomvattnares avatar
Ny rubrik: "Invandrar barn cykelhjälm polisen" -► "Varför efterlevs inte lagen om cykelhjälm?".

/Mod
Citera
2016-05-02, 23:06
  #4
Medlem
Det är väl som att gå mot röd gubbe, lagar utan straff. Blir du påkörd om du går mot rött har väl inte bilisten samma ansvar som vid t.ex. Ett obevakat övergångsställe, men du får ju inte böta.
Citera
2016-05-02, 23:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrig
Som tråden säger det är lag på 15 år på cykel helm varför gör inte polisen något kryllar av invandrare runt 5 år utan.

Man har helt enkelt skapat en moment 22 lag här med avsikten att tvinga personer att bära hjälm, men utan straffpåföljd om de bryter mot den.

1, Lag på att cykla med hjälm om man är under 15år
2, Personer under 15år är enligt svensk lag ej straffmyndiga

Det finns för övrigt ingen lag om att bära en giltig id-handling heller.

Tycker mer tråden borde ligga i juridikforumet.
Citera
2016-05-03, 20:47
  #6
Medlem
Lagen är endast till för att markera och ge föräldrar mandat att skälla på sina barn. Det är givetvis bra att kunna säga till ungen att det är olagligt.

Det ger också möjlighet för polisen att stoppa ungar som cyklar utan hjälm och rapportera brottet alt. skälla ut ungen. Men det ger aldrig något straff.
Citera
2016-05-04, 10:47
  #7
Moderator
sosweets avatar
Polisen har väl bättre saker för sig än att säga till ungarna att de ska ha hjälm på sig får man anta. Men visst, det är illa att den inte efterlevs.

Jag tror att skolan/dagis/bvc kanske måste göra mer, informera föräldrarna bättre. Inte så att man kan lämpa över ansvaret om sina barn på andra, men om grejen är att det är invandrarbarn som är de värsta syndarna så är det väl rimligt att anta att mamma och pappa inte alls har koll på den lagen?
Citera
2016-05-04, 11:14
  #8
Medlem
Provocative2.0s avatar
Värdelös trådstart. Du kunde väll iaf gett lite exempel.

Men men. Jag ser dagligen små barn cykla utan hjälm i området. Ett område där blitrafik är förbjuden. Visserligen bryter en stor del människor även mot den lagen.
Men ser jag 10-15-åringar cykla i trafik så har de flesta hjälm på sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback