Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-07, 18:45
  #25
Medlem
Moments avatar
Trodde man kunde uppgradera iMacs
Citera
2016-06-08, 09:50
  #26
Medlem
Skit i iMac det är bara dyrt.

Satsa på en fin 4k IPS och en Intel i7 6700K med 32GB RAM och ett billigare graffe som klarar 4k .
Citera
2016-06-08, 11:04
  #27
Medlem
machtons avatar
Vad du ska köpa beror på heelt på din budget. Jag sitter och jobbar i lightroom och photoshop bra många timmar i veckan på en Macbook 13" retina. Det är inte optimalt men den är lätt att slänga med sig och man kan redigera direkt ute på ett jobb. Men om jag skulle plocka ihop en arbetsdator skulle jag ta följande:

Skärmen är sanslöst bra för det priset gällande färgåtergivning och blabla allt viktigt för redigering.
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosi...ort-omfang.htm
Kommer snart på marknaden och går på 7000kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9449221/
RAM la jag inte i (kan ofta hittas i bra pris) men kör 16 eller 32GB DRR4.
Grafikkort är inte ett måste för photoshop men det kan vara kul att kunna ge 10-bits till skärmen, det behöver då en Digitaldisplay-port.
Nätagg la jag inte i för de beror mycket på grafikkortet
Citera
2016-06-08, 18:14
  #28
Medlem
konstits avatar
[quote=scarlot|57146528]Jag är osäker på vad den billigaste ligger på, men 4 gb ram är mer än nog för att köra photoshop.
QUOTE]

Arbeta med 10 lag eller fler så riskerar man att en PC fryser med 4GB... Jag har 6 i min, och den fryser också, om än sällan. Om det är lika känsligt på Mac vet jag inte.
Citera
2016-06-08, 20:36
  #29
Medlem
scarlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Arbeta med 10 lag eller fler så riskerar man att en PC fryser med 4GB... Jag har 6 i min, och den fryser också, om än sällan. Om det är lika känsligt på Mac vet jag inte.

Det låter som om du bör se över dina minnen. Iofs så vet jag inte vilken tyngd du har på dina filer du jobbar med.
Citera
2016-06-08, 20:47
  #30
Medlem
Moments avatar
Oj vad windows användare är besatta i priset.
Ungefär enda argumentet , klart lägre kvalite produkter kostar mindre.

Köp inte ben n jerrys Lidl har sin egen sort glass!.


Kom igen grabbar 27" iMac är väl ganska standard på reklamföretag och sist men inte mins filmproduktion.
Citera
2016-06-09, 13:20
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment
Oj vad windows användare är besatta i priset.
Ungefär enda argumentet , klart lägre kvalite produkter kostar mindre.

Köp inte ben n jerrys Lidl har sin egen sort glass!.


Kom igen grabbar 27" iMac är väl ganska standard på reklamföretag och sist men inte mins filmproduktion.

Nej, jag köpte en PC till bättre kvalité men ett lägre pris än en Mac. Så kom inte och jämför med glass på Lidl.
Citera
2016-06-11, 10:52
  #32
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment
Oj vad windows användare är besatta i priset.
Ungefär enda argumentet , klart lägre kvalite produkter kostar mindre.

Köp inte ben n jerrys Lidl har sin egen sort glass!.


Kom igen grabbar 27" iMac är väl ganska standard på reklamföretag och sist men inte mins filmproduktion.

iMac är naturligvis "standard" när användaren inte själv skall betala.

Nå, jag arbetar numera nästan uteslutande på PC, men det är mer än smaksak än en om produktivitet eller kvalitet, och så håller jag heller inte på med filmredigering och mitt photoshopande är bara till hemmabruk, där fungerar PC minst lika bra, och min X1 Carbon känns faktiskt bättre än både min Macbook och Air, men de har förstås ett par år på nacken nu.
Citera
2016-06-11, 20:23
  #33
Medlem
JuristGrosss avatar
TS: Det verkar som du är fullständig jävla novis inom Photoshop, då undrar jag varför du ska köpa en dator till just detta program (om du nu har en bra PC) - vilket ändamål ska du hantera i PS & Lightroom? Olika syften har olika premisser om vad som är bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Moment
Oj vad windows användare är besatta i priset.
Ungefär enda argumentet , klart lägre kvalite produkter kostar mindre.

Köp inte ben n jerrys Lidl har sin egen sort glass!.


Kom igen grabbar 27" iMac är väl ganska standard på reklamföretag och sist men inte mins filmproduktion.
I och med att det är RAM som krävs av större jobb i PS så begränsar ju Mac-datorer en ganska rejält i det långa loppet. 8gb RAM kan resultera i flera timmars rendering som det ser ut i dagsläget, tekniken går framåt så rasande fort att det troligtvis inte ens är lönt om 2 år, då blir det ett nytt köp på 19000:- är det att vara besatt i priset? I så fall är du dum i huvudet.
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
Tjenare,

Vilken Apple dator ska jag ha till PS? ska jag lägga lite extra pengar för att tänka långsiktigt? Stationär eller bärbar? och varför?

PS: det ända jag ska ha datorn till är redigeringsprogram så som Lightroom & PS.
Skulle väl applicera ovan givna tips, om du är stormnöjd med apple så skulle jag väl helt enkelt köpt den med störst skärm & ram för billigast peng. Helt ärligt har jag tittat omkring på Mac-datorer i en timme och kan inte hitta öht ens en jag skulle överväga att köpa som media kreation-dator.
Skulle hellre rekommendera denna: PC, installera om till Win 8 och låtsas vara nöjd än att köpa en mac, vara nöjd och veta att teknologin går framåt samtidigt som min dumburk är låst.
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Om det är iMac du syftar på så kan du köra med 64 GB RAM i den senaste 27-tumsmodellen.
Ojoj, ja. Det var ju kanonbra ... vad vill du ha sagt? Att företaget faktiskt anpassar sin marknadsföring för att stanna kvar på marknaden? Det hade jag faktiskt ingen aning om, att deras RAM är uttagbart, missminner jag mig om det inte var det för bara något år sedan?
__________________
Senast redigerad av JuristGross 2016-06-11 kl. 20:34.
Citera
2016-06-11, 20:29
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
I och med att det är RAM som krävs av större jobb i PS så begränsar ju Mac-datorer en ganska rejält i det långa loppet. 8gb RAM kan resultera i flera timmars rendering som det ser ut i dagsläget, tekniken går framåt så rasande fort att det troligtvis inte ens är lönt om 2 år, då blir det ett nytt köp på 19000:- är det att vara besatt i priset? I så fall är du dum i huvudet.
Om det är iMac du syftar på så kan du köra med 64 GB RAM i den senaste 27-tumsmodellen.
Citera
2016-06-11, 21:07
  #35
Medlem
scarlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment
Oj vad windows användare är besatta i priset.
Ungefär enda argumentet , klart lägre kvalite produkter kostar mindre.

Köp inte ben n jerrys Lidl har sin egen sort glass!.


Kom igen grabbar 27" iMac är väl ganska standard på reklamföretag och sist men inte mins filmproduktion.
Du talar i nattmössan
Bara för att något kostar mindre, betyder det inte att det är sämre för det.

Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
I och med att det är RAM som krävs av större jobb i PS så begränsar ju Mac-datorer en ganska rejält i det långa loppet. 8gb RAM kan resultera i flera timmars rendering som det ser ut i dagsläget, tekniken går framåt så rasande fort att det troligtvis inte ens är lönt om 2 år, då blir det ett nytt köp på 19000:-
När det gäller rendering, och då snackar vi film och 3D, så har ram nästintill 0 betydelse. Där är det processorkraft som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Om det är iMac du syftar på så kan du köra med 64 GB RAM i den senaste 27-tumsmodellen.
Jag tvivlar på att TS, eller någon annan för den delen har nytta av 64GB RAM i en iMac.
Citera
2016-06-11, 23:56
  #36
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarlot
Du talar i nattmössan
Bara för att något kostar mindre, betyder det inte att det är sämre för det.


När det gäller rendering, och då snackar vi film och 3D, så har ram nästintill 0 betydelse. Där är det processorkraft som gäller.


Jag tvivlar på att TS, eller någon annan för den delen har nytta av 64GB RAM i en iMac.
Driver du med mig? Kan inte säga att jag är ett geni inom hårdvara men de gånger jag modellerat i CAD så har RAM-minnet slukats under en rendering, enligt OS:et. Så hur förklarar du det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback