Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-02, 23:32
  #13
Medlem
scarlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
De flesta klarar det galant. Men ska man jobba i PS så bör man ha mer RAM än billigaste burken, och gärna en bra CPU också. Low-end macar kanske inte är att föredra, om man ska jobba mycket med PS.

Jag är osäker på vad den billigaste ligger på, men 4 gb ram är mer än nog för att köra photoshop.

Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
Om någon har lust att kolla in denna - MacBook Pro 13.3" MD101

Kan den funka bra tro? Intel Core i5 Processor/2.5GHz Intel HD Graphics 4000 4GB RAM & 500GB hårddisk

Den kommer fungera jättebra för ditt ändamål.
Citera
2016-05-03, 11:51
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
En jag kolla på: MacBook Pro 13.3" MD101

Intel Core i5 Processor/2.5GHz
Intel HD Graphics 4000
4GB RAM & 500GB hårddisk

Detta bör alltså vara OK?
Nej, den är inte ok. En snurrplatta som snurrar med 5400 rpm gör ingen glad idag, och det gör heller inte 4 GB RAM. Bildskärmen är kass jämfört med dagens skärmar på Macbook och grafikkretsarna är omkörda flera gånger om jämfört med dagens.

Men med mer RAM och en SSD blir den väl någorlunda ok om du får den för ett väldigt bra pris.
Citera
2016-05-03, 13:16
  #15
Medlem
Haijdars avatar
Kör själv photoshop på både en imac, och nya tunna macbook.
Photoshop funkar utmärkt på båda dessa.
Citera
2016-05-03, 18:42
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
En jag kolla på: MacBook Pro 13.3" MD101

Intel Core i5 Processor/2.5GHz
Intel HD Graphics 4000
4GB RAM & 500GB hårddisk

Detta bör alltså vara OK?

Ja, den klarar jobbet. 4GB RAM är dock snålt, stoppa i 8GB eller mer. Orkar inte kolla specarna nu, men den borde klara minst 8GB, möjligen 16GB. I alla mina burkar jag har idag, kör jag 16GB. Dock är det windows-burkar. RAM-minne är så löjligt billigt idag, så då är man bara dumsnål om man snålar på RAM.

Edit: OBS! Kör den bara med en enda minnesmodul på 4GB, så funkar inte datorn optimalt. Detta eftersom den andra minneskanalen inte används. Det är bättre med 2x2GB än 1x4GB! CPU har två kanaler, därför ska man använda bägge! (Blir dubbla bandbredden, slarvigt förklarat=). Ska man ha 8GB RAM är det bättre att köpa 2x4GB än en enda 8GB.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2016-05-03 kl. 18:45.
Citera
2016-05-03, 22:54
  #17
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
En jag kolla på: MacBook Pro 13.3" MD101

Intel Core i5 Processor/2.5GHz
Intel HD Graphics 4000
4GB RAM & 500GB hårddisk

Detta bör alltså vara OK?

Nej, inte ok. Det går att köra Photoshop, visst, men en långsam snurrdisk och bara 4 Gb RAM är alldeles för lite. Det blir inget nöje att jobba på den datorn. 16 Gb RAM och helst en SSD så är den helt ok. Köp en begagnad och fixa detta själv är mitt råd, kolla på macfixit för info om att byta disken till en SSD.
Citera
2016-05-20, 23:04
  #18
Medlem
systems avatar
”Vilken dator ska jag ha till Photoshop?”

Allt beror på vad du vill göra. Du ska ha den bästa datorn du har råd med.

På jobbet sitter jag med en Mac Pro som låter mig jobba i photoshop-filer som är så ohemult stora att de vore overkliga två år tillbaka. Mina AD-kolleger med sina nya totalmaxade Mac Book Pro's kan öppna filerna, men det tar minuter med två siffror. Totalt ohandterbart.

Ibland händer det att jag gör Photoshop-jobb som tar noll tid i anspråk.

Av ovanstående kan vi lära: Allt beror på vad du vill göra.
Citera
2016-05-21, 05:57
  #19
Medlem
https://www.dustinhome.se/product/50...ultra-dock-90w

https://www.dustinhome.se/product/50.../thinkpad-l450

https://www.dustinhome.se/product/50...v2736wfs3-demo


Citera
2016-05-21, 08:53
  #20
Medlem
Skulle nog påstå att 16gb ram, ssd-disk, ett grafikkort som klarar phys-x och i5 därefter lägga mest pengar på skärm och kalibrator till skärmen.
Eizo med inbbyggd kalibrering helst men den är dyr...
Citera
2016-05-22, 23:00
  #21
Medlem
WolfmanJackSrs avatar
De flesta moderna datorer klarar av Photoshop och Lightroom.
Jag kör Photshop och Lightroom på en 6 år gammal iMac med 8 GB ram och det går bra.
Att är det ju en våt dröm sitta med Mac Pro som signaturen system gör.

Om du ska satsa pengar på en bra skärm och ett kalibreringsverktyg som signaturen p125 skriver beror på vad du ska använda bilderna till.
Ska bilderna tryckas eller printas, då håller jag med p125, skaffa en bra skärm och en kalibrator.
Vill du vara riktigt noga skapar du ett antal skärmprofiler och växlar mellan under dagen allt eftersom ljusets färgtemperatur ändras. (Om du inte sitter i ett rum som har samma belysning dygnet runt.) Och helst ska rummet då vara målat med en neutral grå färg på väggarna (har glömt färgkoden för den nyansen).

Ska bilderna publiceras på webben superskärm onödig eftersom de som kommer titta på bilderna med största sannolikhet inte har en kalibrerad skärm. Jag gjorde en test på jobbet. Tog fram en bild i Photoshop på en kalibrerad skärm och kollade sedan hur den såg ut på mina kollegors okalibrerade skärmar. Der var ett tjugotal skärmar och lika många olika resultat.
Citera
2016-06-07, 08:21
  #22
Medlem
Moments avatar
27" ,5k imac med extra ram för photoshop pros!
Citera
2016-06-07, 12:34
  #23
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment
27" ,5k imac med extra ram för photoshop pros!
Bra att veta är att de tar 64 GB minne - inte bara 32 GB som Apple säger.
Citera
2016-06-07, 14:20
  #24
Medlem
Gå till en datoraffär och sätt ihop en bra PC. Det gjorde jag, hade en Mac innan men fick en mycket bättre och snabbare dator när jag bytte till PC.

Beror på hur tunga filer du arbetar har men 8GB ram-minne är inte fel. Och ett bra grafikkort.

Köp inte en iMac vad du än gör. Går inte att uppgradera. Och pajar skärmen blir du av med datorn och vice versa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback