• 39 904 online
  • 1 128 219 medlemmar
  • 58 545 748 inlägg
  • 1
  • 2
2016-05-02, 18:49
Medlem
Tjenare,

Vilken Apple dator ska jag ha till PS? ska jag lägga lite extra pengar för att tänka långsiktigt? Stationär eller bärbar? och varför?

PS: det ända jag ska ha datorn till är redigeringsprogram så som Lightroom & PS.
Citera
2016-05-02, 18:51
Medlem
Det räcker med den billigaste PCn du kan hitta..(skärmstorleken avgör priset i ditt fall - eftersom du vill använda video grejer)

Du behöver INTE köpa APPLE!!
Citera
2016-05-02, 18:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
Tjenare,

Vilken Apple dator ska jag ha till PS? ska jag lägga lite extra pengar för att tänka långsiktigt? Stationär eller bärbar? och varför?

PS: det ända jag ska ha datorn till är redigeringsprogram så som Lightroom & PS.

Det var länge sedan jag jobbade med stat. macar, men mitt tips är att datorn ska ha så mycket RAM som möjligt. Gäller det bärbart, så snabbaste CPU, och även där mycket RAM.
Citera
2016-05-02, 19:08
Medlem
scarlots avatar
Du kan använda vilken apple du vill. Prestandan i datorerna idag klarar av detta utan problem.
Citera
2016-05-02, 19:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarlot
Du kan använda vilken apple du vill. Prestandan i datorerna idag klarar av detta utan problem.

De flesta klarar det galant. Men ska man jobba i PS så bör man ha mer RAM än billigaste burken, och gärna en bra CPU också. Low-end macar kanske inte är att föredra, om man ska jobba mycket med PS.
Citera
2016-05-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Det räcker med den billigaste PCn du kan hitta..(skärmstorleken avgör priset i ditt fall - eftersom du vill använda video grejer)

Du behöver INTE köpa APPLE!!

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det var länge sedan jag jobbade med stat. macar, men mitt tips är att datorn ska ha så mycket RAM som möjligt. Gäller det bärbart, så snabbaste CPU, och även där mycket RAM.

Citat:

Citat:
De flesta klarar det galant. Men ska man jobba i PS så bör man ha mer RAM än billigaste burken, och gärna en bra CPU också. Low-end macar kanske inte är att föredra, om man ska jobba mycket med PS.

Tack för alla svar Jag vill förtydliga att jag vill ha Apple, ingen PC, då jag redan har en bra PC.

Okej, så mycket RAM (även bra CPU) är viktigt då? och hur är det med skärm? det finns ju 4K såg jag, är detta "nödvändigt" i Photoshop?
Citera
2016-05-02, 19:39
Medlem
Om någon har lust att kolla in denna - MacBook Pro 13.3" MD101

Kan den funka bra tro? Intel Core i5 Processor/2.5GHz Intel HD Graphics 4000 4GB RAM & 500GB hårddisk
Citera
2016-05-02, 19:41
Medlem
Citat:

Citat:

En jag kolla på: MacBook Pro 13.3" MD101

Intel Core i5 Processor/2.5GHz
Intel HD Graphics 4000
4GB RAM & 500GB hårddisk

Detta bör alltså vara OK?
Citera
2016-05-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazyaventador
En jag kolla på: MacBook Pro 13.3" MD101

Intel Core i5 Processor/2.5GHz
Intel HD Graphics 4000
4GB RAM & 500GB hårddisk

Detta bör alltså vara OK?

skulle stoppa i 4gb mer ram i den och en ssd hur mycket får du ge för den?
Citera
2016-05-02, 20:09
Medlem
voltes avatar
Tycker snarare du borde skaffa en bra skärm istället som har bra färgåtergivelse.
Viktigare att ha bra och korrekt färg / kontrast etc på skärmen så att det du gör i Photoshop inte ser bra ut hos dig och förjävligt hos andra.

Jag kör hela Adobe suite på en Lenovo workgrade laptop utan problem. Windows 10 optimeringar gör att du kan komma undan med rätt så billig hårdvara.
Citera
2016-05-02, 20:10
Medlem
voltes avatar
Till svar angående macbooken så skulle jag satsa de extra pengarna på en 15" pro modell!
Då får du en riktigt bra dator och skärm som många professionella grafiska designers använder.
Citera
2016-05-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volte
Till svar angående macbooken så skulle jag satsa de extra pengarna på en 15" pro modell!
Då får du en riktigt bra dator och skärm som många professionella grafiska designers använder.

Förstår precis vad du menar. Skärmen är extremt viktigt i detta fall. Men, om man nu ska lägga 18-25 lax på en mac, då känner jag nog att jag hellre tar en stationär imac? för dem pengarna får man ju då 27 tum 4K, istället för 15 tum. visst?
Citera
  • 1
  • 2