Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-03, 16:48
  #13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
.. som när de är ensamt vållande till olyckor, ja.

Skillnaden mellan motordriven trafikant och motorlös sådan är ju att en olycka måste inträffa för att ansvar för vårdslöshet ska inträda för den motorlöse.

Även därför det är fritt fram att cykla så berusad man kan bli och ta sig fram utan risk för påföljd, förrän man orsakar olycka förstås.
Nejnejnejnej o så vill jag tillägga ett nej.

Du kan bli av med körkortet samt åtalas för vad jag tror heter styrfylla om du cyklar full.
Citera
2016-05-03, 16:56
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du kan bli av med körkortet samt åtalas för vad jag tror heter styrfylla om du cyklar full.

Är det något nytt sedan 2004?

Citat:
– Begreppet ”styrfylla” finns inte. Det är helt lagligt att cykla berusad, säger Hans Laurell, expert på Vägverket. Bara om cyklisten orsakar en trafikolycka kan det bli tal om påföljd från myndigheter.

Kan förlora körkort

– Då kan man åtalas för vårdslöshet i trafik, eller grov vårdslöshet i trafik, säger Hans Laurell.

Om cyklisten fälls kan han, eller hon, förlora bilkörkortet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10469072.ab
Citera
2016-05-03, 17:57
  #15
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nejnejnejnej o så vill jag tillägga ett nej.

Du kan bli av med körkortet samt åtalas för vad jag tror heter styrfylla om du cyklar full.

Körkortet kan man inte bli av med.

Visserligen så kan man åtalas för vårdslöshet i trafik om man cyklar berusad så att man inte kan framför fordonet på ett betygande sätt, om man samtidigt gör något som kan typ kan kalla för "riskfylld medveten körning".

Således så är det inte säkert att man framför fordonet vårdslöst om man cyklar berusad, utan det krävs mer än alkoholhalt i utandningsluft.

Och skulle man åtalas för vårdköshet i trafik (vilket i oftast endast sker efter trafikolyckor), så återkallas inte körkortet, då det endast är återkallelse vid grov vårdslöshet i trafik.
__________________
Senast redigerad av miikos 2016-05-03 kl. 18:03.
Citera
2016-05-03, 20:17
  #16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Körkortet kan man inte bli av med.


Så är det men vi tittar väl i körkortslagen...

Återkallelse av körkort

3 § Ett körkort ska återkallas, om

1. körkortshavaren har gjort sig skyldig till
a) grov vårdslöshet i trafik enligt 1 § andra stycket lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

Vad står det i andra stycket i lagen (1951:649)?

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

Som cyklist så framför man inte ett motordrivet fordon, med andra ord är grov vårdslöshet inte aktuellt och därmed faller också kriterierna för körkortsingripande.

EDIT...det finns självklart en del andra kriterier för körkortsingripande men nu håller vi oss till det som handlar om cykling.
__________________
Senast redigerad av Moltas666 2016-05-03 kl. 20:25.
Citera
2016-05-03, 20:24
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så är det men vi tittar väl i körkortslagen...

Återkallelse av körkort

3 § Ett körkort ska återkallas, om

1. körkortshavaren har gjort sig skyldig till
a) grov vårdslöshet i trafik enligt 1 § andra stycket lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott



Fortsätt med punkterna 5 och 6
Citera
2016-05-03, 20:26
  #18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Fortsätt med punkterna 5 och 6

Jag har berört dom i mitt inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback