Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-18, 18:43
  #25
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Tycker du ska ta reda på vad som hände i Nov 1944.
Då sprängde ett gäng judar Krematorium IV i luften, strax efteråt slutade massmorden i lägret.
Varför sprängde judarna ett Krematorium i luften?? Varför inget annat viktigare objekt som typ järnvägsspåret? De sista som avrättades i lägret var de kvinnor som smugglade in sprängmedel i lägret.

Har jag inte hört talas om. Har du en länk till denna enastående händelse? Däremot befann sig Birkenau i avveckling sedan, om jag minns rätt, oktober 1944. Inte bara krematorier revs utan dessutom ett antal baracker.

Citat:
Annat du kan ta reda på är: Varför anlade de ett järnvägsspår mellan Krematorium II o III ??
Transport järnvägen kom utifrån in i lägret, in mellan dessa KREM II,III. Kan titta på denna bild
Järnvägspår mellan KREM II III
Jag har aldrig fått ett bra svar. Enda för mig som är det logiska, att de skulle ha närma till sin "avrättning". De som kom med järnvägsvagn.

Skulle gissa att spåren har denna utformning av rangeringsbehov. Perrongerna i sig ligger ju inte heller mittemellan K II och K III. Inte för att några hundra meter skulle göra någon skillnad för tåg som varit på väg över halva Europa om det nu var massgasningar på gång. Spåret in i Birkenau har samma utförande som vilket firmaspår som helst. Säger inget om syftet var logistiskt eller massmördarlogistiskt.

Citat:
Finns fler grejor att ta reda på om du vill.
De som byggde Krematorium
var ett företag, som hade byggt standard Krematorium sedan 1870 talet. SS gav instruktioner att de ville ha kraftfullare Krematorium för kunna klara bränna flera kroppar och under 1 timme.

Min undran är varför företaget anställde ett 30 tal ingenjörer till utveckla nya ugnar, om man kan endast bränna en kropp på en timme ?? De hade redan färdig ugnar sedan 1870 talet, både en muffel och två muffel ugnar.

3 saker jag inte har fått svar på, som du kan påpeka om

Ugnarna från Topf & Söhne har samma teknik och utförande som vanliga civila krematorieugnar. Egentligen är de ganska primitiva, även för 30- till 40-talets allmänna teknologiska standard. Kokseldade. Enda skillnaden såvitt jag känner till är den s.k. efterbrännkammaren i några av Birkenau-ugnarna, vilket kanske kunde ha fått ner förbränningstiden från 1 h till ca 40 min. Samt förstås att de är fler än i vanliga civila krematorier eller motsvarande icke-gaskammarbedömda lägerkrematorier.

I vilket fall visar ritningarna av samtliga krematorier i Auschwitz Stammlager resp. Auschwitz-Birkenau just på krematorier och de har inga utrymmen som är betecknade som, eller till synes vore praktiskt avsedda att använda som mordgaskammare.
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2016-05-18 kl. 19:11.
Citera
2016-05-18, 18:53
  #26
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balsameradleopard
Du kommer få se källaren där den första gasningen tog rum i Auschwitz, sedan den mindre gaskammaren och krematorierna där.

"Den mindre gaskammaren"? Måhända är detta mycket riktigt en äkta gaskammare. Lägren använde insektociden Zyklon B för avlusning av textilier. Detta skedde i mindre dedikerade utrymmen av olika utformning. På dörren kunde det stå: "Achtung, Gaskammer!" Lägren gjorde aldrig någon hemlighet av dessa sina gaskammare och de förekommer i arkivalierna.

Men här gällde det alltså gasning av textilier.
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2016-05-18 kl. 19:09.
Citera
2016-05-18, 19:37
  #27
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Har jag inte hört talas om. Har du en länk till denna enastående händelse? Däremot befann sig Birkenau i avveckling sedan, om jag minns rätt, oktober 1944. Inte bara krematorier revs utan dessutom ett antal baracker.
Jag skrev fel månad det skulle vara i okt som denna händelse inträffade. Himmler "stängde" avrättningarna i nov. Allt började med jag såg filmen The grey zone Checkade vidare med Miklos Nyiszli. Så alltså ett ögonvittnen till denna händelse. Sedan forskat vidare om denna händelse, så här en länk till det. KREM IV, sprängs i luften



Citat:
Skulle gissa att spåren har denna utformning av rangeringsbehov. Perrongerna i sig ligger ju inte heller mittemellan K II och K III. Inte för att några hundra meter skulle göra någon skillnad för tåg som varit på väg över halva Europa om det nu var massgasningar på gång. Spåret in i Birkenau har samma utförande som vilket firmaspår som helst. Säger inget om syftet var logistiskt eller massmördarlogistiskt.
Kan du förklara lite bättre vad du menar? Det är bättre än vad jag har hört innan. Ja, vad jag har läst om det, så är det standard spårenligt de tyska normer för boskapsvagnar i järnvägs regi. Om du tittar kartan, så går järnvägsspåret mellan krem II, III. Öppningen till dessa krementarium är ut emot järnvägsspåret.
Krem II, III är avskilt från resten av lägret. Det liksom Krem IV,V. Så sammanfattningsvis så är det transport till KREM II, III. Så varför behöver de järnvägspår som ledes in mellan KREM II, III ?
Oftast får man höra det är endast för bränna "tyfus" lik. Så då bruka jag fråga : Ska de transportera ut tyfusliken inifrån lägret med järnvägs vagnar? Då måste de först gå ut med liken igenom lägret. För kunna lasta dem på järnvägsvagn, och köra in mellan KREM II,III.



Citat:
Ugnarna från Topf & Söhne har samma teknik och utförande som vanliga civila krematorieugnar. Egentligen är de ganska primitiva, även för 30- till 40-talets allmänna teknologiska standard. Kokseldade. Enda skillnaden såvitt jag känner till är den s.k. efterbrännkammaren i några av Birkenau-ugnarna, vilket kanske kunde ha fått ner förbränningstiden från 1 h till ca 40 min. Samt förstås att de är fler än i vanliga civila krematorier eller motsvarande icke-gaskammarbedömda lägerkrematorier.

I vilket fall visar ritningarna av samtliga krematorier i Auschwitz Stammlager resp. Auschwitz-Birkenau just på krematorier och de har inga utrymmen som är betecknade som, eller till synes vore praktiskt avsedda att använda som mordgaskammare.

Det är rätt, men om Topf & Söhne har redan standard ungar klara. Varför fanns det ett 30 tal ingenjörer/utvecklare för fixa ny typ av ugnar? Jag får oftast höra, det går inte bränna en kropp fortare än 1 timme. Så det är en manöverfråga jag ställer.

Det går alldeles utmärkt bränna 3 - 4 kroppar/timmen. Vill jag komma fram till. Jo det går alldeles utmärkt, vilket vi har tagit upp i diverse trådar. Vill du verkligen vi går in mer på det?
__________________
Senast redigerad av Herkulesbig 2016-05-18 kl. 19:40.
Citera
2016-05-18, 20:06
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
"Den mindre gaskammaren"? Måhända är detta mycket riktigt en äkta gaskammare. Lägren använde insektociden Zyklon B för avlusning av textilier. Detta skedde i mindre dedikerade utrymmen av olika utformning. På dörren kunde det stå: "Achtung, Gaskammer!" Lägren gjorde aldrig någon hemlighet av dessa sina gaskammare och de förekommer i arkivalierna.

Men här gällde det alltså gasning av textilier.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men med "den mindre gaskammaren" menar jag den här: http://www.scrapbookpages.com/Auschw...ChEntrance.jpg
Den är betydligt mindre än de två i Birkenau.
Citera
2016-05-18, 23:17
  #29
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balsameradleopard
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men med "den mindre gaskammaren" menar jag den här: http://www.scrapbookpages.com/Auschw...ChEntrance.jpg
Den är betydligt mindre än de två i Birkenau.

Okej, bilden föreställer Krema I i Auschwitz Stammlager (Auschwitz I). Ja, allt är mindre i detta krematorium. Det hade exempelvis 6 mufflar medan Krema II och III i Birkenau hade 15 mufflar var. Det är detta krematorium som dessutom är så ombyggt. När Birkenaus 4 krematorier kom igång 1943 så behövdes inte detta längre utan lades ner. Istället blev det ett luftskyddsrum om jag minns rätt. När ryssarna kom fram till lägret i januari 1945 så behövde de dock någon slags mordinstallation att visa upp, så efter kriget restes en ny skorsten, "Zyklon-B"-öppningar skapades i taket med mera (sådana fanns inte innan). Ganska lite är autentiskt i denna byggnad. Så består exempelvis "gaskammaren" i krematoriet av dels ett större utrymme märkt "Leichenkeller" (=likkällare/bårhus) samt ett mindre rum benämnt "Waschraum" (=tvättrum) på de ursprungliga planerna. Väggen togs bort av ryssarna/polackerna, men avloppshålen lär finnas kvar inne i den förstorade "gaskammaren". Om du tycker gaskammaren är liten nu, tänk hur liten den hade varit innan den efterkrigstida "rekonstruktionen".

För att nå "gaskammaren" hade du dessutom varit tvungen att ta dig igenom krematoriets alla andra rum såsom obduktionsrummet, tvättrummet eller ugnshallen. Tänk dessa massor som bara står där och köar för att bli gasade, medan SS-läkarna står bredvid och obducerar.

Obducerar vad, förresten?

I en gaskammare för massmord? Hmm...

Bild på den ursprungliga planlösningen som tyvärr är för liten:
https://furtherglory.files.wordpress...pg?w=504&h=346

Det jag däremot snackade om var inte "gaskammare" utan gaskammare. Alltså för avslusning av fångkläder, vilka i regel var specialbyggda för bruket av Zyklon-B. Sådana fanns bl.a i Auschwitz. Här tittar en amerikansk soldat in i en sådan i Dachau utanför München:
https://1.bp.blogspot.com/_Cx5YSp-gh...as-chamber.gif

Grejen är att gaskammarförnekare menar att en förväxling har gjorts mellan autentiska gaskammare (för avlusning av fångkläder så att lägret inte drabbas av tyfus) och "gaskammare" (för att gasa judar), vilka i princip kan ha varit vad som helst, inklusive krematorier, textilgaskammare, tvättstugor och målarförråd i olika läger, men som vips - som ett plötsligt "provisorium" - förvandlas till "gaskammare" så fort den officiella historieskrivningen påstår att det ska vara så.

Blev du förvirrad nu?
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2016-05-18 kl. 23:55.
Citera
2016-05-18, 23:46
  #30
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Jag skrev fel månad det skulle vara i okt som denna händelse inträffade. Himmler "stängde" avrättningarna i nov. Allt började med jag såg filmen The grey zone Checkade vidare med Miklos Nyiszli. Så alltså ett ögonvittnen till denna händelse. Sedan forskat vidare om denna händelse, så här en länk till det. [url="http://www.holocaustresearchproject.org/revolt/sonderevolt.html"]KREM IV, sprängs i luften

Hm, får kolla in detta, men lägger det åt sidan tills vidare.


Citat:
Kan du förklara lite bättre vad du menar? Det är bättre än vad jag har hört innan.

Okej, tack! Vad jag försöker ha sagt är helt enkelt att vad du ser mellan K II och K III är avslutningen av stickspåret. Det går här ihop igen efter partiet där du har ett tredubbelt spår. Poängen med en sådan utformning torde bl.a vara att du exempelvis kan köra ut lokomotivet igen på ett annat spår utan att vänta på att vagnarna töms och forslas bort från andra hållet. Du kan till och med tuffa upp till slutet av spåret och därifrån backa in på ett annat (ledigt) spår och slutligen återvända till tåget från det andra hållet och dra iväg med det igen. Du kan låta vagnar byta spår. Et cetera. Det var det jag menade med att utformningen troligen har att göra med rangeringsbehov.

Citat:
Ja, vad jag har läst om det, så är det standard spårenligt de tyska normer för boskapsvagnar i järnvägs regi. Om du tittar kartan, så går järnvägsspåret mellan krem II, III. Öppningen till dessa krementarium är ut emot järnvägsspåret.
Krem II, III är avskilt från resten av lägret. Det liksom Krem IV,V. Så sammanfattningsvis så är det transport till KREM II, III. Så varför behöver de järnvägspår som ledes in mellan KREM II, III ?

Ja, AVSLUTNINGEN av stickspåret går mellan Krema II och III, men perrongerna finns nedanför detta spårparti, i höjd med baracklägrets centralområde. Det är här tågen töms. Men än sen, det är väl högst ett par hundra meter mellan perrongerna (de tre spåren) och krematorierna ifråga. Vet inte vad det skulle spela för roll vare sig man anser att massgasningar förekom här eller inte.

Å andra sidan har du en poäng med att det är ganska mycket spårkapacitet rakt in i Birkenau som det är fråga om, vilket taget för sig möjligen kan anses stödja gaskammarhypotesen.


Citat:
Oftast får man höra det är endast för bränna "tyfus" lik. Så då bruka jag fråga : Ska de transportera ut tyfusliken inifrån lägret med järnvägs vagnar? Då måste de först gå ut med liken igenom lägret. För kunna lasta dem på järnvägsvagn, och köra in mellan KREM II,III.

Nu begriper jag inte alls vad du menar. Vill du ta dig från Krema III-sidan till Krema II-sidan, exempelvis med en dragkärra med lik att förbränna, så finns det spårövergångar att använda. Och om spår som leder direkt till krematorierna är så himla viktiga, varför ligger Krema IV och Krema V så avsides och förhållandevis långt från spårområdet?


Citat:
Det är rätt, men om Topf & Söhne har redan standard ungar klara. Varför fanns det ett 30 tal ingenjörer/utvecklare för fixa ny typ av ugnar? Jag får oftast höra, det går inte bränna en kropp fortare än 1 timme. Så det är en manöverfråga jag ställer.

Vet inte. Kanske kunde man inte lita helt och fullt bara på tvångsarbetare för att utföra planering och uppförande av ugnarna/krematorierna? I vilket fall som helst är de ugnar som användes de facto inte några ingenjörsmässigt superkomplicerade mästerverk utan tämligen ordinära tingestar, så vad all denna expertis i så fall egentligen användes till och uppnådde vet vi redan. Inte särskilt mycket. Men för konstruktionen, som antagligen handlar en hel del om materialens hållbarhet och liknande, kan man ju tänka sig att det krävdes yrkesfolk. Man låter väl inte rena amatörer uppföra exempelvis kakelugnar heller?


Citat:
Det går alldeles utmärkt bränna 3 - 4 kroppar/timmen. Vill jag komma fram till. Jo det går alldeles utmärkt, vilket vi har tagit upp i diverse trådar. Vill du verkligen vi går in mer på det?

Går säkert bra. För en begränsad tidsperiod i alla fall. Tills ugnarna blir överhettade och spricker sönder. Vilket också skedde i Birkenau.
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2016-05-19 kl. 00:29.
Citera
2016-05-19, 10:15
  #31
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Poolen är ingen branddamm utan faktiskt en pool, fast tämligen trång och liten. Men den är helt uppenbart från den polska tiden då det som sedan blev Auschwitz I var en polsk militärförläggning.

Det finns olika tolkningar.

http://www.scrapbookpages.com/Auschw...hwitzPool.html

In the Epilogue of the book entitled "Death Dealer," which was first published in 1992 as the autobiography of Auschwitz Kommandant Rudolf Höss, the editor of the book, Steven Paskuly wrote the following:

When Höss was promoted to Berlin, his replacement, Kommandant Arthur Liebehenschel, was put in charge of just the Auschwitz camp... [...] He had the water trough near Blocks 7 and 8 converted into a swimming pool for Kapos and prisoners who worked well.

Min fetning ovan.
Det kanske är så som du säger, men det finns andra källor som säger precis tvärt om.
Var fick du din info ifrån?

/VV
Citera
2016-05-19, 18:15
  #32
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Hm, får kolla in detta, men lägger det åt sidan tills vidare.
Gör det, det är intressant ögonvittne, som sedan också bekräftas tyskt håll. Så varför riskerade de deras liv med spränga ett krematorium i luften?? Enligt utsago visste de skulle dö snart, så varför inte sabotera när de kan ? Men varför just krematorium,det är en gåta!? För det är till nytta eller hur?? Man bränner ju lik för det inte ska sprida sjukdomar m.m.

Eller det är just för stoppa "likvideringen"?
Det låter väldigt logiskt i så fall... Det är det enda jag kan tänka mig.




Citat:
Okej, tack! Vad jag försöker ha sagt är helt enkelt att vad du ser mellan K II och K III är avslutningen av stickspåret. Det går här ihop igen efter partiet där du har ett tredubbelt spår. Poängen med en sådan utformning torde bl.a vara att du exempelvis kan köra ut lokomotivet igen på ett annat spår utan att vänta på att vagnarna töms och forslas bort från andra hållet. Du kan till och med tuffa upp till slutet av spåret och därifrån backa in på ett annat (ledigt) spår och slutligen återvända till tåget från det andra hållet och dra iväg med det igen. Du kan låta vagnar byta spår. Et cetera. Det var det jag menade med att utformningen troligen har att göra med rangeringsbehov.

Ja, AVSLUTNINGEN av stickspåret går mellan Krema II och III, men perrongerna finns nedanför detta spårparti, i höjd med baracklägrets centralområde. Det är här tågen töms. Men än sen, det är väl högst ett par hundra meter mellan perrongerna (de tre spåren) och krematorierna ifråga. Vet inte vad det skulle spela för roll vare sig man anser att massgasningar förekom här eller inte.

Tack för denna förklaring, låter väldigt logiskt. Så Det kan jag tänka mig det kan vara. Det kan jag köpa! Men man blir fundersam. Tanke på "perrongen " är bygg sent, den låg utanför innan. De flyttade in perrongen, efter byggde de spåret. Sedan, varför lägga 2 st krematorium intill järnvägsspår? Om det nu var för bränna "tyfus"lik. Är det inte rimligare lägga det intill lägret med öppning in till lägrets område?? Hade det inte varit mer logiskt?

Citat:
Å andra sidan har du en poäng med att det är ganska mycket spårkapacitet rakt in i Birkenau som det är fråga om, vilket taget för sig möjligen kan anses stödja gaskammarhypotesen.
Jo, Men du hade nästan svaret själv. För "lägret" levererade en jäkla massa med vagnar med olika saker som "kläder" m.m. Några mess bakåt skrev jag följande :
462 vagnar lump
251 vagnar bolsterdun
317 vagnar kläder,linne

Så de fanns säkert i något av de "sidospåren" du snackade om.


Citat:
Nu begriper jag inte alls vad du menar. Vill du ta dig från Krema III-sidan till Krema II-sidan, exempelvis med en dragkärra med lik att förbränna, så finns det spårövergångar att använda. Och om spår som leder direkt till krematorierna är så himla viktiga, varför ligger Krema IV och Krema V så avsides och förhållandevis långt från spårområdet?
Om du tittar kartan igen, tänk dig följande : Läger personal ska leverera lik från inne barack områdena till KREM II, III vilken väg måste de gå då ? Är det inte väl lång bit då ?? "öppningarna " är på fel sida. Helst för de som kommer från barack område II o III. karta För komma till krem II, III så måste de vandra ut ur lägret, gå längs med lägrets stängel på utsidan. Sedan vandra in via järnvägsöppningen och längs med perrongen slutligen till KREM II, III.

Men nu har vi den dilemma, för går de ut ur barack område II , III så går de norrut, då kommer de till KREM IV, V. De har öppningen emot lägret bättre. Men då är vi på ruta 1 igen. Varför har de krem II, III in till järnvägsspåret? Med den enda öppningen ut emot järnvägsspåret.


Citat:
Vet inte. Kanske kunde man inte lita helt och fullt bara på tvångsarbetare för att utföra planering och uppförande av ugnarna/krematorierna? I vilket fall som helst är de ugnar som användes de facto inte några ingenjörsmässigt superkomplicerade mästerverk utan tämligen ordinära tingestar, så vad all denna expertis i så fall egentligen användes till och uppnådde vet vi redan. Inte särskilt mycket. Men för konstruktionen, som antagligen handlar en hel del om materialens hållbarhet och liknande, kan man ju tänka sig att det krävdes yrkesfolk. Man låter väl inte rena amatörer uppföra exempelvis kakelugnar heller?
Inte några komplicerade mästerverk ?? De måtte de har varit, eftersom de hade så enorma problem med dem i början. Nej, det är rätt, man anlitar yrkesfolk. Yrkesfolk med kunskaper sedan 1870 talet med tillverka krematorium. De hade kunskaper med både 1 , 2 muffelugnar. Här finns en del information om detta företag : Topf & Sons



Citat:
Går säkert bra. För en begränsad tidsperiod i alla fall. Tills ugnarna blir överhettade och spricker sönder. Vilket också skedde i Birkenau.
Vilken också de var medvetna om det kunde hända om de "överbrännde" dem. Men det trycktes på att bränna, köra på... Känns igen i dagesn arbetsmiljö... kör på så det ryker, skit om det går sönder heheheh
Citera
2016-07-09, 07:18
  #33
Medlem
Jag gjorde mitt besök i Auschwitz under förra veckan. Några saker som slog mig var.
Gaskammaren kändes verkligen inte som en gaskammare, för det första var det ju faktiskt en trädörr med glasruta in till den, visserligen kunde de väl ha stängt in judarna i hela jordkällaren(gaskammaren och krematoriumet), för dörren som ledde in till hela jordkällaren var ju kraftigare, men vad hade egentligen den där dörren där för funktion?
Varför var krematoriumet vägg i vägg med gaskammaren? Det var väl inte ens en dörr som skiljde dem åt? Är det inte så att Zyklon-B när den blandas med luft blir explosiv?
Kändes också lite märkligt att Rudolf Höss hade sin privata bostad strax intill denna påstådda gaskammare, skulle han vilja ha sina barn lekandes strax intill denna dödsmaskin? Var han så känslokall?
När det kommer till poolen som Ditlieb Felderer är känd för att ha upptäckt så är jag dock tvekande, visserligen ser den ut som en pool men var den inte lite för liten, särskilt med att det ser ut som det varit trampoliner och en hoppbräda. Felderer själv brukar benämna poolen som "Olympic size swimming pool", den kändes verkligen lite för att kallas det. Men dock har jag ingen vidare kännedom om pooler. Även om det nu är en olympic size swimming pool så är väl heller det inget bevis i sig.
Sen kommer vi till sjukhusbyggnaden, om det nu var ett dödsläger och de som inte var arbetsdugliga skickades direkt till dödskammaren när de anlände till Auschwitz, varför lade man då resurser på att vårda folk på sjukhus, varför skickade man inte sjuka direkt till gaskammaren?

Som jag skrev tidigare i tråden så kan jag inte så mycket om förintelsen utan har endast de baskunskaper man får i skolan med gymnasienivå.
Citera
2016-07-09, 08:46
  #34
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexAtilla
Jag gjorde mitt besök i Auschwitz under förra veckan. Några saker som slog mig var.
Gaskammaren kändes verkligen inte som en gaskammare, för det första var det ju faktiskt en trädörr med glasruta in till den, visserligen kunde de väl ha stängt in judarna i hela jordkällaren(gaskammaren och krematoriumet), för dörren som ledde in till hela jordkällaren var ju kraftigare, men vad hade egentligen den där dörren där för funktion?
Varför var krematoriumet vägg i vägg med gaskammaren? Det var väl inte ens en dörr som skiljde dem åt? Är det inte så att Zyklon-B när den blandas med luft blir explosiv?
Kändes också lite märkligt att Rudolf Höss hade sin privata bostad strax intill denna påstådda gaskammare, skulle han vilja ha sina barn lekandes strax intill denna dödsmaskin? Var han så känslokall?
När det kommer till poolen som Ditlieb Felderer är känd för att ha upptäckt så är jag dock tvekande, visserligen ser den ut som en pool men var den inte lite för liten, särskilt med att det ser ut som det varit trampoliner och en hoppbräda. Felderer själv brukar benämna poolen som "Olympic size swimming pool", den kändes verkligen lite för att kallas det. Men dock har jag ingen vidare kännedom om pooler. Även om det nu är en olympic size swimming pool så är väl heller det inget bevis i sig.
Sen kommer vi till sjukhusbyggnaden, om det nu var ett dödsläger och de som inte var arbetsdugliga skickades direkt till dödskammaren när de anlände till Auschwitz, varför lade man då resurser på att vårda folk på sjukhus, varför skickade man inte sjuka direkt till gaskammaren?

Som jag skrev tidigare i tråden så kan jag inte så mycket om förintelsen utan har endast de baskunskaper man får i skolan med gymnasienivå.

Kul du berättade om din resa!! Det mest troliga det du tittade var i Auschwitz I, alltså första stora byggomgången. Då var den inte planerad för "förintelse" utan som en början på en stad, där slavar skulle jobba för det 3:e riket. Men många byggnaderna stod där redan tyskarna tog "över". Bland annat den "swimmingpoolen"(troligtviss)

Men under byggtiden, så ändrades instruktionerna. Den skulle bli en arbetsläger kombi förintelse läger. Därför påbyggdes Auschwitz II (birkenau) som var en ren förintelseläger, där ändrades en del grejor bland annat gaskammaren.

Längre fram så fick tyskarna för sig de skulle bygga arbetstad i större omfång, Auschwitz III (monowitz). Sedan hade de planer och hade påbörjat en större byggnationer, som aldrig blide färdig brist på pengar bland annat.

Så tanke på vad jag skrev, så var gas kammaren du inte kände var en sådan, var mycket riktigt inte det början utan avlusningskammare. Krematoriet låg inte där i början, utan den ändrades också.

Nej Zyklon B är inte explosiv när den blandas med luft. Jo vid mycket hög dos, vilket är nästan helt omöjligt komma upp i om man inte använder tekniska hjälpmedel. Zyklon B ändras så fort den kommer i kontakt med "fukt". Därav de hade lufttäta burkar. Bra exempel på den är inte explosiv. Är den användes som avlusningmedel för kläder men också för väggar i lägenheter o bland annat hotellrum.

Den svenska poeten Dan Andersson dog pågrund av de hade vädrat dåligt i hans hotel rum. Inte sprängdes hans rum, även om han använde oljelampa. Det var 1920 talet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Andersson


Jag reagerade också på dessa hopp pelare vid swimmingpoolen, för de är så höga i förhållanden till storleken . och bland trampoliner skulle riskera att de "stötte på botten". Jag kan inte få för mig det är en swimmingpool.

Det var inte endast judar i lägret, där fanns bland annat en del romer. Det glömmer många, att det fanns andra också viktiga fångar, de behövde vård. För kunna utföra sina tjänster. Fångar med speciella kunskaper..
Citera
2016-07-09, 14:00
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Kul du berättade om din resa!! Det mest troliga det du tittade var i Auschwitz I, alltså första stora byggomgången. Då var den inte planerad för "förintelse" utan som en början på en stad, där slavar skulle jobba för det 3:e riket. Men många byggnaderna stod där redan tyskarna tog "över". Bland annat den "swimmingpoolen"(troligtviss)

Men under byggtiden, så ändrades instruktionerna. Den skulle bli en arbetsläger kombi förintelse läger. Därför påbyggdes Auschwitz II (birkenau) som var en ren förintelseläger, där ändrades en del grejor bland annat gaskammaren.

Längre fram så fick tyskarna för sig de skulle bygga arbetstad i större omfång, Auschwitz III (monowitz). Sedan hade de planer och hade påbörjat en större byggnationer, som aldrig blide färdig brist på pengar bland annat.

Så tanke på vad jag skrev, så var gas kammaren du inte kände var en sådan, var mycket riktigt inte det början utan avlusningskammare. Krematoriet låg inte där i början, utan den ändrades också.

Nej Zyklon B är inte explosiv när den blandas med luft. Jo vid mycket hög dos, vilket är nästan helt omöjligt komma upp i om man inte använder tekniska hjälpmedel. Zyklon B ändras så fort den kommer i kontakt med "fukt". Därav de hade lufttäta burkar. Bra exempel på den är inte explosiv. Är den användes som avlusningmedel för kläder men också för väggar i lägenheter o bland annat hotellrum.

Den svenska poeten Dan Andersson dog pågrund av de hade vädrat dåligt i hans hotel rum. Inte sprängdes hans rum, även om han använde oljelampa. Det var 1920 talet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Andersson


Jag reagerade också på dessa hopp pelare vid swimmingpoolen, för de är så höga i förhållanden till storleken . och bland trampoliner skulle riskera att de "stötte på botten". Jag kan inte få för mig det är en swimmingpool.

Det var inte endast judar i lägret, där fanns bland annat en del romer. Det glömmer många, att det fanns andra också viktiga fångar, de behövde vård. För kunna utföra sina tjänster. Fångar med speciella kunskaper..
Det du säger om gaskammaren och Zyklon B kanske är rätt, som jag skrev är jag inte väldigt insatt i ämnet.
Dock fick jag känslan av att det inte var en regelrätt gaskammare när jag var där, trädörren och avsaknaden av dörr mellan kammaren och krematoriet b.l.a.
När det kommer till sjukhusen så kan det varit så att guiden överdramatiserade, för på henne lät det som att alla som inte dög sållades genast bort och skickades till gaskammaren. Om det var så hade ju sjukhuset inte gjort någon nytta.
Citera
2016-07-09, 14:26
  #36
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexAtilla
Det du säger om gaskammaren och Zyklon B kanske är rätt, som jag skrev är jag inte väldigt insatt i ämnet.
Dock fick jag känslan av att det inte var en regelrätt gaskammare när jag var där, trädörren och avsaknaden av dörr mellan kammaren och krematoriet b.l.a.
När det kommer till sjukhusen så kan det varit så att guiden överdramatiserade, för på henne lät det som att alla som inte dög sållades genast bort och skickades till gaskammaren. Om det var så hade ju sjukhuset inte gjort någon nytta.

De som 'dög' kanske behövde vård ibland. Eller de SS-män som jobbade där.
Ang glasrutan i dörren som du såg kan man ju också fundera på om man ville specialstudera lössen man höll på att avlusa. Avlusning to ganska lång tid trots att man då behövde mycket höga koncentrationer av gasen. Mycket högre än en dödlig dos för människor. Det får du dock aldrig läsa på revisionistsajter.

Däremot får du läsa om att gasen är högexplosiv och omöjligen kan användas mot människor. Jag vet inte var du fått att gasen är så explosiv ifrån, men sannolikt kommer denna information från en dylik sida. Precis som Herkules indikerade så är sådan information bara till för att sprida dimridåer och har lite med den praktiska användningen av gasen att göra.

/VV
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback