Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-05-15, 20:38
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Måste inte man ha de "rätta" generna för psykos? Tycker folk slänger uttrycket till allt möjligt, men man måste ha det i sig, förmodligen som inte är aktiverad men som sedan aktiveras när någon drog utlöser den (psykedeliska, CS och cannabis, samt alkohol).

Njaa gener kan göra risken mindre eller större men absolut alla kan få en psykos. En psykos kan alltså vara i några minuter eller en hel livstid beroende på flera faktorer.

Detta är vad jag TROR är sant från vad jag läst, är ingen läkare direkt men som jag förstår kan det mesta klassas som en drogutlöst psykos när droger är en faktor.
Psykoser är nog vanligare än folk tror så jag tycker snarare att vi borde slänga runt det lite mer så folk fattar att det inte behöver betyda livslång mental störning.
Citera
2016-05-15, 20:55
  #62
Medlem
Zaedrewss avatar
Låter inte som skit. Du fick alkohol i din drink och det var den som spökade. Att nu folk får vad som Ropo osv i sina drinkar är ju extremt ovanligt händer knappt utan det är mest bara vanlig alkohol som gör att folk känner sig lite konstiga.
Citera
2016-05-15, 22:07
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychadelly
Njaa gener kan göra risken mindre eller större men absolut alla kan få en psykos. En psykos kan alltså vara i några minuter eller en hel livstid beroende på flera faktorer.

Detta är vad jag TROR är sant från vad jag läst, är ingen läkare direkt men som jag förstår kan det mesta klassas som en drogutlöst psykos när droger är en faktor.
Psykoser är nog vanligare än folk tror så jag tycker snarare att vi borde slänga runt det lite mer så folk fattar att det inte behöver betyda livslång mental störning.

Nja inte riktigt så jag menade. Det är massvis som spelar in huruvida man får eller kan få psykos. Ursäktar om det blir lite OT men t.ex har du anlag till psykos (från din mors sida t.ex) så kan psykoaktiva droger utlösa den. Om du inte hade tagit drogen så hade den kanske eventuellt "co-existerats" till äldre dar då den egentligen skulle ha aktiverats pga hög ålder istället och inte pga en drog. Detta är den största risken / anledningen till att man sätter igång psykosen i alltför ungt stadier. En person som inte har denna anlag har det nästan omöjligt att få det då också. Här spelar miljö, hur labil ens psykiska hälsa är m.m (rätta mig om jag har fel). Men har någon förälder eller en i sin släkt psykos så är det aldrig bra och man bör helt undvika att att ta psykoaktiva ämnen.

Därför tycker jag det är helt fel att slänga omkring psykos här och där till allt möjligt då nästan 99% av alla fallen så är det bara att man snear men tror det är psykos ("Nä jag har inte svagt psyke" "Nä jag kan inte känna på det här sättet, detta är psykos!" (främst personer som är ovana med cannabis). Så nej, det är inte bra att slänga det överallt så folk tror att det är det de har fått. Detta kan istället förvärra känslorna som de egentligen upplever, som panikångest t.ex. Lider man av psykos, så är man den sista att tro psykos (i sin omgivning) och man är den som får reda på det sist. Därför är nästan alla trådar som (förr åtminstonde) startades med frågan: Har jag en psykos?

Förstår inte heller en massa rökare som säger att cannabis är helt ofarligt och superdrog nummer 1 som botar allt.

Men ja, en akut psykos är lättast att behandla och komma tillbaka till verkligheten. Däremot en anlag som ligger och gror där i bakgrunden i tiotals år innan den "slås på" är extremt svåra att behandla.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback