Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-03, 11:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ett par "trick", du kan pröva:

A. Koppla UR hårddisken.
När du sedan provbootar, så kan du lättare se/lära dig:
  1. Var övergången från BIOS till disk sker, och hur den ser ut.
  2. Hur din BIOS "rapporterar" att den inte kan lämna över till disk.
Precis då/där (alltså inte för långt tidigare och absolut inte senare), ska du trycka F8 ca tre ggr per sekund (när disken är tillbaka). Det är alltså den allra första koden från disken som "lyssnar" efter om någon tryckt F8.

Som jag skrev förut, så bör man också stänga av "Tyst"/"Snabb" Boot i BIOSens boot-konfiguration, medan man felsöker.

B. Kan du skaffa/ta fram/låna något boot-/installationsmedia (CD/DVD/USB) och testa i din dator? Det behöver inte vara någon version som du verkligen ska använda - Det är bara för att se att datorn kommer upp med något grafiskt system med mus-stöd. (Gärna en Linux-Live-distro, eller en Win-install som är yngre än XP - XP är knölig att boota från SATA-DVD eller USB)
Jag har redan testat allt den här och problemet kvarstår fortfarande
Citera
2016-05-03, 18:07
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yngre
Jag har redan testat allt den här och problemet kvarstår fortfarande

Tråkigt.. Det börjar kanske luta mot grafikkorts- eller minnesfel.

Din dator har möjligen inte fler videokontakter att prova?
Citera
2016-05-03, 22:55
  #15
Medlem
Nu har jag precis prövat boota via USB och det fungerar faktiskt så påbörjade en installation av windows 7, gick bra fram tills man ska välja partition där den säger att det inte finns någon disk. Vad göra?

När man gör samma sak fast från CD så går det inte alls, skärmen är svart med det vita blinkande strecket.
Citera
2016-05-04, 05:59
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yngre
Nu har jag precis prövat boota via USB och det fungerar faktiskt så påbörjade en installation av windows 7, gick bra fram tills man ska välja partition där den säger att det inte finns någon disk. Vad göra?

När man gör samma sak fast från CD så går det inte alls, skärmen är svart med det vita blinkande strecket.
  • Boota USB igen
  • Leta dig fram till där du får starta kommandotolk (kallas typ verktyg/reparation/avancerat...)
  • skriv kommandot DISKPART och tryck <enter>
    När programmet startat efter några sekunder så skriver du dessa rader:
    Kod:
    list disk
    select disk 0
    clean
    exit            (stänger diskpart)
    exit            (stänger kommandotolken)
  • Sedan bootar du om med USB igen, så kanske installation går igenom
(Jag gissar alltså att den andra datorn skapat en partitionstabell på disken som inte din dator kan förstå. Ovanstående tömmer disken helt, så att installationen sedan får "göra rätt".)
Citera
2016-05-04, 11:12
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
  • Boota USB igen
  • Leta dig fram till där du får starta kommandotolk (kallas typ verktyg/reparation/avancerat...)
  • skriv kommandot DISKPART och tryck <enter>
    När programmet startat efter några sekunder så skriver du dessa rader:
    Kod:
    list disk
    select disk 0
    clean
    exit            (stänger diskpart)
    exit            (stänger kommandotolken)
  • Sedan bootar du om med USB igen, så kanske installation går igenom
(Jag gissar alltså att den andra datorn skapat en partitionstabell på disken som inte din dator kan förstå. Ovanstående tömmer disken helt, så att installationen sedan får "göra rätt".)

Jag har gjort det här nu fram tills man ska skriva disk 0 då den säger media saknas och det finns ingen medium i enheten
Citera
2016-05-04, 11:26
  #18
Medlem
Datorn tror att den inte har nån hårddisk för det kommer inte upp, när man kommer till ''Var vill du installera Windows''
Citera
2016-05-04, 11:34
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yngre
Jag har gjort det här nu fram tills man ska skriva disk 0 då den säger media saknas och det finns ingen medium i enheten

Mysko!
Då har din dator helt förlorat kontakten med din hårddisk (vilket ju även installationsprg meddelat tidigare).

Förmodligen håller den på att gå sönder.

Du kan testa att köra "DiskPart" mot din disk, monterad i den andra datorn.
FÖRSIKTIGT! Kontrollera svaret på "list disk", och välj rätt vid "select disk X", så att det verkligen blivit rätt , innan du kör "clean".

Förmodligen är det smartare att starta den ('andra') datorns egen Windows med din disk också monterad.
Sedan rensar du disken från alla partitioner via Dator - Datorhantering - Diskhantering. (Det är mindre risk att välja fel så.)

Disken ska vara helt tom, när installationsprg på din dator ska leta plats.

Redan i BIOS bör det synas att/om din dator "känner" att disken är på plats och igång.
Citera
2016-05-04, 12:01
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Mysko!
Då har din dator helt förlorat kontakten med din hårddisk (vilket ju även installationsprg meddelat tidigare).

Förmodligen håller den på att gå sönder.

Du kan testa att köra "DiskPart" mot din disk, monterad i den andra datorn.
FÖRSIKTIGT! Kontrollera svaret på "list disk", och välj rätt vid "select disk X", så att det verkligen blivit rätt , innan du kör "clean".

Förmodligen är det smartare att starta den ('andra') datorns egen Windows med din disk också monterad.
Sedan rensar du disken från alla partitioner via Dator - Datorhantering - Diskhantering. (Det är mindre risk att välja fel så.)

Disken ska vara helt tom, när installationsprg på din dator ska leta plats.

Redan i BIOS bör det synas att/om din dator "känner" att disken är på plats och igång.

Det har jag redan gjort, har kopplad hårddisken till min andra datorn och formaterat
Citera
2016-05-04, 12:52
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yngre
Det har jag redan gjort, har kopplad hårddisken till min andra datorn och formaterat

Nej, nej - du får INTE formatera / partitionera i "fel" dator. Då återskapar du "felet" hela tiden!

Du skall bara deleta alla volymer och partitioner, så att disken liknar en nyköpt intern inbyggnadsdisk.

(Är den 'flaggad' som GPT även utan volymer/partitioner, så kan det behövas ett verktyg/"trick" till.)

I DIN dator ska Win-Inst sedan bara hitta en alldeles tom disk, så kommer den nog att göra "rätt" sedan.


EDIT: Min teori är alltså att BIOSen i din egen dator endast kan boota MBR, medan både den andra datorn och Win7 "vill" använda GPT i första hand.

Win7-installation på en BIOS-dator skapar en MBR-boot.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-05-04 kl. 12:57.
Citera
2016-05-05, 13:28
  #22
Medlem
Jepp jag har gjort det, tog bort alla volymer och partitioner via annan dator, det blev som ny då men funkar fortfarande inte
Citera
2016-05-05, 14:17
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yngre
Jepp jag har gjort det, tog bort alla volymer och partitioner via annan dator, det blev som ny då men funkar fortfarande inte

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
...
(Är den 'flaggad' som GPT även utan volymer/partitioner, så kan det behövas ett verktyg/"trick" till.)
...

Då får "vi" prova ett kommando till i DISKPART (med disken i "DIN" dator):

Kod:
list disk
select disk 0
clean
convert mbr
exit            (stänger diskpart)
exit            (stänger kommandotolken)
Lyckades hitta MS guide:
https://technet.microsoft.com/en-us/.../cc725797.aspx

EDIT: Fann även detta:
Citat:
If you move a GUID partition table disk containing the Windows operating system to an x86-based or x64-based computer, you can access the data, but you cannot boot from that operating system.
https://technet.microsoft.com/en-us/...=ws.11%29.aspx


EDIT 2:
Jag sa fel: Du ska göra det i "NYA" datorn!
Eftersom BIOS i "DIN" dator inte hittar/rapporterar någon disk alls som inte är MBR, verkar det som.

(Ansluts disken med IDE/ATA, SATA eller USB förresten?)
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-05-05 kl. 14:42.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback